Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Naskytla se nám mimořádná příležitost zúčastnit se jako jediná česká redakce testování modernizovaného skútru Yamaha NMax ve španělské Barceloně. Jelikož vás právě skútry o objemu do 125 cm3, které můžete řídit jen s řidičákem na auto, zajímají, nemohli jsme nabídku odmítnout.
Model NMax se v nabídce Yamahy objevil poprvé v roce 2015. Pro modelový rok 2020 prošel větší modernizací, kdy dostal nový přístrojový štít a poprvé také bezklíčové startování. Pro modelový rok 2025 přichází zas trochu větší facelift a modernizace s přechodem na normu Euro 5+. Yamaha model NMax také přeřadila z kategorie „Urban Mobility“ do „Sport“, i když asi je všem jasné, že jako ryba ve vodě se tahle motorka bude nejlépe cítit právě ve městě.
Výrobce chce NMax také posunout mezi prémiovější skútry, což teď bude úkol řady skútrů s označením MAX. Vedle stopětadvacítky NMax totiž můžete mít i výkonnější skútry XMax a TMax, na ty už ale potřebuje řidičák na motorku. Nový NMax je prezentován skutečně jako sportovnější skútr, který sice bude jezdit hlavně ve městě, japonská značka však chce oslovit i náročnější jezdce, již požadují lepší dynamiku a jízdní vlastnosti. A také trochu chlapáckého stylu.
Co je nového
Hlavní viditelnou novinkou na NMaxu je změněná přední část s novým světlem, multifunkční displej a nové sedlo. Multifunkční 4,2″ TFT displej pro verzi Tech Max ale bude dostupný až v květnu 2025, takže jsme zatím zkoušeli standardní verzi NMaxu.
Přesto se modernizace neomezila jen na vzhled a displej, i když nový designový jazyk je vždy nejviditelnější změnou. Například nové přední světlo využívá technologii LED a to ne jen pro tzv. denní svícení, ale také pro potkávací a dálkové světlo. Motorka dostala také nové přední a zadní odpružení, které se dočkalo mírného změkčení s cílem zvýšit komfort. Lze si i nastavit předpětí zadních pružin.
Zatímco odcházející model mohl být v tmavě šedé, bílé, červené nebo modré, novinku můžete mít zatím jen v tmavě šedé nebo bílé. Další dvě barvy budou k dispozici na verzi Tech MAX. Yamaha si menší barevnou nabídkou asi schovává prostor pro drobnou modernizaci na příští rok, což je u japonských výrobců motocyklů už léty osvědčená praxe: „Když není co upravovat, tak tomu dej aspoň novou barvu!“
Pokud jde o techniku, drží se nový NMax osvědčeného receptu. Kapalinou chlazený jednoválec s rozvodem OHC má objem 125 cm3 (52 × 58,7 mm), kompresní poměr 11,2 : 1, výkon 9 kW (12,2 k) v 8 000 ot./min a točivý moment 11,2 Nm v 6 000 ot./min. Jednoválec má samozřejmě elektronicky řízené vstřikování paliva, zadní kolo pohání variátor. Motorka se startuje elektricky, výrobce uvádí spotřebu 2,2 l / 100 km.
Motor však dostal přepracované „vnitřnosti“ s cílem snížit nejen hlučnost a vibrace, ale také tření a spotřebu oleje. Je tu například proměnné časování ventilů, nechybí ani integrovaný startér/generátor místo klasického startéru, takže motor naskakuje bez charakteristického škytání.
Vpředu je teleskopická vidlice se zdvihem 100 mm, vzadu kyvná vidlice se zdvihem 91 mm. Každé kolo má jeden hydraulicky brzděný kotouč, vpředu je pneumatika 110/70-13M/C 48P, vzadu 130/70-13M/C 63P. Skútr je dlouhý 1 935 mm, široký 740 mm, vysoký 1 200 mm a sedlo má 770 mm vysoko. Rozvor je 1 340 mm a s náplněmi váží 132 kg. Palivová nádrž má objem 7,1 l.
Široká výbava a spousta doplňků
Yamaha také doplnila nabídku příslušenství, takže nový NMax můžete rovnou objednávat se spoustou užitečných věcí. Kdo chce jezdit celý rok, bez ohledu na počasí, určitě uvítá Winter Pack, který přidává odolnou zástěru proti zimě a vodě a také vyhřívané rukojeti.
