Hlavní obsah

Nejlepší mladé a moderní ojetiny s jednoduchou technikou

Foto: Jakub Deml

Někteří zájemci o vůz downsizované motory s turbem a přímým vstřikováním nechtějí, ale zároveň požadují moderní techniku a bezpečné auto. Případně prostě chtějí mladý a velmi málo ojetý vůz. Lze vůbec dnes ještě koupit normální auto bez turba a přímého vstřiku?

Článek

O downsizovaných motorech s přeplňováním a přímým vstřikováním už jsme si několikrát napsali, že i přes nesporné výhody (spotřeba paliva, dynamika) mají mnoho rizik, především pak v ojetých autech. Kdo si bere auto „na operák“ či na tříletý leasing a pak se ho zbaví, asi dlouhodobou spolehlivost a péči o auto řešit nebude. Ale co lidé, kteří si chtějí auto několik let nechat?

Ano, opravdu jsou na světě lidé, kteří nemají takový příjem, aby si mohli každých pár let koupit nové auto. Takoví obvykle věří spíše klasické jednoduché technice podle hesla „kde nic není, ani smrt nebere“. Zkrátka, když v autě nemáte turbo, nemůže se vám přece turbo porouchat.

Zkusme se tak podívat na některá slušná mladá ojetá auta, která mají ještě relativně jednoduchou mechaniku pohonu. Věříme, že představují velice atraktivní volbu pro někoho, kdo si chce koupit moderní a málo ojeté auto, které mu ještě dlouho vydrží.

Dacia Logan/Sandero 0.9 TCE

Foto: Dalibor Žák

Dacia Sandero druhé generace není dynamický zázrak, ani stylovka. Je to ale funkční a spolehlivé auto. Není divu, že se ceny mladých a málo ojetých aut stále drží docela vysoko

S Daciemi je to těžké. Nové jsou levné, ale ojeté jsou drahé. Jsou to totiž spolehlivá a nenáročná auta, která skromným zájemcům naprosto vyhoví. Kdo by nechtěl absolutně spolehlivý atmosférický litrový tříválec, může zkusit i přeplňovanou verzi 0.9 TCE s velice odolnou technikou. Má totiž nepřímé vstřikování a jednoduché turbo, takže netrpí na klasické neduhy moderních downsizovaných motorů. Dynamicky to není žádný zázrak, ale vydrží dlouho. Více jsem si o Daciích s motorem 0.9 TCe napsali v testu ojetiny.

Ojeté Dacie Logan a Sandero s motorem 1.0 SCE stojí od 140 tisíc, přeplňované verze 0.9 TCE pořídíte od zhruba 210 tisíc. Dokonce se prodává i verze na LPG, která přijde na asi 250 tisíc. Pokud byste chtěli nové auto, tak se základní výbavou a klimatizací si připravte minimálně 227 tisíc. Moderní Dacie možná nejsou stylovky, ale jsou funkční a spolehlivé.

Fiat 500

Foto: Fiat

Pětistovka od Fiatu je pořád roztomilé a líbivé auto. A koupíte ho i s velice spolehlivými motory. Zamrzí omezená nabídka ojetých vozů s automatem

Tahle oblíbená městská stylovka, která asi osloví hlavně ženy, se stále prodává s velmi spolehlivou a svižnou dvanáctistovkou, která se pořád obejde bez složitého turba a přímého vstřikování. Kdo ví, jak dlouho tohle auto ještě v nabídce přežije, takže kupujte, dokud můžete. Prodává se výhradně s robotizovaným automatem, ale do města je to vlastně dobrá volba. Na chování převodovky si brzy zvyknete a není to tak strašné, jak by se mohlo zdát.

Nový stojí tenhle Fiat od 305 tisíc Kč, ale přihoďte nějakou tu výbavu navíc a jste na 380 tisících. Ojetiny z roku 2018 začínají u asi 240 tisíc, ale s automatem skoro nejsou. Fiat má v nabídce ještě jednu klasickou verzi a to model Tipo s atmosférickým motorem 1,4 l. Stojí od 290 tisíc korun, dvouleté ojetiny koupíte s malým nájezdem od 240 tisíc. Dříve se prodávala i šestnáctistovka s klasickým automatem, ale ta mezi ojetinami na našem trhu bohužel skoro vůbec nefiguruje.

