Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Přesně tohle to potřebovalo! Spring si na evropský trh našel cestu přes rozvojové státy (kde jezdil s benziňákem a jménem Kwid) a přes Čínu (kde ho elektrifikovali) a budgetový původ na něm byl hodně znát. S ohledem na jeho prodejní úspěchy a sílící konkurenci se Dacia nyní odhodlala k jeho radikální modernizaci – a Springu to výrazně prospělo.
Z karoserie původního auta zbyly jen dveře a okna, všechno ostatní bylo přepracováno v designovém stylu nového Dusteru a Bigsteru (což sedí, protože Spring si ponechává styl crossoveru), takže vůz působí dospěleji a sebevědoměji, přitom stále funky.
Snad ještě důležitější jsou změny v interiéru, kde nezůstal kámen na kameni. Všude jsou sice pořád tvrdé plasty, ale viditelně kvalitnější a všechno je lépe zpracované. Najdete tu také komplet novou palubku s 7palcovým digitálním přístrojovým štítem a 10palcovým dotykovým infotainmentem, nový panel klimatizace a chytré úchyty YouClip, kam můžete připevnit šikovné držáky a organizéry z široké nabídky příslušenství.
Nový je také volant, a přestože je stále polohovatelný jen výškově (a i v nejvyšší výbavě pouze plastový, ne obšitý kůží), snadno si za ním najdete pohodlnou pozici, ze které budete mít dobrý výhled ven díky výš uchycené sedačce a také vyšší světlé výšce (155 mm). Ta autu v Indii pomáhala zdolávat nástrahy prašných cest, v Praze vám pak usnadní překonávání tramvajových pásů.
Spring je také pořád stejný mrňous, takže se spolujezdcem sedíte rameno na rameni (dozadu se ale vmáčkne i dospělák, kufr má slušných 308 litrů), na druhou stranu se s ním snadno všude vmáčknete a parkování je vyloženě hračka (zvlášť se zadními a parkovací kamerou). Oproti předchozí verzi se také příjemněji řídí (má lépe naladěný posilovač řízení, abyste v dlaních na volantu aspoň trochu cítili přední kola) a lépe jezdí (o chlup tužší podvozek působí ve vyšších rychlostech stabilněji).
Samozřejmě nesmí chybět bezpečnostní systémy podle nejnovějších evropských regulí (GSR2), takže Spring umí číst značky rychlostních omezení a varuje vás při jejich překročení, sleduje jízdní pruh a sáhne vám do řízení, když ho nechtěně přejedete, a monitoruje řidičovu pozornost. Všechno ale můžete snadno vypnout dvojklikem tlačítka nastavení personalizovaného režimu bezpečnosti.
VÍTE, ŽE…
Od představení v roce 2021 prodala Dacia více než 150 tisíc springů. Nejlépe se mu dařilo loni, kdy si ho pořídilo skoro 62 tisíc zákazníků. Pro Dacii je to velký úspěch i proto, že jde z naprosté většiny o zcela nové zákazníky přetažené od jiných značek.
Co se však vůbec nezměnilo, je jednoduchý a úsporný elektrický pohon Springu. Baterie s kapacitou 26,8 kWh stačí na nějakých 225 kilometrů (což však při pohybu ve městě a jeho okolí může znamenat nabíjení jen jednou za týden) a 65koňový elektromotor (v nabídce je i slabší 45koňová verze, ta ale asi nejčastěji půjde do carsharingových flotil) dělá ze Springu překvapivě čilé auto (váží totiž jen necelou tunu) – tedy asi do rychlosti 80 km/h, pak se už trochu trápí a dálnice si vyloženě protrpíte.
Spring 45 | Spring 65 | |
---|---|---|
Motor | 1× synchronní elektromotor | |
Výkon | 33 kW (45 k) | 48 kW (65 k) |
Točivý moment | 125 Nm | 113 Nm |
Pohon | předních kol | |
Akcelerace 0-100 km/h | 19,1 s | 13,7 s |
Maximální rychlost | 110 km/h | 125 km/h |
Kapacita baterie | 26,8 kWh | |
Dojezd | 225 km | 228 km |
Nabíjení | AC 6,6 kW | AC 6,6 kW, DC 30 kW |
Délka x šířka x výška | 3 701 × 1 583 × 1 519 mm | |
Rozvor | 2 423 mm | |
Objem kufru | 308 l |
Modernizovaná Dacia Spring tak zůstává autem určeným do (pří)městského provozu, kde funguje perfektně. To ostatně platilo i pro předchozí verzi, nyní se v ní však budete cítit ještě o poznání příjemněji a pohodlněji, také se na ni lépe dívá a snáz se s ní žije. Spring tak dospěl, konečně už nepůsobí směšně, ale vtipně. A to k povedeným malým, laciným městským autům sedí.
Vnímaná kvalita poskočila o stupínek výš, ceny však zůstaly na svém (a to i přes sankce na čínská elektroauta, ke kterým Spring patří – Dacia však z tohoto důvodu uvažuje o produkci v Evropě). Základní 45koňový Spring ve výbavě Essential pořídíte již za 419 900 Kč, silnější 65koňová verze ve střední výbavě Expression stojí 469 900 Kč a v plné palbě výbavy Extreme se vejde do půl milionu (494 900 Kč).
Jestli o ní ale uvažujete, tak počkejte ještě pár týdnů. České zastoupení totiž po ukončení státních dotací připravuje svůj vlastní dotační program, díky kterému bude možné Spring pořídit o poznání laciněji. Anebo zvažte možnost operativního leasingu, kdy se můžete dostat až pod hranici sedmi tisíc korun za měsíc.