Hlavní obsah

Slovenské GTA Vivat Slovakia umožní věrohodné řízení Tatry 613 i šíleného taxíku. Škodovka se ve hře navíc jmenuje dost vtipně

Foto: Team Vivat

Fanoušky videoher řadu let mrzelo, že se na trhu dlouho neobjevila nějaká pecka, která by se vracela ke kořenům pařanství a odehrávala se v zajímavém prostředí. To platilo do doby, než se objevil počin Vivat Slovakia, jenž si okamžitě vysloužil přezdívku slovenské Grand Theft Auto. Hra vás totiž přenese do Bratislavy a umožní řídit třeba Tatru 613.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejste fanoušci videoher? Tak tenhle titul by vás přesto mohl zaujmout. Kdo nicméně netušíte, o co kráčí, připomeneme, že slavná americká videoherní série Grand Theft Auto (zkráceně GTA) vlastně položila základy akčních her, které kombinují auta, zbraně, otevřený svět a různé mise. Od tvůrců z českých luhů a hájů jde poté o první díl Mafie.

Foto: Team Vivat

Vivat Slovakia je návrat ke kořenům pařanství, navíc zasazený do 90. let na Slovensku. Zážitek jako u GTA nebo Mafie ovšem nečekejte.

Zatímco GTA nabralo svůj vlastní směr a čeká se na přelomový díl GTA 6, u zcela jinak pojaté Mafie proti originálu očekáváme další pokračování označené jako 4, malé slovenské studio Team Vivat se v roce 2019 pustilo do obdobného projektu Vivat Slovakia vracejícímu se právě ke kořenům videoher zkraje milénia. A co víc, děj tvůrci zasadili do 90. let a Bratislavy.

Příběh bývalého pohraničníka (nyní taxikáře) však pro naši Garáž není tak podstatný jako tamní vozový park, který většinově vychází z toho, co jste na bratislavských silnicích mohli reálně potkat. Vybrali jsme proto pár zajímavých aut a vyzpovídali jejich designéra Ivana Mittera.

Než se pustíme do seznamu, měli byste vědět, že hra je zatím v předběžném přístupu (tj. vyvíjí se) a auta nemají (a nebudou mít) reálné názvy, a to kvůli licencím a z nich plynoucím podmínkám. Vozy jsou proto těmi reálnými silně inspirované, díky čemuž si mohli programátoři vytvořit vlastní modely poškození, takže autům můžete klidně vybít všechna skla, utrhnout jim dveře a zmuchlat je jako tahací harmoniku.

Slovní hříčky jsou poté neméně úsměvné, protože taková Škoda se herně jmenuje Smola (Smola Bohemia = Škoda Favorit), Bakelit NDR je Trabant 601, Earthroamer Desolate zase Land Rover Defender, Unserevehikel Passerati nečekaně Volkswagen Passat, zatímco Versailles Marseille je Peugeot 406 a pod pseudonymem Gerlach najdete osobní i nákladní tatrovky.

Výběr aut Vivat Slovakia

Ve hře se prozatím nachází více než 30 aut, některá z nich mají různé varianty. Herní chování vozů je víceméně arkádové, nicméně na jejich jízdní vlastnosti má vliv jak hnaná náprava nebo umístění motoru, tak třeba mizerné socialistické brzdy. Krom toho některé vozy jde poslat i do řízeného smyku.

Aeron A36 (Avia A21)

Naprostá klasika, kterou můžete potkat jak v hasičském či policejním (anton), tak v klasickém nákladním provedení. V 90. letech hodně rozšířené auto, dnes už veterán.

Carreau Voiture (Renault 5)

Na Renault 5, který se mimochodem vrací jako levný elektromobil, vzpomínají asi všichni v dobrém. Ve hře si pak projedete model s motorem 1.4i.

Foto: Team Vivat

Renault 5 přenesený do herní adaptace se jmenuje Carreau Voiture (v překladu automobilová dlaždice).

DBW 20 Series (BMW 750i)

Sedmičkový bavorák ze série E32 platil v 90. letech za výsadu pro bohaté, obzvláště ve vrcholovém provedení 750i s motorem V12 a automatem. Ve Vivatu pak najdete jak civilní, tak policejní provedení.

Feige 636 (Porsche 911 Carrera 2)

Pod podivným názvem se ukrývá německé Porsche 911 Carrera 2 generace 964, tedy model s pohonem zadních kol a šestiválcovým motorem o objemu 3,6 litru. Herní model má sice jinak řešená zadní světla, ale díky jeho siluetě a přídi si jej určitě nespletete.

Foto: Team Vivat

Přestože nejde o přesnou kopii Porsche, jistě ve vozidle 911 poznáváte.

Gerlach 725 (Tatra 613-4)

Ikonická osmiválcová Tatrovka čtvrté série v přechodně hranato-zakulacených tvarech a s typickou karoserií. Ve hře se navíc setkáte jednak s tradičním civilním provedením, ale také potkáte policejní speciál i záchranářský automobil. Oba tyto vozy pochopitelně s majáky.

Gerlach 950 (Tatra 815)

Líné, ale nezastavitelné. To je nákladní auto Gerlach 950 (Tatra 815), jehož ve hře najdete v několika provedeních. Víme o hasičském, míchačce, prázdném podvozku, sklápěči, ale i o vojenském valníkovém provedení.