Ford Focus 1.6

Foto: Ford

Minulá generace Fordu Focus se ještě chvíli prodávala s atmosférickou šestnáctistovkou, která je za ta léta už vyzkoušený a dobrý motor. Potřebuje jen pravidelný servis, ale kdo se stará, tomu přežije celé auto

Poslední Focus s léty vyzkoušeným atmosférickým motorem 1,6 l s nepřímým vstřikováním se prodal v roce 2017, a pokud by vás lákal, tak za ojetinu dáte stále od zhruba 230 tisíc korun. Dnes už koupíte nové jen foukané tříválce, které sice nejsou nespolehlivé, ale zcela bezproblémové stáří s nimi rozhodně nebude. Spoustě lidem také nebude vyhovovat jejich projev. Zkrátka, už si nemůžete vybírat.

Poslední atmosférická šestnáctistovka ve Focusu sice není zcela bez rizik, ale pokud měníte olej každý rok nebo po 15 000 km, měl by tenhle motor vydržet. Komu zlobí zapalování, ten jen neměnil včas svíčky. Také myslete na rozvody, ať se motor nepotká. Protože služební auta už často měla motor 1.0 EcoBoost či diesel 1.5 TDCI (kvůli nižším tabulkovým emisím a tedy nižším daním), nemělo by se šestnáctistovek riziko přetáhnutých servisních intervalů a zakarbonovaných motorů žeroucích olej (klasický projev trápených fasovaných služebáků) týkat.

Hyundai i30

Foto: Michal Jirák

Hyundai i30 se dá stále koupit s atmosférickým benzinovým motorem. Dynamicky to nebude žádný zázrak, ale jednoduchá technika slibuje dlouhověkost

Příbuzná Kia Ceed atmosférický motor už opustila, ale Hyundai i30 se ještě klasické techniky drží. Stále ještě koupíte i30 (ve verzi hatchback a kombi) s motorem 1.5 CVVT, který má sice skromných 81 kW a 144 Nm, ale díky šestirychlostní převodovce ho udržíte v optimálních otáčkách a hlavně by měl vydržet. Má nepřímé vstřikování a vystačí si bez turba. A to by mohlo spoustu nenáročných kupců, lačnících po jednoduché technice v moderním autě, oslovit.

Aktuálně je tahle patnáctistovka v akci za 320 tisíc, v kombíku za 345 tisíc korun. Případně můžete zkusit dvouletou ojetou i30, která má starší verzi atmosférického motoru o objemu 1,4 l. Přijde na zhruba 280 tisíc, což se zdá jako dost, ale i30 má záruku na 5 let bez omezení nájezdu. V konkurenční Octavii nebo Golfu podobně jednoduchou techniku už nekoupíte. Jistě, dynamicky to nebude proti přeplňovaným motorům žádný zázrak, ale pokud nepotřebujete trhat asfalt a vyblikávat na dálnici služební passaty, asi vám to stačit bude.

Mazda 6

Foto: Jakub Deml

Mazda 6 není levné auto. Ve svém segmentu je ale unikátní atmosféricky plněnými benzinovými motory. Navíc se s Mazdou opravdu hezky svezete

Japonská Mazda je poslední, kdo se drží i ve větším segmentu atmosféricky plněných motorů. Jednotky SkyActiv ale nejsou žádné staré mlátičky slámy. Mají přímé vstřikování a opravdu složitou techniku, ale při dodržování servisního plánu a tankování kvalitního paliva vydrží. Nevadí jim ani provoz pod zátěží, vlastně ho naopak vyžadují, aby nekarbonovaly. Ve svém segmentu je Mazda s tímto typem pohonu skutečně unikátní. A funguje to.

Nová Mazda 6 stojí přes 800 tisíc korun, dvou až tříletá ojetina se dá s benzinovým motorem pořídit od zhruba 550 tisíc Kč v závislosti na nájezdu a výbavě. Na koho by byla Mazda 6 moc drahá a hlavně zbytečně velká, může zkusit o třídu menší Mazdu 3, která stojí se slušným motorem a výbavou od přibližně 400 tisíc korun. Bohužel i tady je ale nabídka ojetin dost skromná. Současní majitelé nemají moc důvodů se aut zbavovat.

Renault Mégane 1.6 SCE

Foto: Renault

Sice už z nabídky atmosférická šestnáctistovka vypadla, ale ještě ji koupíte v mladých a málo jetých ojetinách. Zrovna teď test ojetého Méganu s tímto motorem připravujeme

Ačkoli automobilka Renault mocně modernizovala a přešla na downsizované jednotky, pod kapotou Méganu ještě dlouho zůstal klasický atmosférický motor 1,6 l, který snad pamatuje ještě Velkou francouzskou revoluci. Se skromným výkonem 84 kW to není žádný drak, ale nenáročným zákazníkům stačit bude. Navíc ho netrápí bolesti s rozvody, karbonováním a spotřebou oleje, na které trpěl (a v ojetinách vlastně pořád trpí) přeplňovaný motor 1.2 TCE.

