Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost Great Wall Motors platí v domovské Číně za velkého hráče, který nastavuje trendy a patří ke špičce, nicméně v rámci exportu do Evropy, kde automobilka očekává od svých značek Ora a Wey velké zisky, jde víceméně o propadák.
Výrobce sice vloni vyvezl mimo Čínu slušných 316 018 vozidel, ovšem jen 6 300 z nich skončilo v Evropě, přičemž není jisté, kolik z nich u koncových zákazníků a kolik zůstalo na skladech dealerů.
Každopádně mizerná prodejní čísla za rok 2023 mají za následek dvě zásadní věci. První je, že sídlo firmy v Mnichově ke konci srpna zavírá a 100 zaměstnanců dostává padáka. Tou druhou je pak fakt, že automobilka zastavuje expanzi na evropském trhu, tudíž se nepodívá do plánovaného Španělska, Itálie, Portugalska, Belgie, Lucemburska, Nizozemska, Rakouska, Švýcarska, Dánska, na Island, do Bulharska a už vůbec ne do České republiky.
Na stávajících trzích, tedy v Německu, Velké Británii, Irsku a ve Švédsku, Great Wall oficiálně zůstává a bude tam prozatím působit dál.
Připomeneme, že ve zmíněném Německu se pod značkou Ora prodávají elektromobily 03 (dříve Funky Cat) a 07 (dříve Lightning Cat), což je takové Porsche Panamera z AliExpressu. Pod značkou Wey pak Great Wall u našich západních sousedů nabízí plug-in hybridní SUV Wey 03 a větší Wey 05, rovněž externě nabíjené.
Jestliže už pláčete, zadržte. Výrobky Great Wall Motors v Česku vlastně koupíte, ovšem jde o neoficiální šedý dovoz a prozatím se týká pick-upů Steed či Poer nebo třeba zajímavých ojetin značky Haval.
Na příkladu jinak obří automobilky pojmenované po Velké čínské zdi tak můžeme vidět, že jednak rozhodl zákaznický nezájem, ovšem také svoji roli mohla sehrát samotná čínská vláda, která se přece jen rozhodla udělat lídrem elektromobility v Evropě konkurenční Build Your Dreams a napumpovala a stále do něj pumpuje obrovské peníze. Do toho pak stále hrozí represivní cla na čínské vozy, drahé evropské elektrické modely jim v tuto chvíli nezvládnou konkurovat.