Hlavní obsah

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ dokazuje, že AMG nepotřebuje nutně osmiválec. S jednou výjimkou

Foto: Mercedes-AMG

Pokud se o auta zajímáte jenom trochu víc, asi vám neuniklo, že Mercedes u svých sportovnějších verzí AMG velmi omezuje osmiválcové motorizace. Nebojí se dokonce ani čtyřválců. U třídy E je však svět skoro úplně v pořádku, zážehový šestiválec ve spojení s elektromotorem vytvoří slušné peklíčko, vždyť dohromady dávají až 430 kW.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když se mě po svezení s novým šestiválcovým AMG pánové od Mercedesu ptali, co na Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ říkám, veskrze jsem chválil, k čemuž se samozřejmě postupně dostaneme. Jako jediné negativum jsem zmiňoval spíš imageový nedostatek v podobě absentujícího osmiválce. Přece jenom AMG mám spojeno hlavně s touto pohonnou jednotkou, ostatně jako většina českých zákazníků.

A tady jsem se úplně netrefil, přiznávám. Můžeme diskutovat o tom, jestli u třídy C a modelu AMG C 63 nebyl přechod z osmi- na čtyřválec příliš ukvapený a radikální, jenže našinec stejně dává už nějakou dobu i u písmen AMG přednost menším jednotkám. To ostatně potvrzuje i třída E. Nepochybuju, že se najdou tací, kteří budou po osmiválci tesknit. Jestli jste tuhle strojovnu někdy v provozu slyšeli… na mě je to bouřkové brumlání možná už trochu moc, nezaměnitelná a nepřeslechnutelná kulisa to však rozhodně vždy byla.

Teď tu však máme nejvýš šestiválec a zkusíme se dobrat toho, jak moc – a jestli vůbec - to nakonec vadí. Vždyť slibované kombinované maximum výkonu činí 430 kW (s balíčkem Race Start – součást příplatkového paketu AMG Dynamic Plus, pak až 450 kW), což znamená mimo jiné zrychlení na stovku za rovné čtyři sekundy (s Race Startem pak ještě o dvě desetinky méně). Nad tím těžko nespokojeně ohrnovat nos.

Zajímavé srovnání

Na top specifikaci AMG jsem byl u éčka zvědavý o něco víc, protože s Mercedesem vyšší střední třídy už necelý půlrok brázdím české a evropské silnice. Pochopitelně to jsou dvě nesouměřitelné varianty – vznětový plug-in hybrid v kombíku bude těžko konkurencí/měřítkem pro vrcholový model od AMG. Spíš mi šlo o to zjistit, do jaké míry se sportovnější varianta liší, co všechno nabídne navíc. Nejen tedy samotný výkon, ale třeba i…

Foto: Mercedes-AMG

Sedačky jsou samozřejmě daleko výrazněji tvarované, celkově se však sedí sportovněji - níž a s více podepřenými stehy.

… pozici za volantem. Samotné sedačky jsou samozřejmě nejzásadnější, v AMG daleko sevřenější, celkově výrazněji profilované. Jiná byla však i samotná pozice - zatímco v naftovém éčku sedím jak na židli (to není výtka, sedačky jsou výborné a vše připravené na delší cestování), v Mercedesu-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ sedíte ještě níž a hlavně s více podepřenými stehny. Na to, že jde v prvé řadě stále hlavně o manažerský sedan, si v něm pohovíte docela sportovně. Ani odtud jsem však nevystupoval unavený, a to jsme měli na poměry seznamovacích novinářských jízd velmi dlouhou, skoro čtyřhodinovou etapu. A jako rybička!

Základní architektura interiéru zůstává s éčkem pochopitelně shodná, AMG si však logicky neodpustilo sportovnější volant. Zploštění ve spodní části je naštěstí spíš symbolické, než aby vadilo, alcantaru na exponovaných místech mám rád, povedla se i rozměrnější pádla pod volantem, nesmějí chybět ani kulaté přepínače jízdních režimů a nastavení tuhosti tlumičů, sportovního výfuku… To abyste si alespoň trošku připadali jako Lewis Hamilton s jeho multifunkčním volantem v monopostu formule 1. Ale ne, vážně, zrovna tohle je možná stále spíš hlavně efektní, ovšem v zásadě funkční řešení. Než to zase lovit někde v zákoutích infotainmentu.

