Hlavní obsah

Stát si prý víc došlápne na STK a měření emisí: Ale bude to skutečně výrazný posun a konec podvodů na STK?

Foto: Dekra

Ač se to nezdá, tak se vlastně neděje nic moc nového. Kontroly totiž nemají tak kolísavý meziroční trend.

Poslední dobou častokrát čteme, že si Ministerstvo dopravy posvítilo na tu a tamtu stanici technické kontroly nebo měření emisí. Vyvolává to dojem, že se státní kontrolní orgán probudil až teď a začal něco dělat. Jenže skutečně tomu tak je? A jak se vůbec na potenciální nepoctivce přijde?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Že technickou nebo emisemi procházejí auta, která by neměla, se tak nějak všeobecně traduje. Kontrolními orgány nad stanicemi technických kontrol a měření emisí jsou pak krajské úřady, obecní úřady a Ministerstvo dopravy. Ty mají podvodnému jednání zamezit.

Jak ovšem dojde k tomu, že se nějaký kontrolor na danou stanici vůbec vydá? Pokud vynecháme klasické udání, je to sledování celorepublikového informačního systému technických prohlídek (ISTP), kde jsou všechny prohlídky zaznamenány.

A pokud se tam objeví nějaký trend nebo nesrovnalost, tak tehdy Ministerstvo dopravy dává podnět ke kontrole příslušným krajským a obecním úřadům.

Foto: Dekra

Ministerstvo dopravy sleduje informační systém technických prohlídek, kde hledá podezřelé kontroly nebo jiné trendy. Poté jedná…

Nad tyto kontroly (rutinní i vyžádané) ještě samotné Ministerstvo dopravy provádí takzvané státní dozory. To znamená, že sleduje, jak to na konkrétní podezřelé provozovně funguje. Nejde však o kontrolu samotných vozidel, to je zase jiné odvětví, bavíme se o kontrolách stanic a jejich chodu.

Od letošního září sice Ministerstvo dopravy oznámilo intenzivnější státní dozory nad stanicemi technických kontrol a měření emisí, ovšem neznamená to, že se odpovědné osoby probudily až teď. Vyžádali jsme si totiž data o kontrolách a uzavírkách stanic za roky 2024, 2023 a 2022.

Foto: Ministerstvo dopravy

Tabulka kontrol STK a ME za roky 2022, 2023, 2024.

Z tabulky vyplývá, že tam, kam se Ministerstvo dopravy vydalo na kontrolu, našlo nedostatky. Rovněž za uplynulé roky 2022 a 2023 zaslalo 50 oznámení o přestupcích. Aktivnější z hlediska kontrol byli zástupci Ministerstva dopravy vloni, ovšem letošek ještě nekončí.

Počet zavřených provozoven emisních stanic je ve sledovaném období také podobný. Jde vlastně o jednotky. Letos jich je nejvíc a víme i kde. V roce 2024 doměřily stanice v Lipníku nad Bečvou, Olomouci, Klatovech a v části Praha-Kyje. Jedné stanici v Plzni hrozí pokuty.

A ty nejsou vůbec, ale vůbec malé. Fyzická osoba (technik) může za pochybení zaplatit až 50 000 Kč. Pokud se technikovi ovšem prokáže přijetí úplaty za „protažení“ auta kontrolou, hraje o pokutu ve výši až 500 000 Kč.

Foto: Dekra

Pokud by technik přijal úplatek, hrozí mu až půlmilionová pokuta. Firmě až pět milionů korun.

Právnické osobě, tedy firmě provozující stanici technického kontroly nebo měření emisí, hrozí podle druhu prohřešku sankce ve výši až 50 000 Kč, 500 000 Kč, nebo dokonce až 5 000 000 Kč.

Ministerstvo dopravy nám dále sdělilo, že data z informačního systému technických prohlídek bude analyzovat a kontrolovat automatizovaný systém. A podle výsledků budou jednotlivé stanice postihovány.

Kontroly provozoven stanic technických kontrol a stanic měření emisí budou podle slov zástupců Ministerstva dopravy pokračovat. Kontroloři prý pracují systematicky a zaměřují se nejen na podezřelé kontroly (TK, ME), ale řeší i dlouhodobé výsledky. Třeba když má nějaká stanice dlouhodobě 100% úspěšnost, nemusí to být jen náhoda.

Považujete intenzivnější kontroly stanic technických kontrol a měření emisí za správné?
Ano, je to naprosto v pořádku.
21,1 %
Vidím to někde mezi.
4,8 %
Ne, stát by měl být benevolentnější.
74,1 %
Celkem hlasovalo 1464 čtenářů.
Načítám