Prinz Sohn (Mercedes Benz 190)

Generace W201 známého Mercedesu 190 se ve hře objevuje jako Prinz Sohn s dvoulitrovou motorizací a nejen jako běžné civilní vozidlo, ale taktéž v policejním i taxikářském provedení. Jen třeba příď i záď byly designéry hodně předělané a platí za dosti unikátní.

Smola Agro (Škoda 1203)

Ačkoli Škodovka skutečně měla svůj Agromobil, tak ve hře jde o klasickou Škodu 1203, kterou potkáte v několika variantách. Krom civilní zmíníme i ikonickou sanitní a jednu veselou nazvanou Agrocopter. Inu, jde o křížence Škody 1203 a vrtulníku.

Smola Fortuna (Škoda Felicia)

Tady si designéři vyhráli jak s názvem, tak se samotným autem. Slovo fortuna znamená štěstí a slovo felicia rovněž.

Každopádně „fileta“ s motorem 1,3 litru byla tehdy velmi rozšířeným autem, proto i ve slovenském GTA najdeme hatchback, kombík, otevřený pick-up včetně verze Fun, krytý pick-up, policejní provedení, nebo dokonce jedno tuningové, které připomíná bizarnost devadesátek.

Unserevehikel Passerati Tourer (VW Passat Variant)

Kdo si nemohl v 90. letech dovolit bavoráka, ale přesto byl zámožný, pravděpodobně sáhl po Passatu B3, a to buď v sedanu, nebo kombíku. Ve hře se nacházejí obě varianty, vždy vybavené dvoulitrovým šestnáctiventilovým motorem.

Zajímavostí je, že je opět k dispozici ještě záchranářská a také policejní verze, a to rovnou ve dvou typech – slovenský a německý. Unserevehikel (naše vozidlo) je pak narážka na volks-wagen (lidové vozidlo).

Versailles Marseille Taxi (Peugeot 406)

Říkáte si, co tady dělá Peugeot 406 z filmu Taxi? No, čas letí a i tento model/film je záležitost 90. let. Pod kapotou herního vozu pracuje třílitrový šestiválec, který je patřičně upraven. Název Marseille odkazuje na francouzské město, kde se bílá drožka 406 ve filmu proháněla. Ve hře se nachází i klasická civilní 406.

Na slovíčko s designérem

Krátce jsme vyzpovídali také návrháře automobilů pro hru Vivat Slovakia, který nám - a teď i vám, dá nahlédnout pod pokličku tvorby. Odpovědi Ivana Mittera jsme pro snazší čitelnost redakčně zkrátili a přeložili do češtiny.

Odpovídají zvolená auta reálným 90. létům na Slovensku, ať už civilní či policejní?

Auta, která se ve hře vyskytují, bylo možné potkat na bratislavských ulicích. Někdy častěji, jindy méně často. Díky našim hráčům a facebookovému projektu AUTO'90KY, kteří zveřejňují dobové fotografie, je možné si toto ověřit.

Foto: Team Vivat

Auta mají funkční osvětlení, tedy pokud si je třeba nárazem nerozbijete.

Setkal jsem se nicméně s připomínkami k policejním vozidlům, že v 90. letech jezdila ještě žluto-bílá, což je logické, protože ne všechna vozidla byla už přebarvena do zeleno-bílé.

Budou auta do hry přibývat?

Ano, zatím jsme v předběžném přístupu, nicméně auta pravidelně přibývají. Do finální verze hry počítáme s rozšířením vozového parku.

Jak dlouho zabrala tvorba jednoho auta?

Čas tvorby se u každého auta liší, záleží na tom, jestli jde o úpravu hotového nebo vytvoření zcela nového. Někdy je to skutečně na dlouho, protože musím najít dobové materiály a občas i improvizovat. Ale takový Gerlach 725 (Tatra 613-4), který šel rychle, trval asi 16 hodin.

Foto: Team Vivat

Auto do hry budou přibývat, stejně tak jejich varianty.

Další věcí jsou názvy, což je mnohdy zábava. S producentem jsme naposledy několik hodin vymýšleli, jak pojmenujeme Volkswagen Passat, tedy Unserevehikel Passerati. Nakonec nám pomohla naše komunita, za což děkujeme.

Které z aut je nejlepší, které nejrychlejší a které nejodolnější?

V tomhle počtu je to nejlepší dost těžké určit, ale za mě je nejrychlejší Versailles Marseille Taxi (Peugeot 406 z filmu Taxi) díky svému neobyčejnému motoru a nejodolnější zase Gerlach 950 (Tatra 815) v jakékoli variantě, ale to není žádný závodník.

Připomínám, že ve hře máme autobazar „Ivanové káry“, kde si hráč může svého automobilového favorita vybrat.

Hra Vivat Slovakia se slovenským dabingem už je k dostání ve formě předběžného přístupu na platformě Steam za v přepočtu 690 Kč a je určena pro operační systém Microsoft Windows. Neměli byste od ní čekat zážitek, jaký poskytne severoamerické GTA nebo v blahé paměti legendární první Mafia, ale rozhodně jde o příjemné zpestření současného světa videoher, který už je dozajista jiný než před 20 lety. Navíc jde o divoké východní devadesátky a ty už nadosmrti budou „cool“.

Načítám