Hlavní obsah

Náskok díky technice: Nejmodernější vychytávky elektrického Audi Q6 e-tron

Foto: Audi

Už to tolik nekřičí do světa, ale Audi stále jede na vlně „náskoku díky technice“. Potvrzují to zcela nové elektrické modely, které mají aktuálně ty nejmodernější technologie, o nichž většina konkurentů může jen snít.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na český trh právě přichází Q6 e-tron, čistě elektrické SUV s dojezdem přes 600 kilometrů. Brzy ho navíc bude následovat technicky spřízněná limuzína a kombi A6 e-tron s dojezdem 700 kilometrů. Sice se to nezdá jako velký skok kupředu, ale technika obou nových modelů patří k naprosté technologické špičce elektrického pohonu. A vlastně nejen v ní…

1. Světelná kouzla

Audi patří k průkopníkům rozvoje automobilové světelné techniky a Q6 e-tron kráčí ve stejných stopách. Přední i zadní světla využívají digitální OLED techniku, v každém světle je tak šest desítek drobných segmentů, které se mohou shlukovat do specifické grafiky světelného podpisu (z přednastavených variant můžete vybírat v menu infotainmentu nebo přes mobilní aplikaci myAudi pro vzdálený přístup) a mohou vykreslovat animace (přivítání/rozloučení) a informování vozidel kolem (především varování aut za vámi v případě náhlého zastavení kvůli nebezpečí na silnici). S nimi je spojená neoslňující Matrix LED technika hlavních světlometů, takže Q6 e-tron je teď nejspíš nejpokročilejší posel světla na trhu.

2. Supermoderní základ

Prémiová elektrická platforma (PPE) ze společné dílny Audi a Porsche je základním stavebním kamenem elektrické budoucnosti obou značek (Porsche na ní už představilo nový Macan, Audi nyní přichází s Q6 e-tronA6 e-tron). Její vývoj se trochu protáhl, takže by měla být skutečně špičková. Pracuje s 800V architekturou – stejně jako platforma e-tronu GT (Q4 e-tron stojí na MEB platformě s 400V architekturou).

Ale na rozdíl od něj jde o pokročilou strukturu modulárního typu (umožňuje zástavbu různých kombinací elektromotorů) s kompaktním designem a určenou pro velkosériovou výrobu. 800V architektura spolu s propracovaným termomanagementem (chlazením a ohřevem baterie) umožňuje vysoké nabíjecí výkony za každých podmínek – v ideální situaci až 270 kW, takže efektivní nabití (10-80 %) zabere pouhých 21 minut a za 10 minut u nabíječky můžete získat až 255 kilometrů dojezdu.

Foto: Audi

Nová platforma s 800V architekturou umožňuje superrychlé nabíjení.

3. Baterie budoucnosti

Technika pokročila i v oblasti baterií, a ta zbrusu nová pro Q6 e-tron tak má o 30 % vyšší energetickou hustotu a o 30 % rychleji se nabíjí, přitom je o 15 % lehčí (přesto váží 590 kilo). Je složená z 12 prismatických modulů (každý v sobě má 15 článků se sníženým podílem kobaltu a sníženým elektrickým odporem) s celkovou kapacitou 100 kWh (využitelná 94,9 kWh) umožňující Q6 e-tron dojezd na jedno nabití až 625 kilometrů.

Zajímavostí je, že v případě připojení ke 400V nabíječce se umí rozdělit na dvě 400V části nabíjené paralelně výkonem 135 kW, což zvyšuje efektivitu nabíjení, a vůz se tak obejde bez složitého a drahého boosteru (transformátoru ze 400 V na 800 V).

Foto: Audi

Vyšší energetická hustota, rychlejší nabíjení a nižší hmotnost. Pokrok nezastavíte.

