Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nahradit tlačítka a otočné ovladače obrazovkami bylo pro automobilky výhodné. Designéři mohli tvořit čisté a uklizené kabiny, radost ale mělo i finanční oddělení. On totiž jeden takový displej stojí podstatně méně než armáda čudlíků a otočných koleček.
Design a úspora je jedna věc, ale co uživatelská přívětivost? Ač už roky píšeme o tom, že ovládat všechno dotykem na obrazovky je za jízdy nepraktické, v mnoha případech až nebezpečné, automobilky začínají reagovat až teď.
Jako jeden z prvních se ozval Hyundai. Severoamerické zastoupení potvrdilo, že zákazníkům obrazovky lezou na nervy a raději preferují starou dobrou klasiku. „Když jsme ovládání testovali na vzorku našich zákazníků, vyšlo najevo, že jsou ve stresu a naštvaní, když chtějí v autě něco nastavit za jízdy přes displej,“ přiznává Hak Soo Ha, viceprezident Hyundaie v USA.
Hyundai věří, že přístup zákazníků k dotykovým obrazovkám se změní s pokročilejšími funkcemi autonomní jízdy, případně s hlubším rozšířením hlasového ovládání. Protože ale v této fázi ještě nejsme, přislíbili tvůrci, že klasická tlačítka a otočné ovladače z jejich aut jen tak nezmizí. Hurá!
Návrat tlačítek a ovladačů by se mohl stát novým standardem. Volkswagen například upustil od dotykových ploch na volantu a vrátil tradiční tlačítka. Škodovka zase překvapila uživatelsky přívětivým řešením zvaným Smart Dials, což jsou jakési chytré ovladače zastupující vícero funkcí.
Na nadužívání dotykových obrazovek si posvítila také organizace Euro NCAP, která už roky vystavuje „bezpečnostní“ vysvědčení všem novým vozům. Od roku 2026 začne být v tomto směru přísnější. Bude-li v autě chybět fyzické tlačítko pro některé funkce, na plný počet hvězdiček může výrobce zapomenout. Zatím jde o věci jako klakson, varovná světla nebo stěrače… Časem se ale seznam může rozrůst třeba i o nastavení teploty nebo bezpečnostní asistenty.