Hlavní obsah

Hyundai představuje malého fešáka Inster, který by mohl velmi zajímat i českého zákazníka. Ale asi až později

Foto: Hyundai

Elektrický sourozenec kompaktního jihokorejského crossoveru Hyundai Casper se představuje v plné kráse. Stylový městský Inster určený primárně pro Evropu ukazuje moderní karoserii ozdobenou pixelovými světlomety a techniku jako dělanou pro provoz nejen kolem komína. Cena navíc má být přijatelná, tedy alespoň podle výrobce.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Hyundai Inster je nízkonákladový elektromobil, který vychází ze spalovacího modelu Hyundai Casper prodávaného v Jižní Koreji. Baterkový prcek ze segmentu nejmenších aut má nicméně proti spalovacímu provedení střešní hagusy, delší karoserii (3 825 mm) a prodloužený rozvor na 2 580 mm, a to především kvůli nutné zástavbě trakčního akumulátoru a kvůli bohatšímu životnímu prostoru posádky.

Model Inster z vnějšku charakterizují pixelová LED světla známá z ostatních vozidel Hyundai, aktivní přední klapky optimalizující aerodynamiku, devět barev karoserie včetně možnosti dvoubarevného lakování a 15palcová nebo 17palcová kola.

Foto: Hyundai

Pixelové motivy najdete také v rámci zadních svítilen.

Ve čtyřmístné kabině najdete digitální přístrojový štít a hlavní dotykovou obrazovku s infosystémem a navigací, nicméně výrobce zachoval také praktický tlačítkový ovládací panel pod displejem. A to se nám fakt líbí.

Součástí dostupné výbavy je rovněž bezdrátová nabíječka mobilů, ambientní osvětlení, odemykání mobilem, možnost posuvných zadních sedadel, objem kufru činí 280 litrů, s posunutou zadní dělenou lavicí až 351 litrů.

Foto: Hyundai

Mezi sedadlem řidiče a spolujezdce není žádný tunel, takže budete moci nastupovat i pravými dveřmi.

Vnitřek je možné barevně individualizovat, a to do černa nebo do hnědé v kombinaci s khaki. Všechna čtyři sedadla jsou navíc sklopná, ta přední spolu s volantem za příplatek vyhřívaná.

Papírově ujede 355 km

Standardní trakční akumulátor vozu má kapacitu 42 kWh, zatímco ten s prodlouženým dojezdem 49 kWh. Obě varianty žene vždy jeden elektromotor naladěný buď na 97, nebo na 115 koní u varianty s větší baterkou. Točivý moment posílaný na přední kola je totožný, a to 147 Nm.

Z hlediska dynamiky to základ rozjede z nuly na sto za 11,7 sekundy a pokračuje až k maximálce 140 km/h. To Inster s prodlouženým dojezdem zrychlí z místa na stovku za 10,6 sekundy a dosáhne nejvýše 150 km/h.

Foto: Hyundai

Parametry odpovídají městskému elektromobilu. Maximálka 140, respektive 150 km/h pak případně umožní svižné cestování po dálnicích.

Základní papírový dojezd se pohybuje okolo 300 km, zatímco ten prodloužený je předběžně 355 km. Z toho vychází i normovaná spotřeba 15,3 kWh na 100 km na 15palcových kolech.

Elektromobil disponuje rychlonabíjením o výkonu 120 kW, zatímco pomalé nabíjení nabídne výkon 11 kW. Za optimálních podmínek tedy vozidlo nabijete z 10 na 80 % za 30 minut rychle (DC), potažmo prázdný akumulátor nakrmíte z nuly do plna za zhruba čtyři hodiny pomalu (AC).

Foto: Hyundai

Inster nabijete na rychlonabíjecí stanici výkonem 120 kW, v optimálních podmínkách pochopitelně.

Podle dat od výrobce má trakční akumulátor Insteru výhřev a nechybí ani tepelné čerpadlo nebo funkce živení energií ostatních spotřebičů (V2L), což je v segmentu nejmenších aut víceméně ojedinělé. Na druhou stranu víme, že stejnou funkci V2L nabídne i podobně kompaktní čínský Dongfeng Box.

Na rozdíl třeba od Volkswagenu, který chce svůj levný elektromobil ID.1 technologicky osekat, má Hyundai Inster bohaté asistenčně-technologické portfolio.

Foto: Hyundai

Posuvná zadní sedadla nafouknou 280litrový kufr až na objem 351 litrů.

Bavíme se kromě balíčku povinných asistentů třeba o prostorovém kamerovém systému, pokročilém parkovacím asistentu schopném zabránit parkovacím kolizím, hlídání slepého úhlu, monitoringu okolí pro bezpečné vystupování, pokročilém adaptivním tempomatu, samočinném přepínání potkávacích/dálkových světel nebo třeba o upozornění na rozjezd vozidla vpředu.

(Ne)dobrá cena

Hyundai Inster se zprvu bude vyrábět v Koreji (ve hře je i pozdější přesun produkce do Evropy), kde mj. ponese jméno Casper Electric. Plánované je, že půjde o čistokrevný elektromobil, jejž později doplní outdoorovější varianta Cross s jinými koly a nárazníky. Během uzavřené tiskové konference padl dotaz i na ostrou variantu N, kterou Hyundai nepotvrdil, ale ani nevyvrátil.

Mimochodem, spekulovalo se, proč se vůz nejmenuje Ioniq 1. Výrobce na to reagoval tím, že řada Ioniq stojí výhradně na (drahé) platformě E-GMP. A tu levnější Inster pochopitelně nemá, tudíž nemá nárok na členství v rodině ioniqů.

Elektromobil zaměřený proti čínské konkurenci odstartuje své prodeje už letos v létě v Koreji a ke konci roku i u nás v Česku. Automobilka do vozu vkládá velké naděje, proto stanovila jeho cenovku v základu pod 25 tisíc eur, což je v přepočtu méně než 622 tisíc korun. A to je na technologicky vybavený elektromobil zajímavá cena, ovšem na malé auto segmentu A jako takové už ne. Nicméně pořád tady existuje možnost mu vetknout zážehový tříválec a prodávat jej o půlku levněji. V tuto chvíli to však vypadá, že se spalovací verze Evropy týkat nebude.

Načítám