Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Francouzský Renault vyráběl od konce 50. let do 80. let užitkový vůz Estafette, který využíval trambusové karoserie podobně jako naše socialistická Škoda 1203. Po dlouhé desítky let model odpočíval, tedy až doteď, kdy jej automobilka oživila.
Novodobý Estafette se vrací jako koncept v hi-tech stylu, užitkovém provedení a s vývojovými geny od Volvo Trucks, což je divize nákladních automobilů, která ovšem s Volvem vlastněným Číňany má dnes společný jen název.
Podobně jako historický vzor má novinka kulaté lampy, ovšem tvar karoserie lze označit za spíše hranatý. Obdobné hrany najdete také v interiéru, který doslova přetéká žlutou barvou. Tím má koncept podle výrobce rozzářit ulice evropských měst.
Přestože má nová dodávka délku skoro pět metrů (delší než BMW řady 3) a na výšku 2,6 metru (vyšší než Ford Transit), její průměr otáčení odpovídá městskému hatchbacku Renault Clio.
Ačkoli Renault neupřesnil pohonné ústrojí konceptu, tedy mimo toho, že půjde o elektromobil, zmínil se o takzvaném softwarově definovaném vozidle. To znamená, že díky palubnímu operačnímu systému by uživatelské rozhraní mělo být nastavitelné jako na mobilu.
V praxi to znamená, že když v nákladovém prostoru dodávky budou lednice, tak řidič na displeji na palubní desce bude moci kontrolovat jejich teplotu. A to samé potenciálně platí i o dalších možných nástavbách nebo vestavbách.
Do toho výrobce slibuje budoucí bezdrátové softwarové aktualizace pro zvýšení dojezdu, bezpečnosti palubních systémů a vylepšení konektivity. To by mohlo ve výsledku znamenat snížení nákladů na provoz vozidla, a tudíž větší ziskovost/konkurenceschopnost pro přepravní společnost.
Znovuzrozená dodávka Estafette se ve své sériové podobě začne vyrábět už za dva roky. Půjde o první vozidlo globálního projektu Flexis, který má na svědomí právě Renault a Volvo Trucks. Sám šéf Renaultu nazval tyto vozy z rodiny Flexis „užitkový teslami“.