Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Postupně se začínají představovat motorkářské novinky na rok 2025 a výrobci do světa pouští první informace. Japonská Yamaha se nejprve pochlubila zcela novým automatem pro model MT-09 (a příbuzné stroje) a teď přichází s dalšími novinkami.
Nejprve začněme modernizovaným juniorským modelem R3. Ten v nabídce není nic nového a letošní model lze pořídit za 164 990 Kč. Řadový dvouválec 321 cm3 zůstal bez radikálních změn, pořád má oficiálně 42 koní v 10 750 1/min a 29,5 Nm v 9000 1/min. Motor teď plní emisní normu Euro 5+.
Yamaha R3 váží s náplněmi 169 kg a vystačí si s jednoduchou přední kotoučovou brzdou. Od předešlého provedení se liší především agresivnější kapotáží připomínající právě novou R9 a další ostré yamahy. Nová je i obrácená přední vidlice, motorka dostala nový přístrojový panel a upravené sedlo. Změny jsou spíše kosmetické, ale podle Yamahy se přece jen na podvozku a aerodynamice zapracovalo.
Cenu nové R3 ještě neznáme, ale věříme, že se bude Yamaha držet při zemi a nový model, který je naprosto ideální pro začínající „okruháře“, bude k dispozici za cenu kolem současných 165 tisíc.
Oživuje Yamaha v Evropě střední třídu supersportů?
Teď už ale k novince R9. Ta vlastně vyplňuje mezeru mezi R7 a R1, která je vskutku propastná. Okruhová pila R6 totiž nemá značky a je to čistě závodní náčiní, ať už pro profíky nebo hobby jezdce. Jenže mezi dvouválcovou R7 za 240 tisíc korun a čtyřválcovou R1 za 520 tisíc (nebo ve verzi R1M za 700 tisíc) je obrovská propast. A to jak cenová, tak i dynamická.
Kdo by chtěl přece jen něco údernějšího, ale nepotřebuje (nebo zatím nezvládá) 200 koní litrové R1, určitě už počítá korunky v prasátku. Yamaha R9 totiž přichází se známým tříválcem CP3 o objemu 890 cm3. Kromě naháčů XSR900 a MT-09 ho má i fantastický sport-tourer Tracer 9GT+, který jsme nedávno testovali a učili se na něm jezdit v Alpách. I tady má výkon 119 koní v 10 000 1/min a točivý moment 93 Nm v 7000 1/min. S náplněmi nová R9 váží 195 kg.
R9 dostala zcela nový rám a i jezdecká ergonomie odpovídá okruhovému stroji, který jen tak mimochodem dostal i značky, blinkry a zrcátka (která můžete právě pro dovádění na okruhu poměrně snadno odmontovat, můžete si nastavit i polohu stupaček). Nejedná se tak jen o kapotovanou MT-09, ale vlastně o zcela novou motorku jen se stejným motorem.
Yamaha R9 má i kompletně nastavitelné tlumicí prvky, zcela nová je přední obrácená vidlice a také brzdy. Ty jsou uzpůsobené okruhovému používání (opletené hadice, radiální brzdová pumpa, kotouče o průměru 320 mm).
Hračičkové si určitě oblíbí palubní telemetrii stáhnutelnou přes aplikaci (večer po okruhovém dni se pak můžete v hospodě nad daty předhánět, komu to jelo lépe), dokonce prý můžete do motorky z boxů posílat údaje a informace jezdci, jako to mají závodníci. Hrát si ale můžete i s nastavením kontroly trakce, ABS jde pro zadní kolo zcela vypnout, lze měnit mapu ovládání plynu, upravit jde i brzdění motorem nebo systém potlačující zvedání předního kola při akceleraci.
Na cenu si ještě musíme počkat, ale můžeme se odpíchnout od toho, že retro závoďák XSR900 GP se stejným motorem CP3 stojí 330 tisíc korun. Závodní okruhová R6 stojí 340 tisíc. Troufneme si tvrdit, že více než 400 tisíc Yamaha za novou R9 chtít nebude, a spíše bychom to tipovali na maximálně 350 tisíc korun. Ale to jen hádáme a klidně se můžeme plést. Každopádně kdo se těší na jaro a rád by začal na nějaké silnější okruhové mašině, má teď přes zimu o čem přemýšlet.
Přímou konkurenci nemá
Zajímavé je, že v této třídě středních supersportů moc motorek není a Yamaha tu konkurenci zas tak těžkou mít nebude. Asi nejblíže jsou nové R9 ostrá Honda CBR600RR (čtyřválec 600 cm3, 119 k v 14 250 1/min a jen 63 Nm, 193 kg, 269 900 Kč) a Kawasaki ZX-6R (čtyřválec 636 cm3, 124 k v 13 000 1/min, 69 Nm, 198 kg, 275 900 Kč), ale to jsou motorky s menšími motory, které nejsou tak úderné ve středním pásmu otáček.
Suzuki přímého soupeře nemá, i třeba Triumph Daytona 660 je slabší. Většina konkurenčních motorek je tu s výkonem 95 koní (kvůli možnosti omezit je na 35 kW pro třídu A2), případně jsou více silniční a méně okruhové. Takhle je opravdu asi nejblíže právě zmíněná Honda s šestistovkou.
Ještě by se dala zmínit odlehčená Aprilia RS 600 Extrema (dvouválec 660 cm3, 100 k, 180 kg). Ale nějaká osmi- nebo devítistovka s výkonem kolem 120 koní a mnohem silnějším krouťákem než u točivých šestistovek tu vážně není. Jestli jsme na něco zapomněli, napište nám do komentářů.
Jestli tak Yamaha v Evropě nastartuje novou třídu supersportovních motorek, které s koncem Suzuki GSX-R750 úplně vymřely (v USA ikonickou „sedm-pade“ pořád koupíte, ale v Evropě už tyto motorky vůbec nejsou), tak z toho mohou mít fanoušci občasného okruhového ježdění opravdu radost.