Článek
Doba a zejména pak poptávka volá po neustále větších, prostornějších, a pochopitelně také praktičtějších autech. S tím samozřejmě jdou ruku v ruce i výkony, a tak vůbec není výjimkou, že v roce 2020 má ostrý hatchback výkon 300 koní, nebo dokonce víc. Jenže není to škoda? Nevytratí se ta původní esence zábavy, díky které se v osmdesátých letech ostré hatchbacky původně proslavily? Není ta serióznost trochu na škodu?
Hlavními výhodami hot hatche vždy byly rozumná pořizovací cena, rozumné náklady, rozumná pojistka a k tomu nerozumná porce zábavy. A to vše při zachování rychlosti relativně v mezích zákona. A co na plat, když dnešní ostrý hatchback zvládne klidně i 250 km/h? Okruhové ježdění přece jenom taky není úplně zadarmo. Proto do klubu hot hatchů vítáme nový Hyundai i20 N s výkonem 200 koní – což by v zásadě mělo být tak akorát.
Výrobce sice u i20 N udává výkon motoru 204 koní, ale kdo by to řešil. Důležité je, že verze N oproti standardnímu typu i20 sedí na širším podvozku a jezdí na větších litých kolech s průměrem 18 palců. Vpředu jsou tu potom přídavné otvory pro sání a výhružnější mřížka chladiče, níž nesmí chybět typické logo N. Málokoho potom překvapí, že nová kapesní raketa od Hyundaie byla představena v typické světle modré barvě Performance Blue – na výběr však bude z celkem sedmi barev, vycházejících z většího bratra i30 N.
Vzadu potom zaujme efektní zadní spoiler pro zklidnění lehké zádi auta ve vyšších rychlostech. Dále je tu potom nový design zadních svítilen a pod nimi se nachází difuzor s integrovanou mlhovkou a oválnou koncovkou výfuku. Zpod spodní linie dveří pak vyčnívají nové boční prahy.
Při pohledu do interiéru je rovněž znát vliv „N-tuziasmu“, jak by řekli ve sportovní divizi Hyundai. Je tu černá, kam až oko dohlédne, kterou tu a tam protínají charakteristické světle modré prvky Performance Blue. Sportovní sedadla jsou v autě stvořeném pro okresky naprostou nutností, stejně tak nový sportovní volant rozhodně ne nepodobný tomu ve větším i30 N, zde ovšem s červeným tlačítkem aktivujícím automatické meziplyny. Nový je i přístrojový panel palubní desky, kovové pedály, a samozřejmě hlavice řadicí páky šestistupňové manuální převodovky – jiná ani nebude s automatem se pro malé „eNko“ zatím nepočítá. V pořádku!
Řadu z nás potom jistě zajímá motor – 1,6l čtyřválec s turbem dává již zmíněných 200 koní, což je na auto, jehož rozměry se odborně popisují jako „nákupní taška“, vlastně dost slušná porce. Dle výrobce trvá zrychlení z nuly na stovku 7,4 vteřiny.
Překvapením pro leckoho (včetně nás) může být fakt, že také typ i20 N bude mít funkci Launch Control, která vám pomůže se svižným rozjezdem a která by se lidově dala nazvat jako „Funkce Odpich“ – i z toho důvodu dostane i20 N odolnější spojku, než má standardní auto.
Další dobrou zprávou je, že zůstává i volba jízdních režimů jako Normal, Sport, N, N Custom a něco, čemu výrobce říká „Eco“ – ať už je to cokoliv. V režimu N Custom si potom řidič může nastavit různou kombinaci odezvy na plyn, tuhosti řízení, benevolentnosti ESP, a dokonce automatické meziplyny dle vlastních preferencí.
Ve fabrice počítali také s tím, že by se typ i20 N mohl pohybovat v o něco vyšších rychlostech než běžné auto, a tak dostává sportovní verze i větší přední brzdové kotouče o průměru slušných 320 milimetrů. Změn doznal i samotný podvozek – jsou tu nové čepy, pružiny i tlumiče. Do prodeje i20 N jde začátkem příštího roku. Ceny sice dosud neznáme, dá se ale očekávat, že se budou pohybovat někde mezi rivaly Fiestou ST a Polem GTI, tedy něco málo šest set tisíc korun.