Praktičnosti pomůže i Urban Pack s předním štítkem proti větru a dešti a zadním kufrem (na přání o objemu 34 nebo 39 litrů), který můžete mít i s opěrkou pro spolujezdce. Kdo by rád více stylu, líbit by se mu mohl Sport Pack s jinými brzdovými páčkami, kovovými nášlapy a tmavým sníženým štítkem. Essentials Pack pak obsahuje ochranu proti škrábancům, krytky a designové sedlo. Jednotlivé doplňky si samozřejmě můžete dokoupit i individuálně a případně je kombinovat. V nabídce příslušenství je toho opravdu hodně.
Horní kufr stojí samostatně zhruba 5 500 Kč, vyhřívané rukojeti stojí něco málo přes pět tisíc a například modul bezdrátového nabíjení telefonu přijde na necelých 1 800 Kč. Zajímavým detailem je brašna pod přístrojový panel za necelé dva tisíce, chybět nemůže ani kompletní rozšířená sada nářadí pro údržbu svépomocí. Je toho spousta, takže až si NMax budete objednávat, podívejte se také do katalogu příslušenství, plno věcí se bude hodit. Třeba i praktický držák na telefon s nabíječkou.
Jede lépe, než co říkají tabulky
Pojďme už konečně jezdit. Rozebíráme si motorky a aby se nikdo nehádal, tak všichni máme černé. „Nakopávačka“ už na těchto skútrech dávno není, ani klasický klíček. Bezklíčový přístup možná bude někomu připadat zbytečný, ale když denně z motorky 20× seskočíte, protože potřebujete někam odběhnout, má to asi smysl. Stisknete startér a vodou chlazený jednoválec ihned naskočí bez zdlouhavého škytání startéru. Vlastně v helmě ani člověk neslyší, že by motor běžel.
Stačí přidat a skútr se rozjíždí tiše a plynule. Začínáme v docela hustém barcelonském provozu a hned je cítit, jak se NMax lehce ovládá, působí snad jako padesátka. I když má 132 kg (a já přidám skoro metrák), tak mám pocit, že sedím na motorce, která neváží ani sto kilo. Pocit lehkosti umocňuje i motor, kdy od semaforu motorka vyrazí opravdu velmi pěkně. Vůbec to nevypadá jako běžná stopětadvacítka. Spíše jako by člověk seděl na silnějším stroji. Na 30 km/h jste hned, padesátka je záležitostí dalších pár sekund a motorka ochotně zrychluje přes 70 km/h a dál, takže není problém se napojit na dálnici, ještě zrychlit a držet krok s provozem.
Po dálnici vyjíždíme z města a hned jedeme na výpadovku z Barcelony směrem k letišti. NMax bez problémů zrychlí na tachometrových 100 km/h a tuto rychlost ochotně drží. Na delší rovince a z mírného kopce, když zalehnete ke kapotáži, se dá z motorky vyždímat tachometrových 120 km/h a víc, ale už to trvá a nesmí foukat.
Od 80 km/h pochopitelně není zrychlení tak hbité, ale rozhodně tato stopětadvacítka nepůsobí zvadle a nemusíte se s ní bát kratších dálničních přesunů. Je moc příjemné, že motor umně kombinuje pružnost v nízkých otáčkách a rychlostech a zároveň potřebnou dravost v těch vyšších. Hlavně v tom středním pásmu rychlostí zabírá motor parádně. Kdekoli mezi 30 a 60 km/h zareaguje velice ochotně a působí, jako by někde vytáhl z kapsy dalších padesát kubíků objemu navíc.
Za chvíli už sjíždíme z dálnice, propleteme se vesničkou a začínáme stoupat do kopců po moc pěkně zatočené silnici, která musí být rájem místních motorkářů. NMax se nebojí ani kopce a nemá problém překročit osmdesátku i v dlouhém stoupání. Když pak ale chcete předjet malou dodávku, která se táhne sotva padesátkou, v prudkém kopci už citelně chybí na svižné předjetí výkon, který vám nabídnou jen skútry s motory 300 cm3 nebo silnější. Vzhledem k objemu a výkonu však NMax jede opravdu slušně a s trochou plánování manévrů se dá předjíždět i mimo město.
