Článek
Monstrózní podnik jménem Dakar má stále rodinného ducha. Na akci v Les Comes se všichni zdravili a povídali si a poblíž všeho dění byl David Castera, šéf celého závodu. S telefonem u ucha, vítající nové závodníky nebo v družném rozhovoru s jednotlivými účastníky, ale obvykle s úsměvem na rtech.
„Mým úkolem je, aby byli všichni spokojení,“ krčí rameny. A to je sakra těžké, když se Dakaru účastní hned několik rozdílných závodních tříd (motorky, čtyřkolky, auta a kamiony) s velmi odlišnými specifiky, závodníci mnoha úrovní (profíci, poloprofíci i amatéři), své si k němu chtějí říct také oficiální organizace FIA a FIM, do hry vstupují i zájmy výrobců a velkých týmů, o požadavcích samotné Saúdské Arábie, kde se závod pojede již pošesté, ani nemluvě.
Organizaci závodu tak musí držet pevně ve svých rukách, ale při plánování dalšího ročníku vždy vychází z dosavadních zkušeností i přání jezdců a týmů. Tak dlouho na Casteru naléhali, aby připravil náročný Dakar, až se ho v uplynulých dvou ročnících skutečně dočkali. A ten nadcházející ještě přitvrdí…

David Castera v Les Comes představil účastníkům a celému světu novou trať Dakar 2025. A prý bude ještě těžší než kdy dřív!
„Vždycky se snažím mluvit s posádkami a ptát se jich na jejich dojmy a požadavky, které pak využíváme při plánování. Loni jsme to trochu přehnali s kombinací 48h Chrono a Pusté končiny, kde mělo mnoho posádek, především kamionů, velké problémy. Proto jsme pro příští ročník přemístili dvojetapu 48h Chrono do Makkahu a v Pusté končině vytyčili kamionům odlišnou trasu,“ vysvětluje Castera. K tomu přidali odlišné trasy pro motorky a auta v několika etapách a jako bonus přihodili maratonskou dvojetapu v Ha'ilu, takže si určitě na přílišnou snadnost nikdo stěžovat nebude. „Inovace jsou pro mě hnacím motorem, takže vylepšování závodu pro účastníky je pro mě velkou výzvou i zábavou.“
David Castera
David Castera, rodák z francouzského Bordeaux (18. listopadu 1970), má se závoděním bohaté zkušenosti. Na Dakaru startoval hned devětkrát, mezi lety 1994 a 1998 na motorce (BMW a Yamaha) a 2016-2019 jako navigátor v autě (třikrát s Cyrilem Despresem na Peugeotu a naposledy se Stéphanem Peterhanselem na MINI), nejlepší umístění přitom byla třetí příčka (1997 na Yamaze, 2017 s Peugeotem).
Od roku 2005 (do 2015) působil jako sportovní ředitel Rallye Dakar, od roku 2019 povýšil na šéfa celého závodu.

David Castera si jako navigátor Cyrila Desprese dojel pro třetí místo na Dakaru.
Kromě každoročních změn trasy to zahrnuje i spolupráci s výrobci motocyklů i automobilů. „Snažíme se přizvat na Dakar víc automobilek, protože to pomáhá celý závod zviditelnit. Na druhou stranu víme, že jejich účast je vždy jen dočasná. Přijdou, vyhrajou a zase odejdou - Peugeot, MINI, Audi… Kvůli situaci ve WRC ale Dakar v posledních letech začíná zajímat další a další značky,“ přiznává Castera. Dacia a Ford již oznámily své velké plány, takže uvidíme, jestli se přidají i další.
Castera musí zároveň hledět i dál do budoucnosti, proto se na Dakaru testují nové technologie. „Možností je několik – vodík, baterie a různé hybridy. Ale je to mnohem těžší, než jsme si mysleli, protože ani svět v obrazu budoucnosti není jednotný. Příštím krokem ke snížení emisní stopy Dakaru však rozhodně budou biopaliva a syntetická paliva.“

David Castera musí hledět i do budoucnosti, Dakar bude ke snížení emisní stopy spoléhat na biopaliva a syntetická paliva.
Castera také potvrzuje, že se závod v dohledné době nikam nebude stěhovat: „Saúdská Arábie má pořád co nabídnout a představuje dobré zázemí pro celý závod. Jedinou myšlenkou, s níž si pohráváme, je expanze do okolních států.“ A tím myslí především Spojené arabské emiráty, které by dakarský podnik rády viděly i na svém území.
Přes všechny inovace a moderní technologie, přes rapidní zrychlení závodu a účast továrních týmů s obrovským zázemím, se Castera snaží při organizaci Dakaru držet původního ducha Thierryho Sabineho, zakladatele dakarské rallye. „Thierry byl inovátor a v tomto směru se ho snažím následovat. Ale doba se změnila, dnes už nemůžete nikoho ztratit na tři dny, protože byste skončili ve vězení,“ přiznává s úsměvem Castera. „Dakar je však stále dobrodružství, stále je o umění adaptace na měnící se podmínky a řešení neočekávaných situací, překonávání překážek – a to platí pro soukromníky i velké týmy.“