Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Škoda 130 RS si svého času vysloužila přezdívku Porsche východu, a to jednak pro své tvary i koncepci a také pro jízdní vlastnosti a soutěžní úspěchy. Po 180 a 200 RS šlo vlastně o zakladatele kategorie ostrých škodováckých modelů nesoucích dvoupísmenné označení RS.
Do moderní podoby se divokou stotřicítku rozhodl přivést talentovaný designér Rostislav Prokop, který vsadil na tradiční useknuté tvary a barvy.
Příď modelu tak zdobí dva kulaté diodové světlomety, doplněné přídavným závodním osvětlením s krytkami. Dole má své místo spoiler, který plynule navazuje na rozšířené blatníky lemující odlehčenou kapotu.
Boční silueta nabízí tvar podobný Porsche 911, nechybí sportovní prahy, odlehčená kovaná kola a polozávodní obutí. Střecha je černá a navazuje na zadní kapotu, kde se ukrývá benzinový šestiválec pohánějící výhradně zadní kola.
Koncovou část karoserie designér vytvaroval opět v useknutém stylu, ovšem nezapomněl na relativně střídmě působící křídlo. Pod ním najdete aerodynamicky protažený zadní díl, který doplňuje nápis ŠKODA a svítící LED diodové svítilny. A výfuk? Zpívající dvě funkční koncovky situované doprostřed.
Celý model je oblečen do známých bojových barev Škody 130 RS, tedy do kombinace bílé, červené a modré. Uvnitř pak můžeme vidět sportovní skořepinová sedadla a ochranný závodní rám.
Novodobá Škoda 130 RS z dílny Rostislava Prokopa je pouhým virtuálním návrhem a poctou našemu slavnému „er-esu“, jemuž přezdívka Porsche východu právoplatně náleží. Ostatně obdobným způsobem Rosťa uctil i Škodu 110 R nebo československé automobilky výkonným supersportem…