Hlavní obsah

Majitel Tesly v dalším průšvihu? Evropská komise má prověřit podivnost, kterou mohl značně ovlivnit i americké volby

Foto: Tesla

Část poslanců Evropského parlamentu vyzývá Evropskou komisi, aby prošetřila, zda si majitel sociální sítě X Elon Musk na této platformě uměle zvyšuje viditelnost a dosah vlastních příspěvků.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Evropská komise by podle poslanců měla zjistit, zda zakladatel Tesly Elon Musk jedná v souladu se zákonem o digitálních službách (DSA). Komise dosud neodpověděla. Pod návrh, který podali jako písemnou interpelaci, se podepsalo 42 poslanců z frakcí zelených, socialistů a demokratů (S&D), Levice, Obnovy Evropy a Evropské lidové strany (EPP).

„Nárůst počtu zobrazení se týká také Muskových příspěvků o tématech EU a členských států na X, včetně prokremelské propagandy o válce na Ukrajině nebo antisemitských konspiračních teorií,“ stojí v interpelaci.

Podkladem pro šetření by podle podepsaných poslanců měla být studie australské Queenslandské univerzity zkoumající viditelnost a dosah Muskových příspěvků v posledních měsících. Výsledky studie naznačují, že algoritmus se v poslední době změnil ve prospěch Muskových příspěvků. Termínem algoritmus se rozumějí výpočty, které určují, kde, kdy, jak a komu se příspěvky na platformě zobrazují.

Foto: Tesla

Elon Musk je šikovný byznysmen. Jedná ale vždy v mezích zákona?

Počet zobrazení Muskových příspěvků prudce stoupl od července, kdy veřejně vyjádřil podporu prezidentské kandidatury Donalda Trumpa. Příspěvky jiných významných politických účtů se v průběhu kampaně zobrazovaly více, ale v Muskově případě byl nárůst disproporčně větší. Výsledky naznačují, že platforma mohla selektivně zviditelňovat některé příspěvky nebo účty. Studie zatím neprošla nezávislým recenzním řízením, podotkla DPA.

Musk sociální síť koupil v roce 2022, když ještě nesla původní název Twitter, za 44 miliard dolarů (zhruba bilion Kč). Muskovo počínání v čele společnosti či některé jeho kontroverzní výroky následně vedly k tomu, že se z platformy stáhla řada inzerentů. V loňském roce X opustily například společnosti Disney, IBM a Apple.

Podnik od akvizice prošel rozsáhlými změnami. Kromě přejmenování zahrnovaly rozvolnění pravidel pro zveřejňování obsahu a propuštění velké části zaměstnanců. Počet pracovníků, kteří mají na starosti kontrolu příspěvků a vymáhání obsahových pravidel, k loňskému říjnu klesl podle serveru TechCrunch téměř o 20 procent.

Načítám