Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když Martin Macík hned po vyhraném Dakaru oznámil, že svůj vítězný kamion prodá, byli fanoušci v šoku. Prodávat nejrychlejší auto v závodním poli? Bláznovství! Jenže Martin Martin Macík měl plán - plán postavit si ještě rychlejší závoďák. A ten je nyní tady.
Zatímco Čenda (EVO3) bojoval v arabských dunách Dakaru 2024, v sedlčanské základně týmu MM Technology už probíhaly práce na nové generaci EVO4. Ta je nejen produktem kontinuálního pětiletého vývoje, zúročuje však také zkušenosti rodiny Macíků z 23 let působení na Dakaru. Vychází pochopitelně z EVO3, ale protože ta se ukázala jako velmi rychlá a odolná, nebylo třeba při přechodu na EVO4 nic radikálně měnit. Prostor pro zlepšení se však našel…
Zvenku vypadá prakticky stejně a rozdíly by poznali jen ti největší znalci (přechody mezi karosářskými díly, rozdílná světla na kapotě nebo uchycení bočnic), větší změny se však odehrály pod karoserií. Posádku chrání zcela nový bezpečnostní rám dle specifikace FIA, ladilo se rozložení hmotnosti, pracovalo se na stabilitě, spolehlivosti a odolnosti jednotlivých dílů, vylepšení se dočkal i podvozek, který je vyvíjen průběžně.
„Důraz jsme při vývoji EVO4 kladli hlavně na zvýšení odolnosti jednotlivých dílů, aby vydržely co největší zátěž po co nejdelší dobu, a to jak mechanicky, tak z hlediska teplotních výkyvů. Druhým důležitým bodem pro nás byl také komfort posádky a celková stabilita. Naše platforma je poměrně nízká a na podvozku používáme pevná pera, což sice zajišťuje extrémní stabilitu celého kamionu, ale zároveň to limituje úroveň pohodlí v kabině. Tu na stovkách kilometrů v drsném terénu oceníte,“ popisuje důvody hlavních vylepšení Martin Macík starší, hlava MM Technology a vedoucí vývoje.
Martin Macík Jr. si jako pilot prosadil ještě jednu drobnou, ale vlastně docela zásadní změnu. „Celé auto je vyvíjené pro mě a jízdní vlastnosti a ovládání mi perfektně sedí, takže už ladíme jen drobnosti. Třeba že místo camel bagů s pitím zavěšených na zadní straně sedadel, které nám minule dělaly trochu problémy, máme nyní nerezové lahve upevněné v držácích v zadní části kabiny. Největší radost mám ale z nového ukazatele zařazeného stupně automatické převodovky. Když jsme jeli Chrono48, tak jsme přejeli snad dva tisíce dun, kde jsem pořád přemýšlel, co tam mám zařazeného. Teď už to jasně uvidím, takže budu moci tu část mentální kapacity věnovat řízení.“
Nový speciál EVO4 se ale nestaví jen pro Martina Macíka. Tým MM Technology postupně vyrostl v dakarského velikána, který staví a spravuje závodní speciály i pro další jezdce. Z jejich dílny tak letos vyjedou celkem 3 kamiony s označením EVO4. S jedním, který se už brzy představí v novém designu, se vydá na Dakar 2025 Martin Macík Jr. „Druhý půjde k Mitchelovi van den Brinkovi a třetí? Ten už má také svého majitele, ale kdo to je, to si ještě chvilku necháme pro sebe,“ říká Martin Macík Jr.
Na Dakaru se tak utká i se specifikací EVO3 týmů Firemen Dakarteam nebo Italtrans. „Na Dakar 2025 jedu samozřejmě obhajovat vítězství, ale vlastně budu spokojený, když vyhraje kterýkoliv z našich kamionů,“ usmívá se Martin Macík Jr.