Hlavní obsah

Za podjíždění na dálnici vyfasujete hodně tučný flastr. Ale jsou tady dvě beztrestné výjimky…

Foto: ŘSD

Podjíždění na dálnici je situace, kdy někoho tzv. vezmete zprava, obvykle tehdy, pokud dotyčný blokuje levý jízdní pruh. Na oboje naše legislativa nahlíží jako na přestupky, ovšem jen jeden z nich je ohodnocen celkem tučným flastrem. Zjistili jsme, kdy je legální podjíždět a co dělat, když v pravém dálničním pruhu dojedete někoho jedoucího v levém.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Představte si jednoduchou situaci. Jedete v pravém jízdním pruhu po nejdelším schodišti ve střední Evropě, dálnici D1, a začínáte dojíždět jiné vozidlo, které jede v levém jízdním pruhu.

Z pohledu selského rozumu byste dbali zvýšené pozornosti na auto jedoucí vlevo, kdyby se náhodou v řidiči hnulo svědomí a chtěl třeba uhnout do pravého pruhu, kde se nacházíte i vy. Pokud ne, jednoduše byste vozidlo jedoucí vlevo podjeli pravým pruhem, tedy vlastně pokračovali v jízdě a mysleli si svoje.

Jenže navzdory různým zaručeným výkladům naše legislativa na tuhle situaci nahlíží úplně jinak, na což nás upozornil šéflektor Polygonu Hradec Králové Martin Trpkoš a vše následně potvrdili zástupci Ministerstva dopravy České republiky.

Zákon říká, že mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu (mimo např. objíždění, předjíždění aj.) a že se nesmí předjíždět (podjíždět) zprava. Ale zároveň platí, že není možné bezdůvodně jet v levém pruhu a blokovat jej. Oboje je přestupek.

Ministerstvo dopravy ovšem upozorňuje na dvě výjimky, kdy je možné předjet na dálnici zprava: „Při jízdě v připojovacím pruhu, kdy je možné předjet vozidlo v průběžném pruhu (například pomalu jedoucí kamion), a pak také když se ve všech pruzích vytvoří souvislé popojíždějící kolony vozidel a vznikne tzv. souběžná jízda,“ upozorňuje Jan Jakovljevič z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Zjednodušeně řečeno, pokud se na dálnici připojujete (nebo odbočovacím pruhem jedete třeba na pumpu), můžete, ba dokonce v případě připojovacího pruhu musíte nabrat potřebnou rychlost. A tehdy smíte předjet (podjet) jiná auta zprava. Druhý případ legálního podjíždění zprava jsou kolony (ve všech pruzích), například na dálnici D1 denní chleba, který nikdo kompetentní asi nemá zájem efektivně řešit.

Foto: ŘSD

Na dálnici smíte podjíždět zprava jen při připojování se z připojovacího pruhu do průběžného pruhu, při jízdě v odbočovacím pruhu nebo když jsou ve všech pruzích kolony a vznikne souběžná jízda.

Co tedy dělat v situaci, kdy jedete po dálnici v pravém jízdním pruhu, ale dojedete jiné vozidlo, které jede vlevo? Abyste se vyhnuli přestupku podjíždění, přišla od Ministerstva dopravy tato reakce: „V nastíněné situaci by se řidič správně měl zařadit za vozidlo do levého pruhu, aby ho nepodjel.“

Pokuty za blokování pruhu a podjíždění

Ještě se podíváme na pokuty. Za blokování levého jízdního pruhu mimo obec hrozí na místě pokuta do 1 500 Kč a ve správním řízení od 2 000 Kč do 5 000 Kč. Za nedovolené podjíždění pak hrozí tučnější flastr. Na místě od 4 500 Kč do 5 500 Kč, ve správním řízení od 7 000 Kč do 25 000 Kč.

Inu, takhle se věci mají, byť mnohým řidičům logika velí něco úplně jiného. Je to dost možná podobná morálně-legislativní situace jako při uvolňování průběžného jízdního pruhu kvůli tomu, aby se do něj mohli ostatní pohodlně zařadit. Ale zákon je zákon a ten platí.

Načítám