Hlavní obsah

Do rodiny Tatra přibyl nováček. Tadeas 6 × 6 je ostrý hoch, který poslouží armádě i hasičům a převeze 13 lidí

Foto: Tatra Defence Vehicle

Když uslyšíte jméno Tadeáš, patrně si vybavíte nějakého roztomilého tříletého klučíka s velkýma modrýma očima. Pokud ovšem přijde řeč na Tadeas, tak vězte, že jde o pořádného pancéřovaného bijce postaveného na základech Tatra. A co víc, tenhle „borec“ umí být i pekelně ostrý.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tadeas je vlastně zkratkou celého pojmenování vozidla TAtra DEfence Armoured Solution, které je dílem firmy Tatra Defence Vehicle, jež je součástí Czechoslovak Group a  zabývá se podobnými specialitkami.

Model stojí na platformě Tatra Force 6 × 6 (centrální nosná roura) a jeho designérem je královéhradecký návrhář Lukáš Taneček, který dal vzhled třetí generaci Tatry Force, upravil novou Tatru Phoenix nebo pro nás namaloval novodobý roadster značky Aero.

Kromě vzduchového odpružení je podvozek Tadeasu osazen koly s terénními pneumatikami s centrálním huštěním, zatímco na výkyvných polonápravách mají své místo buď bubnové, nebo kotoučové brzdy.

Tadeas není přímo útočným vozidlem (ale může být). Jeho primární určení je pro zástavbu různých elektronických systémů nebo nasazení jako velitelský, ženijní nebo komunikační speciál. Jeho koncepce nicméně umožňuje také službu u policie, hasičů či záchranky, popřípadě převoz až 11 osob vzadu.

Foto: Tatra Defence Vehicle

Novinka od Tatry Defence najde své využití také u hasičů či záchranky.

Na zadní část zvenčí jdou namontovat například ještě úložné boxy, opěrné nohy vozidla, výsuvný stožár nebo jiná výbava.

Hmotnost Tadeasu činí podle výbavy a stupně ochrany až 10 tun, ovšem celková hmotnost (auto v provozním stavu + doložitelná hmotnost) může být až 30 tun v nejdelším, více než osmimetrovém provedení.

Kromě dvoumístné kabiny je pancéřovaná rovněž zadní nástavba, přičemž vůz nepřesáhne výšku 2,9 metru. Celek poté poskytuje ochranu proti střelám vypáleným z těžkého kulometu, dělostřeleckým granátům o průměru 155 mm, minám nebo náložím o hmotnosti 10 kg.

Do střechy vozu mohou konstruktéři umístit průlezy, kruhovou otočnou lafetu pro zbraň nebo celou dálkově ovládanou zbraňovou stanici.

Foto: Tatra Defence Vehicle

Dozadu se vejde buď 11 členů posádky, nebo různé vestavby.

Vzhledem ke konstrukci Tadeasu s „čumákovou přídí“ výrobce nepřišel o možnost zástavby různých motorů, aktuálně převzatých z Tatry Force. Základem jsou tedy vzduchem chlazené osmiválce Tatra 12,7 litru o výkonech 408 koní / 2 100 Nm, 462 koní / 2 250 Nm a 503 koní / 2 400 Nm.

Alternativně se nabízí kapalinou chlazený šestiválec Caterpillar C9.3B o zdvihovém objemu 9,3 litru s přepínatelným výkonem z 537 koní / 2 000 Nm na 608 koní / 2 265 Nm v bojovém režimu. Poslední standardní možností je motor Cummins ISL o objemu 8,9 litru, jehož výkon se pohybuje okolo 408 koňských sil.

Zastavěné motory spolupracují s plně automatickými převodovkami Allison či ZF Ecolife II, popřípadě s automatizovanou skříní ZF Traxxon. V každém modelu nicméně nechybí přídavná redukční převodovka Tatra.

Foto: Tatra Defence Vehicle

Tadeas 6 × 6 nabízí několik typů motorů a převodovek.

Podle typu pneumatik auto jede nejrychleji 90 nebo 110 km/h. Standardem jsou dvě palivové nádrže (volitelně pancéřované) o celkovém objemu 400 litrů, díky čemuž vůz na silnici ujede až 700 km.

Konstrukční i ovládací prvky interiéru vycházejí ze současné Tatry Force. Za sedadlo řidiče byla umístěna veškerá elektronika, zatímco za velitelem pracuje filtroventilační systém a nad ním klimatizace. Prostor vpravo u spolujezdce (velitele) je poté určený pro montáž zákaznické výbavy – například počítačů, řídicího centra pro zbraňový systém a dalšího vybavení.

Tadeas ještě těží z toho, že jsou kabina a korba od sebe oddělené, proto může výrobce nabídnout do zadní části prakticky libovolnou nástavbu. A to od letiště pro drony přes nosiče zbraní až po hasičskou cisternu.

Variabilní Tatra Defence Armoured Solution 6 × 6 tak najde své uplatnění jak u ozbrojených složek, tak v civilním sektoru. Zároveň tím rozšiřuje rodinu ostrých speciálních modelů Tatra Defence Vehicle, kde jsou třeba Titus 6 × 6, Pandur II nebo přepracovaný Land Cruiser na Gepard.

Načítám