Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jubileum oslaví v září tohoto roku hned dvě škodovky – Felicia se začala vyrábět 5. září 1994, Fabia 14. září 1999. Dnes bude řeč o starším ze sourozenců, jejž si během sedmileté éry pořídilo v různých karosářských verzích na 1,4 milionu zákazníků.
Toho času šlo o vůz Škody s mnoha poprvé. Felicia byla prvním modelem s okřídleným šípem, který dostal protiblokovací brzdový systém ABS, až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, praktický palubní počítač, výškově nastavitelná přední sedadla, za příplatek bylo na výběr i čalounění kvalitní kůží.
Felicia konstrukčně vycházela z Favoritu, při její stavbě však bylo použito skoro 1 200 novějších a významně modernizovaných dílů. Škodovka si kromě estetického pokroku chtěla dát záležet na kvalitě a spolehlivosti.

Jméno Felicia odkazuje na stejnojmenný otevřený model z přelomu padesátých a šedesátých let. Vychází z latinského výrazu felicitas označujícího blaho a pocit štěstí.
Novinka byla ve srovnání s Favoritem o 40 mm delší a 15 mm širší. Kabina působila vzdušnějším dojmem, zároveň si o jednadvacet litrů polepšil zavazadlový prostor. Výrazně se zpevnil skelet karoserie, stabilizátor u klikových závěsů zadních kol zase omezil naklánění vozu v zatáčkách.
Proti Favoritu byly výkonnější i motory. Základní třináctistovku o 40 nebo 50 kW doplnil v roce 1995 benzinový čtyřválec 1.6 MPI s výkonem 55 kW a naftová jedna-devítka se 47 kilowatty. S rozmanitou paletou pohonných jednotek se počítalo už při vývoji Favoritu, tudíž nebyla zástavba koncernových motorů zas takovým oříškem.

„Je to takové hezké rodinné autíčko,“ řekl prezident Václav Havel po první zkušební jízdě s Felicií.
A jak si Felicia vedla v řeči čísel? V letech 1994 až 2001 se prodalo přes 900 000 kusů hatchbacků. Praktičtější kombík dorazil o rok později a přidal dalších 350 tisíc kousků. Zapomínat však nesmíme ani na další deriváty – 125 000 pick-upů, které doplnilo ještě 19 tisíc stejných aut, jen s označením VW Caddy. Dnes obzvlášť vzácným užitkáčem je bezesporu Felicia Fun, jíž vzniklo jen 4 216 kousků.
Éra Škody Felicia se definitivně uzavřela 26. června 2001. Zájemci o kompaktní praktickou škodovku však nemuseli smutnit, v mezidobí přijela na scénu modernější a ještě vybavenější Fabia. O ní ale zase někdy příště…