Perfektní je tento skútr v zatáčkách. Je velmi stabilní, nekroutí se a nevrtí. Mnoho skútrů se při vyšší rychlosti rozklepe a začne působit dojmem, že se někde v půlce zlomily a slepeny byly jen nouzově páskou. To NMax zůstává pevný, nechá se snadno přehodit ze strany na stranu a lze s ním udržovat až neslušně vysoké tempo. Podvozek je sice naladěný na komfort na horší silnici, městské kostky a kanály, ale motorka neplave a nechá se moc pěkně vodit i utaženými zatáčkami. A to tak moc pěkně, že jsem začal za chvílí škrtat hlavním stojánkem. Kdo chce jezdit takhle rychle a motorku hodně klopit, bude si muset upravit předpětí zadní pružiny, aby se zadek skútru pod velkou zátěží ve větších náklonech nepotápěl na doraz. Ale to už se pohybujeme mimo běžný rámec používání městského skútru…
Na výborných jízdních vlastnostech NMaxu se určitě podílejí i pneumatiky Dunlop. Yamaha se správně rozhodla, že sportovně pojatý prémiový skútr potřebuje kvalitní gumy a ne stlačenou tmu. Řidič tak brzy získá v motorku důvěru a může jí věřit. I na brzdách. ABS sice zasahuje dost brzy, ale chápu, že tyto skútry musí být přístupné pro všechny a snadno ovladatelné i začátečníkem. Přední brzda tak není jedovatá, ale když už za ní vezmete, funguje samozřejmě dobře. Zadní kotoučová také funguje, vlastně je na ni kladen asi větší důraz (začátečníci se zpravidla bojí za přední brzdu pořádně vzít) a neměl jsem pocit, že by se měly brzdy unavit. I po dlouhém a rychlém sjezdu z kopce, kdy bylo mnohokrát potřeba prudce brzdit, odevzdávaly pořád velmi dobrý brzdný výkon.
Pak už jsme se dostali zpět do města a zas bylo možné si užívat lehkost a mrštnost tohoto skútru, se kterým je proplétání se provozem naprostá hračka, jako na kole. Ani mi nevadil systém stop/start, neboť stačí lehce otočit plyn a ve zlomku sekundy motor naskočí a skútr hned jede. Potěší také příjemně přesné a kvalitní přepínače blinkrů, přehledná přístrojovka a celkem velkorysá zrcátka, ve kterých je i něco vidět. Větší (a širší) postavy si však asi budou muset pořídit nástavce, aby za sebe viděly lépe.
Zpracování je pěkné
Jelikož Yamaha řadí NMax mezi prémiové skútry, musí tomu odpovídat i provedení detailů. Tady naštěstí vypadá všechno důležité dobře. Některé zvolené plasty sice nepůsobí vyloženě luxusně, ale materiály jsou slušné, lakování vypadá kvalitně a i zpracování je celkově na vysoké úrovni. Nikde nic neodstává, plasty perfektně lícují a i opracování hran je na vysokém standardu.
Při zkoumání detailů sice člověk najde pár laciných míst (například na některých strojích už ve svárech reznoucí hlavní stojan, což je na úplně nové motorce trochu ostuda), ale to už člověk doslova leze po zemi a hledá kdejakou drobnost. Příjemné je i standardní sedlo a vůbec nic tu nepůsobí vyloženě lacině a nedodělaně.
Je fajn, že se pod sedlo vejde integrální přilba a ještě zbyde trocha místa na drobnosti. V přední kapotáži je vlevo přihrádka na malou láhev a je v ní i USB-C zásuvka. Vpravo je zas zavírací přihrádka, které ovšem chybí zámeček. Dá se ale snadno otevřít a používat i za jízdy. Na jezdce ani moc nefouká a kdo bude chtít jezdit celý rok, asi si přiobjedná větší přední štítek s deflektory. Nohy a kolena jsou však chráněné slušně. Přímé srovnání s konkurencí (největší soupeř je na našem trhu asi Honda PCX) se pokusíme udělat až na jaře, protože barcelonských 18 stupňů nad nulou a sluníčko u nás na konci listopadu opravdu nemáme.
První dojem: Yamaha NMax 125
Musím říci, že Yamaha udělala opravdu skvělý skútr. Nový NMax se velmi snadno řídí, má příjemně silný a pružný motor, povedený podvozek a působí stabilně a kvalitně. A myslím, že se značce povedlo navrhnout i velmi atraktivní design. Bude hodně záležet na tom, jak výrobce nastaví cenu, ale pokud se ji podaří udržet kolem současných 85 tisíc korun (a prý by to tak opravdu mělo zůstat), mohl by se NMax stát novým králem prémiových skútrů. Není nudný, nepůsobí jako moped pro důchodce, jezdí opravdu skvěle a určitě osloví i chlapy, kteří chtějí něco důstojného na rychlé přesuny po městě. Jestli sháníte kvalitní městský skútr za rozumné peníze, se kterým se občas pojede i mimo město nebo po dálnici, měli byste nový NMax zařadit na horní příčky svého žebříčku.