Foto: Mercedes-AMG

Otočné ovladače s displejem slouží podrobnějšímu nastavení jízdních režimů a přidružených funkcí.

Co už za zbytečnost považuju, to je displej Hyperscreen, který se táhne až před spolujezdce. Možná to nějakého hračičku bude pár kilometrů bavit, horší však je, že si úměrně zvýšíte plochu, kterou musíte neustále zbavovat otisků prstů. To je stejně strašný mor, tyhle neustále oťapkané obrazovky. Poctivě to šudláte hadříčkem a stejně po každé jízdě vypadáte jako s prominutím prasátko, které se o své auto vůbec nestará. Ale Hypersreen naštěstí mít nemusíte, jeho místo může zabrat dekor. Třeba jako v našem dlouhodobém éčku šedivé dřevo.

Foto: Mercedes-AMG

Pokud by to někdo náhodou potřeboval nebo si myslel, že to potřebuje, může si pořídit tzv. Hyperscreen. Tedy monstrdisplej, který se táhne až před spolujezdce.

Jede samozřejmě hrozivě

Když má něco kombinovaných 430 kW a udávané zrychlení na stovku čtyři sekundy, více než přesvědčivá dynamika je nasnadě, navzdory hmotnosti lehce přes 2,3 tuny. Když o tom tak přemýšlím, možná jsem čekal ještě víc než 2,3 tuny. Benzinový šestiválec (sám o sobě poskytuje 330 kW), elektromotor (přidává 120 kW), akumulátor s kapacitou 28,6 kWh a karoserie dlouhá skoro pět metrů… Výsledných 2,3 tuny a něco vlastně není zase tak nesmyslná nadváha.

Že bych ale mohl napsat, že kila při jízdě necítíte, to opravdu ne. V přímce je to šíleně rychlá bestie, na brzdách a v zatáčkách však samozřejmě vnímáte, že vezete pět metrů a víc než dvě tuny a tři metráky k tomu. Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ je velké a těžké auto, kterému bude nejlépe v levém pruhu na dálnici. Té německé, samozřejmě.

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+Video: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

U AMG se však evidentně snažili, aby se éčko ani v těch zatáčkách neztratilo, jakkoliv jsem psal o velkém, těžkém a dálničním autě. I v nejkomfortnějším režimu je AMG citelně tužší než naše dlouhodobé éčko, i řízení se snaží zpětnou vazbu minimálně naznačit, posilovač je takový sportovnější… Ano, že jde řízení víc ztuha, neznamená, že se lépe orientujete v tom, co dělají přední kola, éčkovému AMG se však rozhodně povedlo vyvolat celkově řidičtější zážitek. Nejde jenom o přemotorovanou potvoru, která udělá divadlo v přímce a jinak se k ničemu nemá. Jasně, levý pruh, na Mnichov a frčíme! Ale když se pak rozhodnete pokračovat dál do Alp, na něco zakroucenějšího, vyloženě proti srsti to éčkovému AMG nebude.

I díky samonatáčecí zadní nápravě. Ta umí do rychlosti 100 km/h natáčet zadní kola až o 2,5 stupně proti těm předním, nad stovku se pak zadek stáčí ve stejném směru, ale už jen o 0,7 stupně.

Foto: Mercedes-AMG

Šestiválec dává společně s elektromotorem dohromady 430 kW.

A co mě překvapilo nejvíc

Řádně rychlé svezení jsme čekali, je to supersilné AMG přece, ale spotřebu paliva k jedenácti litrům úplně ne. Jenom pro jistotu, to je vzhledem k výkonům, hmotnosti a našemu rozhodně svižnějšímu testovacímu tempu překvapení jednoznačně příjemné. Podle Mercedesu bychom se mohli dostat i k devíti litrům, čemuž nemám důvod nevěřit. Fakt jsme si totiž párkrát zkusili, co Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ zvládne, a pohybovali se z velké části právě na těch zakroucenějších alpských silnicích.

A protože je to plug-in hybrid s baterkou o zmíněné kapacitě 28,6 kWh, ujede čistě na elektřinu podle Mercedesu až 99 km. Podobné číslo má v technických údajích i náš dlouhodobý vznětový plug-in hybrid, realita se teď v létě pohybuje nejvýš kolem devadesáti. U AMG bych to viděl obdobně.

