Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Od října letošního roku mají hasiči výrobního závodu Kia na Slovensku k dispozici speciální technologii CRISTANINI WJFE 300, která je určená pro hašení lithium-iontových trakčních akumulátorů pro elektromobily a hybridy.
Systém nabízí hasičům možnost hasit baterky umístěné jak vozidlech, tak mimo ně – tedy například ve skladech nebo přímo na výrobních linkách. Technologie míchající abrazivum (tvrdé nerosty nebo syntetické hmoty) a vodu s patentovanou tryskou pomáhá uhasit požáry ve vnitřních prostorech bez toho, aniž by se do nich vstupovalo. To požárníci ocení zejména při hašení ohniska uvnitř kontejnerů nebo skladů.

Hasivo díky speciální trysce projde materiálem (např. karoserií) a začne tlumit požár přímo v ohnisku.
Díky trysce a tlaku přibližně 350 barů dojde k přeměně vodní mlhy na páru, která tím naroste na objemu zhruba 1700krát. Na základě toho dojde k nasycení prostředí a plameny přijdou o tolik důležitý kyslík (trakční akumulátor však umí hořet i bez přístupu kyslíku). Druhým žádoucím efektem je snížení teploty.
Hasiči WJFE 300 už cvičně testovali jak na autě, tak přímo na samotném akumulátoru. Pochvalují si, že mix abraziva i vody rychle pronikne skrze různé materiály a zacílí přímo na zdroj požáru. Laicky řečeno – tlak hasiva udělá v baterce/karoserii malou dírku a začne ji hasit/chladit přímo v ohnisku.

Malá dírka zajistí, že hasivo putuje přímo dovnitř baterky, která hoří.
Kia ovšem není jediná, která nasadila nějakou inovativní technologii. Zajímavý hasicí zlepšovák má i Renault a také víme, že hasičské jednotky v každé zemi vymýšlí spolu s výrobci různá řešení, jak efektivně hasit požáry elektromobilů a čím.
A proč to všechno? Bezpečnost zdraví i ochrana majetku. Zahořelý trakční akumulátor totiž není podpálený koš na ulici a likvidace takového požáru patří k daleko náročnějších zásahům. O nebezpečnosti a potenciálnímu rozsahu škod ani nemluvě.