Hlavní obsah

Mistr v poměru cena/výkon. SsangYong Korando je i v základu fajn auto, navíc umí čtyřkolku s manuální převodovkou

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Možná si říkáte, že koupit nové SUV s manuální převodovkou a pohonem všech kol by neměl být problém. Jenže když se podíváte na dostupnou nabídku, zjistíte, že ve skutečnosti moc velký výběr k dispozici není.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

A zvlášť, pokud zatoužíte po kompaktním vozu, což z možností vyřadí auta typu Suzuki Ignis nebo Fiat Panda. Když si pak zbylé stroje seřadíte od nejnižší ceny, vysoko na seznamu se vám ukáže SsangYong Korando, 4 450 milimetrů dlouhé SUV (je tedy větší než například Škoda Karoq), které s manuálem a čtyřkolkou pořídíte už za 555 800 Kč.

Pro srovnání, končící generace o něco menší Dacie Duster s pohonem všech kol stojí nejméně 566 000 Kč ve vznětové verzi Blue dCi 115 4 × 4 a 574 000 Kč se zážehovým motorem TCe 150 4 × 4. Nedávno představená nová generace dokonce v provedení TCe 130 4 × 4 startuje na 598 900 Kč.

Co umí základ?

Co ale vlastně v případě nejlevnějšího Koranda kromě ručně řazené převodovky a čtyřkolky dostanete? Nebude to náhodou holátko? Pojďme se podívat. Ještě připomenu, že nejdostupnější provedení Koranda se jmenuje Club, a pokud si vystačíte s pohonem předních kol, bude vám na něj stačit pouhých 509 900 korun.

První dojem je velice slušný, vnitřek základní verze nevypadá vůbec špatně. Zaujmou hezky tvarovaná sedadla, robustní palubní deska využívající materiály různých odstínů (bohužel včetně nepraktického lesklého plastu, který bych s radostí oželel) nebo kůží čalouněný volant. Zpracování se zdá být slušné.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Korando nabízí robustní palubní desku a klasické ovládání s fyzickými ovladači.

Pohled na výbavu mě také nezklamal, Korando Club nabízí například ve čtyřech směrech nastavitelný teleskopický sloupek řízení, tempomat, palubní počítač, elektrické ovládání všech oken (ovšem v podobě základního řešení, které na jeden dotek umí stáhnout jen okno řidiče, jinak budete muset při manipulaci s okny držet ovladač), dešťový a světelný senzor, manuální klimatizaci, loketní opěrku, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a osvětlením, LED osvětlení interiéru, síť pro uchycení zavazadel, dvě 12V zásuvky, multimediální systém s 8palcovým dotykovým displejem, USB, zadní parkovací kameru, podporu Android Auto a Apple CarPlay, audio s DAB rádiem a šesti reproduktory, 17palcová litá kola, LED denní svícení, automatické přepínání dálkových světel nebo tónovaná skla.

Nechybí ani moderní nálož asistenčních systémů, základní Korando má udržování v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek či upozornění na rozjezd vozu před vámi.

Testovaný exemplář navíc nabízel paket Club+ s vyhříváním předních sedadel, 18palcovými koly a LED předními mlhovkami. Balíček stojí 20 tisíc korun.

Zajímavé však je i pojetí ovládání, které je ještě sympaticky klasické. Ano, v moderní době možná kabina Koranda nepůsobí tak efektně, ale zase je mimořádně uživatelsky přívětivá. Všechno důležité včetně teploty se totiž nastavuje tradičními tlačítky a otočnými ovladači. A je to nesmírně osvěžující!

Mně osobně se docela líbil i návrat k analogovým budíkům v přístrojovém panelu. Multimediální systém vás také zlobit nebude, je totiž jednoduchý a přehledný.

Mezi další přednosti musím zařadit vnitřní prostor. Jihokorejské SUV poskytuje dostatek místa ve všech směrech a přidává slušný zavazadelník. Kufr má objem 551 litrů, je široký a hluboký.

