Hlavní obsah

Táhne vás to do odstavného nebo vyhrazeného pruhu? Rozmyslete si to, čas možná ušetříte, ale může vás čekat tučná pokuta

Foto: ŘSD

Méně často na dálnici, ale každý den třeba v Praze na ucpaném okruhu vidíte řidiče, kteří ať už kvůli spěchu či pohodlnosti předjíždí kolony vozidel odstavným nebo vyhrazeným pruhem. V očích zákona ovšem jde o přestupek, za který hrozí postih.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Takovým etalonem dopravní tragédie je v naší zemi určitě Praha. A ač si to odpovědné vedení hlavního města nemyslí, tak kdo po Praze jezdí, ví své. Kolony jsou zde na denním pořádku, což statisícům řidičů značně komplikuje jejich denní přesuny.

Foto: Profimedia.cz

Prahou projedou denně statisíce aut. A ne vždy jedou, častěji poskakují v kolonách.

Čas od času se najdou tací, kteří kolony ať už kvůli spěchu nebo vlastní pohodlnosti předjedou odstavným pruhem, případně stále populárnějšími vyhrazenými pruhy pro MHD/IZS.

Ale nejde jen o Prahu nebo města všeobecně, leckdy se s (potenciálně nebezpečným) předjížděním odstavným pruhem můžete setkat třeba na dálnici nebo klidně na silnici pro motorová vozidla. Také nemusí jít nutně o kolony, ale kdekomu rupnou nervy a vezme to odstavným, když se kamiony předjíždějí šnečí rychlostí.

Foto: PID

Cesta vyhrazeným jízdním pruhem je jistě lákává, ale pokud v něm nemáte co dělat, je to na pokutu.

Pochopitelně nejde o správný způsob jízdy, takže když vás v odstavném pruhu nebo vyhrazeném pruhu definovaném značkou načape policejní hlídka, máte šanci na postih.

Ne nikterak likvidační, ale srovnatelný s tím, když nezastavíte na STOP nebo vyhodíte nedopalek z okna auta. Řečí čísel se bavíme podle informací od Ministerstva dopravy o pokutě až 1 500 Kč, ovšem rovněž jde takový přestupek vyřešit domluvou.

Jestli přestupek poženete až do správního řízení a prohrajete, pak mluvíme o finančním postihu 2 000 až 5 000 Kč. Body za předjíždění odstavným nebo vyhrazeným pruhem nehrozí.

Jedna věc je tedy legislativa, která nepřipouští z lidského hlediska do určité míry pochopitelné výjimky typu „za půl kilometru odbočuji, fakt spěchám na letiště nebo jedu pro nemocné dítě do školky“. Druhou věcí je ovšem bezpečnost, protože v odstavném pruhu může skutečně být porouchané vozidlo (a u něj řidič) nebo třeba pracující silničář.

Načítám