Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nejvýkonnější a nejluxusnější Panamera od Porsche se jmenuje Turbo S E-Hybrid a jde, jak název napovídá, o plug-in hybrid složený ze zážehového motoru a elektromotoru. To není žádná novinka, předchozí generace disponovala drtivým kombinovaným výkonem 680 koní. Nová verze ale zašla ještě o kus dál…
Roli benzin spalující bestie stále hraje dvojitě přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec sám o sobě naladěný na 599 koní. Elektromotor integrovaný do přepracované osmirychlostní samočinné převodovky pak vyprodukuje 190 koní.
Systémový výkon tak poskočil na brutálních 782 koňských sil (+102 k oproti předchůdci) a točivý moment rovných 1 000 Nm (+150 Nm).
Díky tomu vrcholová hybridní Panamera vystřelí z nuly na sto za 2,9 sekundy, takže je rychlejší než třeba evropská Tesla Model 3 Performance. Maximálka je pak úctyhodných 325 km/h.
Baterie s kapacitou 25,9 kWh přitom umožňuje ujet čistě na elektřinu až 88 kilometrů. Samotné nabíjení baterky však stále neumožňuje DC rychlonabíjení, střídavým proudem (AC) výkonem nejvýše 11 kW její plné nabití zabere necelé tři hodiny.
Kromě aerodynamické karoserie má Panamera Turbo S E-Hybrid karbon-keramické brzdy, kovaná 21palcová kola s centrální maticí, sportovní obutí Michelin Pilot Sport Cup 2 a pokročilý adaptivní podvozek vybavený tlumiči, přičemž každý z nich má vlastní elektricky ovládané hydraulické čerpadlo. Díky tomu drží karoserie vozu rovně (téměř se nenaklání) i při dynamických manévrech.
Aby Porsche prokázalo schopnosti své novinky, posadilo za volant pilota Larse Kerna, ukázalo směr Nürburgring a řeklo: „Jeď.“ A Lars jel a jel, až zajel rekordní okruhový čas 7 minut 24 sekund 172 setin. Inu, podívejte se na to sami.
Pro pořádek nicméně uvedeme, že kvůli ochraně jezdce byla rekordní Panamera vybavena závodním sedadlem a bezpečnostní klecí, ale jinak odpovídala sériové verzi.
Tímto notářsky ověřeným časem Porsche stanovilo rekord pro nejrychlejší sedan nejvyšší třídy se spalovacím a hybridním motorem v oficiálním hodnocení Nürburgringu.
Rekordním časem pilot nejenže překonal čas minulé generace (kterou sám pilotoval) o 3,62 sekundy, ale natřel to i obdobně či daleko sportovnějším modelům. Server fastestlaps.com evidující nejrychlejší časy na okruzích totiž na Nürburgringu eviduje následující:
Model | Pilot | Čas |
---|---|---|
Panamera Turbo S E-Hybrid | Lars Kern | 7:24.17 |
Nissan GT-R (R35 530 PS) | Toshio Suzuki | 7:24.22 |
Maserati MC12 | Marc Basseng | 7:24.29 |
Pagani Zonda F Clubsport | Marc Basseng | 7:24.65 |
KTM X-Bow R | Christopher Haase | 7:25.00 |
Lamborghini Aventador LP700-4 | Horst von Saurma | 7:25.00 |
Ferrari Enzo | Marc Basseng | 7:25.21 |
Mercedes AMG GT 63 S E Performance | Christian Gebhardt | 7:28.00 |
Komu by nevoněl externě nabíjený plug-in hybrid, tak pro něj Porsche připravilo Panameru GTS s twin-turbo osmiválcem o výkonu 500 koní, což je nárůst 20 koní oproti předchůdci.
Tento čtyřdveřový sporťák zrychlí z nuly na sto za 3,8 sekundy, dosahuje maximální rychlosti 302 km/h a líbezně zpívá pomocí aktivní sportovní výfukové soustavy. Dále se model pyšní vzduchovým podvozkem nebo elektronicky řízenou uzávěrkou diferenciálu.
Interiéry obou provedení pak platí za vysoce luxusní, technologicky nabité, plné asistenčních systémů a komfortních prvků. Ještě delší seznam vás pak čeká po rozkliknutí výbav na přání. Obrovskou novinkou je nicméně hlubší integrace Apple CarPlay, která změní nejen hlavní obrazovku infosystému, ale i samotné budíky a další prvky.
Modely Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid a Panamera GTS už lze objednávat, a to za ceny od 5 848 500 Kč (edice Executive od 6 137 506 Kč), respektive od 4 213 095 Kč za GTS. Fyzické dodávky vozů k zákazníkům pak začnou už na podzim letošního roku.