Hlavní obsah

Bizár od Tesly naživo: Bláznivý Cybertruck má nejdelší stěrač a letiště uvnitř. Aktuálně k vidění v Praze

Foto: Jan Majurník

Tesla Cybertruck během své evropské túry zavítala i do České republiky a pár dní tu pobude. Využili jsme této příležitosti a zajeli se na trendy elektrický pick-up podívat osobně. Je opravdu tak výstřední jako na fotkách? Je opravdu tak nekvalitně zpracovaný, jak se říká? A jak je to s jeho příchodem do Evropy?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kontroverzní Tesla Cybertruck už je aktuálně na své cestě za Evropany v rámci Cyber Odyssey a ukáže se na více než sto různých místech. Nyní elektromobil zavítal i do pražského Tesla showroomu a servisu v Průhonicích, kam jsme se vydali i my.

Setkání s autem naživo je pochopitelně úplně jiná liga než jej vídat na fotkách či videích. Řekli byste si, že Cybertruck s rozměry 5 683 × 2 200 × 1 791 mm bude reálně působit giganticky, ovšem není tomu tak. Díky specifickým liniím a vzduchovému podvozku ve standardní výšce z Cybertrucku nemáte dojem, že koukáte na obra. Rozhodně se z pocitového hlediska zdá být menší než třeba mastodont Ford F-150.

Foto: Jan Majurník

Stěrač a sklo jsou obří, údajně největší používané v automotive ve své kategorii.

Několik megalomanií automobil, který na sobě zvenčí mimochodem nemá žádné logo/nápis značky, přece jen nabídne. Konkrétně jde o obrovské čelní sklo s ultra dlouhým stěračem, který měří 1,17 metru! Na druhou stranu stěrač vyvolává otázku, zdali na jinak ostře sečenou karoserii takhle okatě patří. Vzhledově určitě ne, nicméně jeho umístění je z aerodynamických důvodů.

Vpředu má své místo též elektricky ovládaný kufr (frunk), který je spíše široký než hluboký. Na bocích také nenajdete žádné kliky, protože se dovnitř dostáváte po stisku tlačítka a odskoku dveří.

Foto: Jan Majurník

Přední kufr není hluboký, ale spíše širší. Ideální na sezení třeba při kempování.

Zadní korba o objemu 3 423,5 litru je pak kryta elektrickou roletou s elektricko-pneumaticky spouštěnými dveřmi, přičemž pod krytkou vlevo v korbě najdete elektrické zásuvky pro živení energií jiného auta či třeba domu.

Ovládání prvků korby se nachází vlevo na její hraně, zatímco nabíjecí port je integrován do levého zadního rozšíření zadního blatníku.

Foto: Jan Majurník

Korba je krytá elektricky navíjenou roletou. Je tak tuhá, že se na ní dá bez obav dokonce stát.

A co ona pověstná karosářská nekvalita? Mimo ostrých hran, nedostatků ve smyslu slícování, souměrnosti a rozdílných mezer na levé a pravé straně vozu není jakost zpracování modelu tak špatná, jak se o ní častokrát mluví. A to jsme zkoumali kus z úvodní série Foundation.

Letiště a prostor

Jdeme dovnitř a začneme vzadu, kam se nastupuje poměrně komfortně, ovšem lidé s výškou nad 190 cm už budou mít nad hlavou jen několikacentimetrovou mezeru, než se dotknou zadního zkoseného skla. Boční dveře se pak otevírají podobně jako u Modelu 3, tedy po stisknutí tlačítka a jejich odskokem.

Foto: Jan Majurník

Sedáky zadních sedadel jdou ručně vyklopit nahoru, čímž vznikne další úložný prostor. Klidně se v něm i vyspíte.

Jakmile si sednete dopředu, ihned vás zaujme palubní deska dlouhá jako letiště, navíc doplněná o trojúhelníková sklíčka podporující výhled ven. Když se více rozkoukáte okolo sebe, zjistíte, že navzdory vnějším rozměrům není vnitřní životní prostor vozu tak bohatý, jak byste očekávali. V již zmíněném Fordu F-150 budete mít v kabině o něco více místa.

Samotný elektricky nastavitelný volant je tvarem spíše obdélníkový (díky drive-by-wire řízení s měnitelným převodem nebudete muset ručkovat), ale dobře se drží. Navíc disponuje tlačítkovým rozhraním ovládajícím blinkry stěrače a další funkce, ostatně jako tomu je u modernizovaných modelů S, X3.

Foto: Jan Majurník

Palubní deska je typicky prostá, s centrem všeho dění na 18,5palcové dotykové obrazovce, kterou doplňuje 9,4palcový displej pro posádku vzadu.

Infosystém je tradičně plně dotykový, v softwarovém rozhraní typicky teslácký, tedy jednoduchý, intuitivní (zapnuto, vypnuto, nastavení to či ono), ale v lecčem specifický.

Přihrádka spolujezdce se odjišťuje elektricky, ovšem není výklopná, ale výsuvná jako šuplík. Ideální tedy na doklady nebo menší dokumenty.

Foto: Jan Majurník

Středové zpětné zrcátko působí vůči rozměrům auta spíše srandovně. Vlastně ho kvůli roletě přes korbu nebudete nejspíš vůbec používat, obraz ze zpětné kamery se totiž za jízdy zobrazuje na obrazovce infotainmentu.

Vůči rozměrům elektromobilu působí až srandovně malinké středové zpětné zrcátko, ale ono jím dozadu stejně moc neuvidíte, především když se zatáhne zadní roleta. Z toho důvodu má vůz nicméně kamerový systém s promítáním obrazu i během jízdy, včetně situace, kdy aktivujete blinkr.

Středová loketní opěrka je spíše širší, nabídne celkem uspokojivý úložný prostor, držáky nápojů a bezdrátové nabíjení mobilů (hned dvou vedle sebe). Zaujal nás rovněž úložný prostor uprostřed na podlaze, ergonomické rozložení pedálů, odkládací prostory dveřních výplní, komfort anatomických sedadel, celkové prosklení a příjemná čitelnost předního i zadního displeje.

Ačkoli Tesla Cybertruck platí za terénní pick-up, ve světě jde spíše o automobil se sociálním statusem. Přece jen budí hodně pozornosti, vášní, debat a dělá Tesle reklamu v podstatě zadarmo. Jde zkrátka o auto, které je aktuálně trendy. Do Evropy se však tento model zatím nechystá a putování po Evropě je prý čistě prezentační záležitost, nikoli průzkum zájmu.

Pražská Cyber Odyssey začala 4. června a skončí v sobotu 8. června. Konkrétně 5. června se auto objeví na Pankráci mezi Arkádami a City Tower (ZDE) od 8:00 do 18:30 hodin, zatímco zbylé dny se na Cybertruck můžete zajet podívat do pražského Tesla Storu Průhonice od 10:00 do 18:00 hodin. A pokud vůz v Česku nestihnete? Pak máte šanci ještě například v Budapešti, Varšavě nebo Bukurešti.

Načítám