Hlavní obsah

SUV pro ty, co nemají rádi SUV: Range Rover Velar je učiněná silniční jachta

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Prostřední člen aristokratické rodiny range roverů je sice tím nejstarším, drží si však vysokou úroveň a díky nedávné modernizaci je stále velmi aktuální. A jak úžasně jezdí…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Svět rychle zapomíná. Na horké novinky, jako je Defender s novým Ranger Roverem a Range Roverem Sport, stojí zákazníci Land Roveru dlouhé fronty, zatímco dříve narozené modely (Discovery a Discovery Sport, Evoque anebo třeba právě Velar) stojí v rohu showroomu tak trochu přehlížené. A to je velká škoda, jak si ukážeme na příkladu Velaru.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Velar dokáže nerušeně plout i na polňačce.

Ten se narodil již v roce 2017, ale jeho uhlazený design připomínající silniční jachtu (elegantní, hladký a majestátní, přitom ladný a aerodynamický) nezestárl snad ani o den. Zkraje loňského roku navíc prošel velmi decentní modernizací, která se nejvíce projevila v kabině – zmizel zastaralý infotainment a s ním i panel klimatizace, vše se přestěhovalo na 11,4palcový dotykový displej moderního systému Pivi Pro.

Palubní deska je nyní ještě čistší a pojetí minimalistické, přesto vám za volantem nic nechybí. Kabina Velaru je nádherně zpracovaná a plná kvalitních materiálů, takže se i přes absenci tlačítek necítíte ochuzeni – spíš je to, jako byste seděli v exkluzivním klubu vybraných gentlemanů, kteří se nenechají ničím obtěžovat.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

V kabině je pěkně uklizeno, ale i bez tlačítek si budete připadat obklopení luxusem.

A ten dojem přetrvává i po rozjezdu. Naftový šestiválec je úžasně kultivovaný, a když jeho brumlání pod plynem dolehne k vašim uším, působí i na poslech svalnatým dojmem. To ostatně potvrdí mocný zátah 650 Nm, který si s více než dvoutunovým SUV snadno poradí. Každé předjíždění je tak naprostou hračkou.

Jaký motor vybrat?

Velar je v nabídce s benzinovými i dieselovými čtyřválci a šestiválci o výkonu od 204 do 400 koní, většina z nich je již částečně elektrifikovaná (48 V mHEV). Sáhnout můžete i po plug-in hybridu (se základem v benzinovém čtyřválci) s kombinovaným výkonem 404 koní a čistě elektrickým dojezdem až 64 km.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

O ničem nepřemýšlejte a berte šestiválcový diesel. Dokud ještě je.

Vlastně to označení SUV berte se rezervou – Velar nepůsobí jako typická obří víceúčelová krabice na kolech (i přes těch 4,8 metru na délku a skoro dva metry na šířku) a ani jeho terénní ambice nejsou kdovíjak vysoké. Vnímejte ho spíš jako přerostlé kombi, které se nezalekne ani konce asfaltové silnice.

Tomu ostatně odpovídá jízda, jež je zcela prostá obvyklých náklonů a kymácení – Velar se ladně pohupuje na svém mimořádně pohodlně naladěném vzduchovém podvozku (s měnitelnou světlou výškou pro snazší nastupování, ale také pro lepší průchodnost terénem), přitom s ním můžete sebevědomě projíždět zatáčky.

Žádný sporťák to ale není, tu hmotnost prostě nezamaskujete – a Velar se o to ani příliš nesnaží. Jeho zaměřením není žádná falešná sportovnost, ale uklidňující komfort. S řízením se tak nenadřete (a záda vám kryje armáda jízdních asistentů, která vás ale neotravuje moderními varovnými tóny), sametový motor je skvěle sehraný s automatickou převodovkou a za citlivé zacházení se vám (i díky 48V mild-hybridnímu ústrojí) odvděčí osmi až devítilitrovou spotřebou (což spolu s 68litrovou nádrží znamená, že budete muset k pumpě až po najetí nějakých sedmi až osmi set kilometrů).

Prostřední z rodiny range roverů je tak sice jejím nejstarším členem, ale zdaleka ne přestárlým – pořád je to velmi příjemné a moderně působící auto, které přináší ten správný zážitek. Navíc na něj nebudete muset čekat ve frontě dlouhé měsíce jako na Range Rover a Range Rover Sport (o nižší ceně ani nemluvě).

Pokud se vám líbí, tak ale neváhejte příliš dlouho – současný Velar by měl již příští rok nahradit nástupce s čistě elektrickým pohonem, který sice přinese výrazný posun v komfortu, kultivovanosti a výkonu, ale také starosti s nabíjením a omezeným dojezdem. Což není pro každého.

Nejlevnější Range Rover Velar (benzinový P250 AWD) je v ceníku za 1 798 128 Kč a nejlevnější diesel (D200 AWD) přijde na 1 847 205 Kč. Testovaný naftový šestiválec D300 AWD, který je bezpochyby bestsellerem celé modelové řady, pak vyjde minimálně na 2 250 208 Kč.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, uložený vpředu podél, turbodiesel + 48 V mHEV
Zdvihový objem2 998 cm³
Výkon221 kW (300 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment650 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 124 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,5 s
Maximální rychlost230 km/h
Spotřeba (kombinace)7,7 l/100 km
Objem palivové nádrže68 l
Kola a pneumatiky265/45 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 797/2 041/1 657 mm
Rozvor2 874 mm
Objem zavazadlového prostoru552 l
Načítám