Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Začalo to v roce 2008 modelem Tesla Roadster, což byl vlastně jen Lotus Elise na baterky. Tehdy vysmívané auto, dnes sběratelská rarita s vysokou hodnotou. Od toho momentu vyjelo z bran několika továren automobilky již 6 milionů elektrických automobilů.
Není žádným překvapením, že jejím jubilejním vozem byl bestseller Model Y, který aktuálně platí za nejprodávanější auto nejen v Evropě, ale i na světě. Jen vloni totiž Tesla udala 1,23 milionu exemplářů tohoto modelu.
Každopádně tím by kolotoč rekordů nemusel končit, protože severoamerický výrobce plánuje najet na masivní produkci cybertrucků a klienty patrně i nadále bude zajímat modernizovaný Model 3 Highland. Navzdory očekáváním se letos ovšem nedočkáme faceliftovaného Modelu Y, jemuž se říká Juniper.

Nejpopulárnějším vozem Tesly je Model Y.
Vyjádření výrobce rovněž ukazují na to, že jeho fabriky nejedou na plný výkon, což není jen v případě berlínské Gigafactory například z důvodu výpadku výroby kvůli absenci dílů či útokům eko aktivistů, ale jednoduše proto, že továrny Tesly nenarazily na „omezovač otáček“.
Připomeneme, že výrobní kola výrobce se i tak točí rychle, protože milník čtyř milionů vyrobených vozů oslavila Tesla v březnu 2023, zatímco číslo pět milionů se rozsvítilo už v září 2023. Hranici 6 milionů překročila koncem března 2024, což značí konzistentní výrobní kapacitu, nicméně ta prý ještě naroste.

Fabriky Tesly prý nejedou naplno. Jejich produkce má ještě růst.
Hlavním konkurentem v závodu o lídra elektrifikace je čínský gigant BYD. Ten sice také nedávno oslavil jeden zajímavý milník, a dokonce vyšší než u Tesly, ale šlo „pouze“ o plug-in hybrid s pořadovým číslem 7 milionů. BYD však silně rozvíjí i modelovou řadu čistých elektromobilů, naposledy zaujal i extrémně levným modelem Seagull.
Na druhou stranu nad čínskými značkami všeobecně visí Damoklův meč v podobně možného represivního cla, což by jejich růst zpomalilo, zatímco elektrický vlak jménem Tesla expres by frčel dál.