4. Výkonné a efektivní elektromotory

Stejně jako baterie se vyvíjí i technika elektromotorů – díky jehlicovému vinutí cívek statoru a dalším chytrým konstrukčním řešením doplněným výkonnou elektronikou má nový zadní asynchronní elektromotor (který hraje u této platformy prim) o 33 % vyšší výkon při poloviční spotřebě a o 15 % nižší ceně. Platforma umožňuje hned několik kombinací předního a zadního elektromotoru (přední dokonce nemusí být ani instalován, ale to se Q6 e-tron na českém trhu netýká, tady bude nabízena vždy jen dvoumotorová varianta s pohonem všech čtyř kol quattro).

Foto: Audi

Nejnovější elektromotory jsou výkonnější, efektivnější, lehčí a lacinější.

Zadní elektromotor může produkovat až 380 koní a 580 Nm a ten přední 190 koní a 275 Nm, kombinovaný výkon pak v případě SQ6 e-tron dosahuje 490 koní (resp. až 517 koní s launch controlem), slabší Q6 e-tron má pořád velmi solidních 387 koní. Výkonné elektromotory umožňují také silnou rekuperaci až 220 kW, takže i ostré brzdění se mnohdy obejde bez zakousnutí brzdových destiček do kotoučů. Sílu regenerativního brzdění si volíte pádly pod volantem od plachtění po řízení jedním pedálem nebo ji můžete nechat na chytré automatice, která ji bude řídit podle trasy a dopravy.

Foto: Audi

490koňové SQ6 e-tron vystřelí z nuly na stovku za 4,3 sekundy, Q6 e-tron s výkonem 387 zvládne stejnou disciplínu za 5,9 sekundy. Ani jedna verze tak není louda.

5. Infotainment, ve kterém se neztratíte

Nejnovější multimediální systém bude společný pro elektrické i spalovací modely (vidět ho můžete také v A5), samozřejmě běží na výkonném hardwaru a promítá se na dva OLED displeje (11,9palcový přístrojový panel a 14,5palcový dotykový infotainment) s možností rozšíření o 10,9palcový LED displej pro spolujezdce, aby se za jízdy náhodou nenudil (a také o průhledový displej s rozšířenou realitou).

Foto: Audi

Čistá architektura, kvalitní materiály a rovnou tři displeje.

Základem systému je Android Automotive, ale na první (a nejspíš ani na druhý) pohled byste to nepoznali. Díky tomu má přehledné rozhraní a intuitivní ovládání, umožňuje také šikovné individualizační triky (třeba drag&drop ikony a umisťování widgetů na plochu) a instalaci aplikací třetích stran (Amazon Music, Spotify nebo YouTube, Booking, hry a další), jaké znáte z mobilního telefonu. Když ho doplníte prémiovým audiosystémem Bang & Olufsen s 20 reproduktory (některé z nich jsou přímo v opěrkách hlavy) a celkovým výkonem 830 W (a funkcí aktivního potlačování hluku vozidla), tak se vám nejspíš nebude chtít z kabiny Q6 e-tron vracet domů do obýváku.

Nové Audi Q6 e-tron tak velikostně možná přímo zapadá mezi kompaktní Q4 e-tron (4,58 m na délku) a full-size Q8 e-tron (délka 4,90 m), ale technicky je všechny strčí do kapsy. Přitom svou pokročilost nekřičí do světa, má typický sebejistý design bez samoúčelných výstřelků, v kabině se hned uvelebíte a snadno rozkoukáte a jízdně bude také odpovídat DNA Audi – pohodlné a schopné za všech podmínek.

Když se pak začnete soustředit na detaily, budete žasnout nad možnostmi moderní techniky, kterou Q6 e-tron vozí na palubě. Není to jen o ní, ale buďte si jistí, že vám bude nenápadně zpříjemňovat a ulehčovat život s autem. A každý den ho budete obdivovat o trochu víc.

Všechna tahle technika samozřejmě nevyjde lacino, Audi Q6 e-tron začíná na částce 1 990 900 Kč, výkonnější SQ6 e-tron vyjde dokonce na 2 486 900 Kč – a to ještě než se ponoříte do široké nabídky příplatkových balíčků a možností individualizace. Ale zákazníkům Audi tyto částky nejspíš dech nijak nevyrazí…

Načítám