Článek
Byly časy, i když pravda, už je to hezkých pár dekád nazpět, kdy se brzdám nepřikládala příliš velká váha a důležitost. Památná jsou slova Ettore Bugattiho, který na stížnost zákazníka, že brzdy na jeho autech stojí za starou belu, nonšalantně a zcela sebejistě odvětil: „Svá auta stavím proto, aby jezdila, nikoliv, aby stála, Monsieur.“
Postupným vývojem jsme od slabých bubnových brzd dospěli k výkonným kotoučovým brzdovým systémům. Ty se staly zlatým standardem v průmyslu, ačkoliv jejich parametry (velikost kotoučů, velikost brzdičů, počet brzdových pístků) se liší vůz od vozu – jiné brzdy potřebuje městský mrňous, jiné zase mastodontí SUV a jiné rychlý supersport.
Plné brzdové kotouče už dobře známe, protože většina z nás je na autě má. Co ale když chcete jezdit trochu svižněji a běžné kotouče vašemu tempu nestačí? Je lepší sáhnout po výkonnějších kotoučích s děrováním nebo drážkováním? Mají vůbec nějaké výhody, nebo jde hlavně o estetiku? A který z nich se více hodí pro jakou příležitost?
Jsou nějaké výhody oproti klasickým kotoučům?
Vrtané otvory, případně drážky obecně zaručují lepší záběr brzd a umožňují lepší rozptýlení (tzv. disperzi) tepla a obecně plynů v okolí brzdové soustavy. Je to dáno hlavně tím, že děrované či drážkované kotouče umí vyvinout vyšší tření v porovnání se standardními, plnými kotouči.
Další výhodou děrovaných nebo drážkovaných kotoučů je čištění a neustálá obnova třecího materiálu na destičkách. Vrtané otvory pak umožňují ve ztížených povětrnostních podmínkách narušit souvislou vrstvu vody na kotouči, takže se umí pevně „zakousnout“ už od prvního momentu sešlápnutí brzdového pedálu. Velmi podobný účinek mají na kotoučích také drážky směřující ven z kotouče.
Zmínili jsme tu ještě jakési plyny, které se během brzdění uvolňují. Ty vznikají spalováním pryskyřic, ze kterých se onen třecí materiál skládá. Výsledkem je pak tzv. vadnutí (slábnutí) brzdného účinku. A právě vrtané a drážkované kotouče umí (kromě vody) odvádět také právě tyto pryskyřičné plyny, a brzdy tudíž snesou náročnější zacházení mnohem déle.
Jak už jste si jistě dokázali domyslet, děrované i drážkované kotouče ocení především nadšenci sportovní jízdy, ovšem díky dnešním technologiím jejich výhody už nemusí být na úkor komfortu nebo životnosti. Rozdíly oproti standardním plným kotoučům jsou převážně praktického rázu, i když pravda, občas jsou i spíše estetické povahy. Pojďme si říct ty nejzásadnější rozdíly, a jaké okolnosti mohou vést k volbě toho či onoho typu kotouče.
Kdy je lepší zvolit drážkovaný kotouč:
Obecně platí, že drážkovaný typ je zpravidla vhodnější pro jaksi „extrémnější“ zacházení. V dnešní době už brzdy procházejí řadou testů jak na zkušebních zařízeních, tak i na silnici. Díky tomu lze vyvinout co nejlepší tepelně-mechanickou odolnost pro různé využití.
Tím lze předcházet tvorbě trhlin, avšak právě proti tomuto nešvaru je lépe „imunní“ drážkovaný kotouč. Takže pokud sháníte brzdy na závodění či klasické okruhové ježdění, bude vhodné upřednostnit drážkovaný typ kotouče.
Jako bonus lze brát fakt, že drážky jsou zároveň dobrým indikátorem opotřebení kotouče. Výkonově jsou však oba typy prakticky stejné, zejména pokud se bavíme jen o „klasické“ sportovní jízdě a ne extrémních podmínkách, jako jsou například vytrvalostní závody.
Kdy je lepší zvolit vrtaný kotouč:
Ten, kdo nemá v úmyslu dávat svým brzdám takříkajíc opakovaně „za uši“, pro toho bude dost možná správnou volbou děrovaný typ, jejich výhodou je zejména lepší chladicí výkon. K lepšímu odvodu tepla jsou samozřejmě uzpůsobeny jak děrované, tak drážkované kotouče, nicméně v této disciplíně má děrovaný kotouč přece jen o kus navrch.
Děrovaný kotouč je v neposlední řadě často volbou díky již zmíněné estetické stránce věci, neboť drtivá většina nadšených autíčkářů si za ráfky sportovního vozu jako první vybaví právě děrované kotouče, které už tak nějak patří k jejich charakteru.
Správné destičky jsou neméně důležité
Na závěr se snad jen hodí připomenout, že ke kvalitním kotoučům neodmyslitelně patří také kvalitní destičky, neboť špatnou volbou destiček se dá ještě ledacos pokazit. Kotouč a destičky musí být v souladu, použití nesprávné destičky může vést k nižšímu brzdnému účinku, a to jak v případě děrovaného, tak drážkovaného kotouče.
Důležité je pak zvolit správnou značku – nejde ani tak o to, která má lepší renomé, je obecně známější nebo používá lepší design, základní je hlavně zvolit značku, která může garantovat kvalitu, výdrž a spolehlivost. Protože výkon a kontrola je jedna věc, ovšem komfort a životnost při použití na silnici už věc druhá.
Často se říká, že nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím kvalitu jízdy jsou pneumatiky, protože jde o jediné čtyři plochy (každá zhruba o velikosti lidské dlaně), které auto spojují s asfaltem. A my bychom dali ruku do ohně za to, že hned vzápětí za obutím je právě brzdová soustava.