Elektricky, i když nemáte nabito

Na výpravu za Mercedesem-AMG GLE 53 Hybrid 4Matic+ jsem vyrazil naším dlouhodobým Mercedesem E 300 de 4MATIC. Pro připomenutí, jedná se o plug-in hybrid, který kombinuje dvoulitrový vznětový čtyřválec s výkonem 145 kW a elektromotor s dalšími 95 kW, což znamená systémových 230 kW. A pro představu, aktuálně, po více než deseti tisících kilometrech, máme dlouhodobý průměr spotřeby nafty pět a půl litru.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Do Mnichova jsem se vypravil naším dlouhodobým éčkovým kombíkem.

Za sportovnější verzí velkého SUV nás s plug-in hybridním éčkem čekala cesta do Mnichova dlouhá necelých čtyři sta kilometrů, v drtivé převaze byly dálnice. Akumulátor s kapacitou 25,4 kWh jsem nenabíjel, vyrazil jsem s kompletně vysosanou baterkou. A přesto jsem skoro sto kilometrů z Prahy do Mnichova absolvoval čistě elektricky. Jak totiž možná víte, plug-in hybridní kombík přepíná na elektřinu i tehdy, když se mu vlastně žádné nedostává. Minimálně podle ukazatele stavu nabití akumulátoru. Při nízké zátěži (pomalá jízda ustálenou rychlostí, klesání…) si totiž Mercedes vybírá právě elektrický pohon. A činí tak velmi často, jak vidno z trasy Praha-Mnichov, kterou jsem zvládl prakticky z jedné čtvrtiny čistě elektricky. Navzdory dálnicím a tím pádem vyššímu rychlostnímu průměru (nad 100 km/h).

A přesto – z velké části díky rozsáhlému zapojení elektrického pohonu jsem po čtyři sta kilometrech zapisoval spotřebu nafty 6,1 litru. Žádný zázrak? Za mě úspěch, protože úseků s neomezenou rychlostí je na výše zmíněné trase stále dost, jakkoliv celkový průměr snížilo několik dopravních komplikací.

Chyběl tedy nakonec osmiválec? Pokud bychom šli čistě po objektivních vlastnostech, musím napsat, že ne. Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ je víc než rychlý, přesněji řečeno hodně, hodně rychlý, nižší spotřeba se pak může hodit i těm, kteří ji primárně neřeší, zvuk je… a jsme u toho.

Ten spíš není, uvnitř se sice všechny ty reproduktory a já nevím co ještě dalšího velmi snaží, aby se pořád něco ozývalo, výsledek je však velmi, velmi digitální. On tam přitom stále ten benzinový šestiválec někde je a jak se dozvíte v dalším článku o jedné AMG novince, pořád se umí hezky syrově ozvat, ale v nejnovějším éčkovém AMG slyšíte nejvíc právě ta nejrůznější šidítka. Osmiválcové AMG hromobití nepotřebuju, o něco větší zapojení klasické výfukové soustavy by se mi však líbilo.

Bez osmiválce bych tedy žít určitě uměl, Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ je samozřejmě i bez něj šíleně rychlý stroj, za mě hlavně cesťák, sportovní auto nepřekvapivě méně - ten levý pruh jsme přece už probrali. Jenom na konfrontaci s českými silnicemi jsem trochu zvědavý, v rámci prvních testů jsme vyrazili na největším dostupném rozměru litých kol, krásných jednadvacítkách a i na superkvalitních německých a rakouských silnicích jsem si občas říkal, že by o palec menší kola byla rozumnější volbou. Uvidíme!

Rychlé éčko už koupíte i na českém trhu, vzhledem k tradičním příplatkovým možnostem bych částku 2 767 270 Kč bral jenom jako výchozí bod.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec + elektromotor
Zdvihový objem2 999 cm³
Výkon330 kW (449 k) při 5 800-6 100 ot./min.
Točivý moment560 Nm při 2 200-5 000 ot./min.
Elektromotor120 kW a 480 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí430 kW a 750 Nm
Převodovkaautomatická, 9 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 315 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,0 s
Maximální rychlost250 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)0,8-1,0 l/100 km
Kapacita baterie28,6 kWh
Elektrický dojezd93-101 km
NabíjeníAC 11 kW (za příplatek DC 60 kW)
Kola a pneumatiky265/35 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 959/1 902/1 472 mm
Rozvor2 961 mm
Kufr370 l
Načítám