Tak akorát

SsangYong pro Korando nabízí jediný motor, a to zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, maximálním výkonu 120 kW a nejvyšším točivém momentu 280 Nm. Přesto zákazníci mají v případě pohonu možnost volby, vybírat totiž mohou mezi ručně řazenou, nebo automatickou převodovkou a mezi pohonem předních, či všech kol. A jak už víte, testované auto bylo vybaveno manuálem a čtyřkolkou.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Zavazadlový prostor má objem 551 litrů.

Patnáctistovka se projevuje sympaticky, při nízkém zatížení jde o kultivovanou strojovnu, která o sobě skoro nedává vědět. A přestože z kompaktního SUV nedokáže udělat silničního dravce, s 1,5 tuny vážícím autem si vcelku v pohodě poradí, když to budete požadovat.

Motor se hezky sbírá z nízkých otáček, neduní ani nevibruje. Při akceleraci sice nabízí poněkud nevýrazný zátah s hladkým a plynulým průběhem a ani do otáček se moc nežene, na strasti klasického provozu na našich silnicích má ovšem síly dost. Není to tedy sportovec, ale předjíždění, dálnice nebo kopců se s ním bát nemusíte – je to prostě pohonná jednotka, jež má síly tak akorát. A která se nejlépe cítí při normálním a klidném používání.

Pohodář

To samé platí o podvozku, mimochodem ve všech verzích vybaveném víceprvkovou zadní nápravou. Podvozek je hezky poddajný a z Koranda dělá pohodlné auto, které pěkně filtruje nerovnosti a na rozbitých silnicích neposkakuje, nehoupe se ani neobtěžuje posádku vibracemi nebo rázy od kol.

Spíš měkčí naladění ale příliš nevadí ani v zatáčkách a při změnách směru. Kompaktní SUV těží z rozumné hmotnosti, takže i přes zřetelnější náklony karoserie působí docela obratně. Šoféruje se vážně hezky. Dobrý dojem ještě podtrhuje slušné řízení a přesné řazení.

Mírné rozpaky jsem však měl ze spotřeby, která už tradičně není silnou stránkou motoru 1.5 Turbo GDI, známého i z dalších modelů značky. Počítejte s průměrem v kombinovaném provozu mezi 8 až 10 l / 100 km, já jsem vůz vracel s dlouhodobou spotřebou 8,9 l / 100 km.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kompaktní SUV potěší i prostorem pro posádku.

SsangYong Korando je na první pohled možná trochu nenápadný zástupce segmentu kompaktních SUV, bližší seznámení s ním však prozradí mimořádný poměr cena/výkon. A výkonem v tomto případě myslím obecně souhrn pozitivních vlastností, které auto nabízí. Není jich málo - Korando je pohodlné, už v základní výbavě slušně vybavené, potěší příjemným ovládáním, solidní prostorností nebo kultivovaným motorem. Připomenout znovu musím dnes vzácnou možnost kombinovat pohon všech kol s manuální převodovkou.

Vlastně se nedivím, že se Korandu v Česku tak daří. V letošním roce podle statistik Sdružení dovozců automobilů (SDA) sesbíral už 698 registrací, a je tak dvacátým nejúspěšnějším vozem v této „disciplíně“. Za sebou přitom nechává známá jména jako například Kia Sportage nebo Peugeot 2008 a Renault Captur. A je jen těsně za dvojicí oblíbených Dacií Jogger a Sandero.

O cenách už byla řeč, přesto zopakuji, že základní provedení Club stojí 509 900 Kč a pro zajímavost dodám, že v nejvyšší výbavě Premium+ se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol vyjde na 788 700 Kč. Taková Škoda Karoq s automatem a čtyřkolkou teprve začíná na částce 865 900 Kč. Je však pravda, že s dvoulitrovým dieselem o výkonu 110 kW.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo
Zdvihový objem1497 cm3
Výkon120 kW (163 k) při 5 000 - 5 500 ot./min.
Točivý moment280 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 495 kg
Akcelerace 0–100 km/h-
Maximální rychlost191 km/h
Spotřeba (kombinace)8 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 450/1870/1620 mm
Rozvor2 675 mm
Objem zavazadlového prostoru551 l
Načítám