Hlavní obsah

Základní BMW je zase o něco stylovější a vybavenější, jednou věcí však příliš nepotěší

Foto: BMW / Tom Kirkpatrick

Čtvrté pokračování nejmenšího a nejdostupnějšího BMW právě přijíždí na trh, a protože jsme ho v jeho domovském Mnichově už naživo důkladně prozkoumali a projeli, můžeme vám říci, že… Ale ne, to si necháme až na konec příběhu. Začneme něčím tajemnějším s označením 2K2.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

O tomhle BMW jste nejspíš nikdy neslyšeli. Koncept 2K2 měl být duchovním pokračovatelem ikonického kupé 2002, ultimátní řidičskou hračkou a také nejdostupnějším BMW na trhu. Interiér kompaktního kupé byl jednoduchý a oholený na kost (odhalené šrouby, manuální klima nebo také chybějící rádio, které si zákazníci přece koupí sami podle svého vkusu), aby pomohl snížit hmotnost pod jednu tunu, ale také srazil cenu na dostupné minimum. Design se líbil, žebrácké pojetí ne. Kupé dostalo zelenou, ale jedině pod podmínkou, že vznikne také praktičtější hatchback. A tak se zrodila první generace řady 1.

Foto: BMW

BMW drželo existenci konceptu 2K2 pod pokličkou celé dvě dekády. Odhaleno bylo zcela nedávno díky knihám Steva Saxtyho o designu BMW. A jestli v něm vidíte první jedničkové kupé, tak vidíte správně.

To se psal rok 2004 a od té doby BMW prodalo již přes tři miliony kusů tohoto kompaktního modelu. Takže odpověď na otázku, jestli se v hierarchii modelů vejde ještě jedno auto pod milovanou řadu 3, byla jednoznačné ano (dnes už víme, že se jich tam vejde víc, viz řada 2 Active Tourer, Coupe a Gran Coupe a také SUV X1 a X2).

Proto také právě přijíždí generace čtvrtá (F70), která je velice důkladně přepracovanou verzí té předchozí (F40). Sdílí s ní platformu s pohonem předních kol se shodným rozvorem, veškeré změny rozměrů jsou tak pouze designové – posádka i její zavazadla mají k dispozici stejný životní prostor.

Foto: BMW / Tom Kirkpatrick

Velikostně je vše při starém, design je ale sebevědomější a sportovněji laděný.

Nová řada 1 (F70)Minulá řada 1 (F40)Rozdíl
Délka4 361 mm4 319 mm+42 mm
Šířka1 800 mm1 799 mm+1 mm
Výška1 459 mm1 434 mm+25 mm
Rozvor2 670 mm2 670 mm
Objem kufru380/1 200 l380/1 200 l

V BMW ale zapracovali na designu, který díky nižší přídi s širšími ledvinkami, světlům s výraznějším LED podpisem a prolamované kapotě působí sportovněji, přepracovaná kabina se pak může chlubit širokoúhlým panelem dvou spojených desetipalcových displejů přístrojového štítu a dotykového infotainmentu, novou palubní deskou i výplněmi dveří s novým čalouněním (často z recyklovaných materiálů) a dekory. Rozdíly tak nejsou radikální, ale dojem z auta je po všech stránkách ještě o něco lepší a hodnotnější, což je u základního modelu vítaná vlastnost.

Foto: BMW / Tom Kirkpatrick

Modernizovaná kabina hodně prokoukla, působí skutečně prémiovým dojmem.

Jedna zásadní změna ale přišla pod kapotou a ta vám možná moc radosti neudělá. Místo 136koňového tříválce 118i a 178koňového čtyřválce 120i zastupuje benzinové jednotky už jen 1,5litrový tříválec s výkonem 156 koní a 48V mild-hybridní podporou. V reálném světě to ale vůbec nevadí, protože je skvěle kultivovaný (žádné vibrace nečekejte) a také ohlučněný, takže o něm při běžné jízdě ani nevíte. A když pod plynem zavrčí, tak sympaticky kurážně a ochotně se u toho vytáčí, navíc se moc pěkně a přirozeně řídí a krásně stabilně a pohodlně jezdí (a to i na sportovním M podvozku, který měly testovací kusy). Vlastně je to moc dobrý motor, který má spoustu síly a nic moc nežere (při citlivém zacházení v tom budete za šest). Jen ten pocit prémiovky s tříválcem možná některé zákazníky odradí… Většině to ale bude nejspíš úplně jedno.

Foto: BMW / Tom Kirkpatrick

Většina majitelů si nejspíš ani nevšimne, že verzi 120 pohání tříválec. Navíc je to opravdu dobrý motor, kultivovaný, výkonný a úsporný.

Pro klid duše ale stále můžete sáhnout po oblíbeném dvoulitrovém dieselu, buď ve formě 150koňové 118d nebo stejně výkonné 120d, která však má výhodu 48V mild-hybridního dopingu, takže krátkodobě nabídne o 13 k a 40 Nm vyšší výkon a žere cca o půl litr méně. Při cenovém rozdílu 53 tisíc víme, po kterém z těchto dvou dieselů bychom sáhli… Všechny tři motorizace jsou pak spojeny se sedmistupňovým automatem a pohonem pouze předních kol (xDrive pro 120d z minulé generace nebyl zatím potvrzen).

120118d120dM135 xDrive
MotorŘadový tříválec, turbo + 48V mHEVŘadový čtyřválec, turbodieselŘadový čtyřválec, turbodiesel + 48V mHEVŘadový čtyřválec, turbo
Výkon115 kW (156 k)110 kW (150 k)110 kW (150 k)221 kW (300 k)
Točivý moment240 Nm360 Nm360 Nm400 Nm
Pohonpředních kolvšech čtyř kol
Převodovka7st dvouspojkový automat
Akcelerace 0-100 km/h7,8 s8,3 s7,9 s4,9 s
Maximální rychlost226 km/h222 km/h222 km/h250 km/h
Spotřeba (kombinace)5,3–6,0 l/100 km4,6–5,2 l/100 km4,3–4,8 l/100 km7,6–8,1 l/100 km
Foto: BMW / Tom Kirkpatrick

Tříválcový benzin nebo čtyřválcový diesel, to je hlavní možnost výběru. Tedy pokud nechcete 300koňovou kapesní střelu.

Na vrcholu nabídky je pak 300koňová raketa M135 xDrive (to je mimochodem také už „jen“ čtyřválec, ale to byl i v minulé generaci), kterou můžete mít i se speciálním okruhovým M Technology paketem s dodatečnými výztuhami, vylepšeným adaptivním podvozkem, dvoudílnými brzdami (ocelové kotouče na hliníkovém středu) a 19″ kovanými koly s nazutými semislicky. Jestli to ale s řízením myslíte takhle vážně, tak si raději přišetřete na plnotučnou M2, s níž si užijete víc zábavy i vzrušení.

Citlivé úpravy udělaly z jedničkového BMW lepší auto, které i přes fakt, že jde o nejmenší a nejdostupnější model, nepůsobí nijak ošizeně. Pokud vám tak stačí prémiový vůz v kompaktním balení, BMW řady 1 vám udělá spoustu radosti.

BMW řady 1 vstoupí na český trh 5. října a nejlevnější verzí bude překvapivě to dieselové, 118d totiž pořídíte již za 885 300 Kč (120d stojí 938 600 Kč), zatímco benzinové 120 vyjde na 898 300 Kč. Na sportovní M135 xDrive pak visí základní cenovka 1 358 500 Kč.

Načítám