Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Znečištění ovzduší ve městech je reálný globální problém, který se Evropa rozhodla vyřešit tak (s nadsázkou řečeno), že zakázala plastová brčka a spalovací motory. Data Světové zdravotnické organizace mluví o tom, že až půl milionu Evropanů ročně zemře předčasně kvůli špatnému ovzduší.
Dalších 6,5 milionu Evropanů pak každý rok onemocní astmatem nebo zánětem průdušek, což má mít spojitost s toxickým prostředím měst.
Mnozí ukazují na automobilový průmysl jakožto na viníka, který v globálu sice vypouští menší procento emisí (letecká a lodní doprava auta násobně převyšuje), avšak lokálně více koncentrovaných. Typická situace je, když se každé ráno tisíce řidičů snaží dostat do práce a jejich auta vypouští směs (velmi) toxických látek do ovzduší. Každý den, leckde 24 hodin 7 dní v týdnu.
Na pomyslný kříž emisí jsou tak přibíjena auta naftová i benzinová, především ta stará, jejichž redukce emisí není tak účinná. Přece jen starý diesel Euro 2 je pojízdná chemička, zatímco zahřátý diesel Euro 6 s DPF i AdBlue ve srovnání s dvojkou čistá oáza.
Britský server Eco Experts nicméně seřadil 25 evropských zemí podle čtyř aspektů ovlivňujících toxicitu vozidel. Jde o průměrné stáří, počet vozidel na tisíc obyvatel, procento osobních automobilů na alternativní paliva a míru znečištění okolního ovzduší.
Žebříček jsme podle britského serveru vyhráli my, Češi. Údajně máme šestý nejnižší počet vozidel (0,7 %) na alternativní paliva v Evropě a šestý nejstarší vozový park s průměrným stářím 14,5 roku. Z hlediska nejvyššího zaznamenaného znečištění jsme na třetím místě evropské hitparády.
Druhé místo si odnesli naši polští sousedé, kteří sice mají 15,5 % vozidel na alternativní paliva, ovšem stáří vozového parku 17,2 roku a nejvyšší míra zaznamenané toxicity v Evropě dostala Polsko na stříbrnou pozici.
Bronz putuje do Estonska, protože tamní řidiči jezdí v průměru 15,1 roku starými vozy a je zde pátý nejvyšší počet vozidel na obyvatele. Země má mít také jen 0,6 % vozidel na alternativní paliva. Na dalších toxických pozicích se umístilo Chorvatsko, Slovensko, Slovinsko a Rumunsko.
Kde je čisto?
Britští motoristé se ve výzkumu toxicity Eco Experts umístili až na 18. místě z 25, čímž předběhli Německo (17. místo), Francii (16. místo), Itálii (13. místo) a Španělsko (7. místo). Spojené království získalo plusové body hlavně za nízký průměr stáří vozového parku (8,5 roku), a to navzdory nízkému počtu vozidel na alternativní paliva (1,1 %).
Skvěle naopak dopadlo s Británií sousedící Irsko (24. místo), které má sedmý nejnižší počet vozidel na obyvatele a čtvrté nejnižší zaznamenané znečištění ovzduší na starém kontinentu.
Dařilo se i Švédům (25. místo, tedy vítězové), protože tam jezdí 7 % vozového parku na alternativní paliva a bylo zde naměřeno nejnižší znečištění ovzduší. Velmi dobře jsou na tom Finové (23. místo) i Dánové (22. místo).
Překvapivě se do průzkumu nezahrnula mekka elektromobility Norsko, ačkoli není stejně jako Velká Británie součástí Evropské unie.
Je pravda, že Česko díky dotačnímu programu úspěšně dostalo na naše silnice více elektromobilů. Jenže šlo pouze o jednorázovou akci, která se v budoucnu nemá opakovat. Do toho končí parkování elektromobilů v hlavní městě zdarma, což spolu s ukončenou dotační podporou prodeje elektroaut nejspíš nezvedne. Ba právě naopak.