Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Psal se březen 2020 a v Nizozemsku došlo ke snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích ze 130 km/h na 100 km/h, a to v časech od šesti ráno do sedmi večer. Důvodem byly emise.
Nyní se v zemi moci chopila nově zvolená pravicová koalice, která se na základě zjištění národními orgány už dříve shodla na tom, že snížení rychlosti emise nijak zásadně neovlivnilo, takže oněch 130 km/h na nizozemské rychlostní cesty zase vrátí. Totiž, daleko větším emisním problémem jsou prý například tamní chovatelé tisíců kusů krůt.
Toto rozhodnutí sice ihned konfrontovala zemská Organizace pro bezpečný provoz, ta však v ruce žádná konkrétní data neměla. Tedy, může se opřít o data Institutu pro výzkum silniční bezpečnosti, který po zavedení dálniční stovky skutečně zaznamenal v roce 2020 snížení počtu smrtelných dopravních nehod o takřka 30 % ve srovnání s rokem 2019, jenže po Evropě tou dobou naplno řádil covid-19 a provoz významně klesl.
V roce 2022 předmětný institut data zveřejnil znovu a zjistil, že počet smrtelných nehod dohnal dobu před covidem. Takže dálniční stovka zásadně nesnížila emise ani nezvýšila bezpečnost.
Nabízelo by se napsat, že vyhrál rozum, nicméně v případě země tulipánů, dřeváků a coffee shopů vyhrál rozum podložený tvrdými daty. Takže až pojedete do Nizozemska, třeba do nejkrásnějšího automobilového muzea v Evropě, možná se na tamních dálnicích svezete už klasickou 130 km/h.