Ojeté Mégany 1.6 SCE mívají skromnou, ale dostatečnou výbavu. Dají se pořídit zhruba od 240 tisíc, pokud jsou z roku 2017, o rok mladší auta stojí od 260 tisíc nahoru. Pro srovnání, nový Mégane už s motorem 1.3 TCE přijde minimálně na 410 000 Kč. Výhodou Méganu je nyní už velmi spolehlivá konstrukce i elektronika a velmi dobrá antikorozní ochrana. Samozřejmostí je pak vysoká úroveň pasivní bezpečnosti.

Suzuki Swift

Foto: Jakub Deml

Swift je stále velmi kompaktní auto, se kterým je radost jezdit po městě nebo po zatočených okreskách. Spolehlivost bude tradičně velice vysoká, motory u Suzuki nikdy nezlobily (pokud to tedy nebyly převzaté diesely)

Poslední generace Suzuki Swift je velice slušné a spolehlivé auto, které také výborně jezdí a je s ním zábava. Bohužel je nabídka na trhu ojetin značně omezená, protože současní majitelé nemají moc důvodů se tohoto velmi dobrého kompaktního auta zbavovat. Reálně lze tak sehnat jen skladová auta u dealerů s cenami startujícími u 290 tisíc korun.

Atmosférický motor 1.2 DualJet je spolehlivý, a pokud se budete starat a dodržovat servisní plán, určitě vydrží mnoho let. Zajímavostí Swiftu je také dostupnost verze s pohonem všech kol, která je v této kategorii trhu výjimečná. Ani čtyřkolky ale mezi ojetinami skoro nejsou, skladová auta stojí od 330 tisíc korun. Pokud se vám ale naskytne příležitost koupit mladého ojetého Swifta, neváhejte a berte hned.

Škoda Fabia 1.0 MPI

Foto: Jakub Deml

Fabia třetí generace se zbavila drobných nedodělků a už je to opravdu dobré a spolehlivé auto. Atmosférický litrový tříválec sice nepálí gumy na každém semaforu, ale je to nenáročný motor, který celé auto přežije

Fabia stále čeká na novou generaci, ale ta současná má na trhu ojetin rozhodně co nabídnout. Kdo nechce skvělý a vlastně i spolehlivý přeplňovaný motor 1.2 TSI a raději by nějakou jednoduchou nesmrtelnou techniku, určitě by ho mohl oslovit povedený atmosférický tříválec 1.0 MPI s nepřímým vstřikem a vskutku minimálními provozními a servisními náklady. Levněji než Fabia 1.0 MPI snad už dneska ani jiné auto segmentu B provozovat nejde.

Fabie z roku 2018 s tímto motorem a rozumným nájezdem stojí ojeté od přibližně 180 tisíc, faceliftované verze z roku 2019 a s nájezdem do 20 000 km přijdou tak na 215 tisíc korun. Nová Fabie stojí v základu od 280 tisíc (s nějakou tou výbavou a barvou jste ale hned na 330 tisících), takže o moc levněji se zatím nakupovat nedá. Auto je to slušné, i když dynamika atmosférického tříválce drtivá není. Do města nebo na krátké cesty na nákupy to ale naprosto stačí. Dlouhodobé provozní náklady jsou pak skutečně minimální.

Toyota Corolla 1.6

Foto: Toyota

Škoda, že velice spolehlivou atmosférickou šestnáctistovku dnes koupíte už jen v sedanu. Hatchbacku a hlavně kombíku by tenhle motor slušel také. Alternativně lze doporučit i velice spolehlivý hybrid

Klasickou techniku drží také ještě Toyota v modelu Corolla, i když bohužel už jen u sedanu, který v našich končinách není tak vyhledávaný jako praktičtější hatchbacky či kombíky. Atmosférická šestnáctistovka se slušnými parametry je léty prověřený motor, který při dodržování přísného servisního plánu Toyoty (olej po roce nebo 15 000 km) vydrží na věky. Kdo chce opravdu spolehlivou mladou ojetinu, tady má jasného favorita.

Dvouletou ojetinu sice aktuálně koupíte stále tak za 300 tisíc, ale Toyoty nemívají za dva roky najeto 100 tisíc km jako octavie nebo golfy a hlavně se bavíme o autě, které jako nové stojí minimálně 525 tisíc. Další zajímavou volbou může být hybridní provedení kombinující atmosférickou osmnáctistovku a spolehlivou planetovou převodovku s elektromotorem. Ceny hybridů jsou ovšem stále dost vysoké, nejlevnější mladé hybridy začínají u 400 tisíc korun. Technika je to ale téměř nesmrtelná, jak už jsme si v testech ojetin také ukázali.

Načítám