Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ačkoli se britský Lotus stále drží myšlenky plně elektrických sportovních vozů, možná tahle cesta nebude v jeho podání tak úplně špatná. Proč si to myslíme? Nejnovější koncept automobilky pojmenovaný Theory 1 (Teorie 1) totiž ukazuje, že i auto na baterky může být vzrušující.
Lotus Theory 1 je totiž sportovním elektrovozem nabízejícím pohon všech kol, výkon přesně tisíc koní, zrychlení z nuly na sto pod 2,5 sekundy a maximálku 320 km/h. Zastavěný trakční akumulátor má kapacitu 70 kWh, což superautu podle WLTP vystačí na 402 km dojezdu.
Navzdory tomu, že jde o elektromobil, nabízí Lotus Theory 1 impozantní hmotnost nižší než 1 600 kg. To je zajištěno použitím recyklovaného karbonu, kompozitních materiálů a polykarbonátu. Trakční akumulátor navíc nemá pomocný rám, což opět ušetří nějaká ta kila.
Podvozek konceptu inspirovaný závody je adaptivní, aerodynamika vytříbená a řízená, takže vzduch je posílán tam, kde pracuje nejefektivněji. Přední pneumatiky mají rozměr 265/35 a kola jsou 20palcová, zatímco vzadu najdete velmi široké obutí 325/30 nasazené na 21palcových discích. A co brzdy? Masivní, karbon-keramické, využívající závodní technologii.
Po vzoru legendárního McLarenu F1 se uvnitř konceptu nachází tři sedačky, přičemž ta řidičova je hezky uprostřed. Zajímavý je rovněž nativní infosystém nazvaný Lotuswear, který s řidičem komunikuje také tím, že nafukuje segmenty jeho sedadla a volantu. Takto může řidiči například naznačit, kdy a kam má odbočit.
Za technicky zajímavé platí boční dveře, které jsou výklopné směrem nahoru a posuvné dozadu, což usnadní nastupování ve stísněných prostorech.
Podle Lotusu se v útrobách Theory 1 nachází technologie autonomního řízení čtvrté úrovně využívající čtyři LiDARy, šest kamer a další radary. Tyč řízení chybí, protože podobně jako u Tesly Cybertruck je řízení řešeno „po drátě“. Řidič si dále může vychutnat čtyři jízdní režimy, záplavu vnitřního osvětlení, 3D grafiku, unikátní materiály a další prvky.
Lotus Theory 1 je tak předobrazem nového designového směru nazvaného Digital Natural and Analogue (zkráceně DNA) zvěstujícího kombinaci digitální éry, přírody a analogových prvků. V autě.
Přestože výrobce nesdělil, jestli se Theory 1 v představené podobě bude vyrábět, rozhodně očekáváme, že se v něm představené technologie objeví v budoucích produkčních modelech značky. A až Tesla skutečně postaví svůj Roadster, může svést s Lotusem zajímavý technologicko-elektrický souboj o to, kdo má sofistikovanější elektrické sportovní auto.