Článek
Skupina sběratelů staré vojenské techniky několik let vystavovala svoje stroje v improvizovaných podmínkách tvrze Bouda, která dnes slouží jako muzeum československého opevnění. Jenže sbírka rostla a možnosti se krátily, proto se skupina musela kolem roku 2000 přestěhovat do areálu bývalé odchovny mladého dobytka.
Na přelomu milénia šlo o ruinu bez potenciálu, která ovšem dostávala nový život díky práci milovníků vojenství. Prostory se postupně opravovaly a celá revitalizace skončila v roce 2010. Z původní nicoty se stalo moderní muzeum s roční návštěvností okolo 25 tisíc lidí, vybavené odpovídajícím zázemím, parkovištěm i bezbariérovým přístupem.
Morava ve válce
Začátek expozice vás vtáhne do první světové války, takže si budete moci prohlédnout dobové nádobí, zbraně nebo i osobní věci Ludvíka Krejčího, tehdejšího hlavního velitele mobilizované branné moci.
Mezi unikáty muzea patří specifická dioráma, simulující například jaro roku 1945 a konec války na Moravě. Na místě tedy spatříte vojáky, munici, techniku, vraky nebo zbraně. Na první pohled ledabyle pohozené trosky klamou tělem. Bavíme se o originálech s dochovanými příběhy. Například kus letecké vrtule patří severoamerickému Mustangu, jehož pilot Albert L. Young havaroval nad Brnem a při seskoku zemřel.
A pokud jste z druhého největšího města v Česku, jistě znáte Táborskou ulici. Věděli jste však, že na místě v blízkosti prodejny obuvi odpálila při ústupu německá posádka svůj tank Panzer V Panther? Jak to asi tehdy vypadalo? To napoví umělecké ztvárnění.
Mezi chloubu obří kryté haly patří například Tatra 141 (na úvodním snímku), sloužící svého času jako tahač těžkých přívěsů. Za vozidlo jste směli zapřáhnout až 100 tun a vzniklo necelých pět tisíc kusů. Nejúžasnější fakt na stroji je ten, že jej vojenští nadšenci kompletně zrenovovali.
Tematická část věnovaná 50. létům ukazuje soběstačnost armády. Prozkoumejte ženijní polní katr, jenž (lidově řečeno) vyrobil z kmene stromu prkna nebo trámky, které byly později využity pro účelové stavby.
Největší lampa v kraji
Novinkou v muzeu je největší historická lampa v kraji. Díváte se na letištní světlomet, posazený na podvozku Pragy V3S. Zařízení sloužilo pro navádění letadel na polních letištích, případně při výpadku elektrického proudu. Obří žárovka má příkon 10 kW, přičemž k životu potřebuje ještě napětí 110 voltů. Samotné nosné vozidlo disponuje protaženým předním nárazníkem, a to z důvodu montáže generátoru proudu a jeho napojení na klikovou hřídel.
Zajímají vás přívěsy? V králické expozici uvidíte hned několik typů postavených na unifikovaném podvozku. Své místo zde má i legendární UAZ 452 A neboli sanitní Buchanka. Kdybyste dělali autoškolu na tank, jistě začnete na trubkovém trenažeru, který též obohacuje hojnou armádní výstavu.
Venkovní prohlídka potěší všechny vyznavače klasiky, protože tu bydlí mezi návštěvníky populární sovětský tank T34/85. Jestliže máte pocit, že váš automobil moc „žere“, zastavte se u modelu ZIL-135 LM. Ten má podle provozovatelů muzea díky dvěma nesynchronizovaným 6,9litrovým zážehovým motorům v těžkém terénu spotřebu až 600 litrů benzinu na sto kilometrů.
Jestliže vám je i tohle málo, potom zaostřete na nosič taktických raket MAZ-543. Pojízdný kolos disponuje dieselovým motorem o objemu skoro 39 tisíc kubických centimetrů a spotřebuje 80 až 120 litrů paliva na sto.
Otvírací doba a vstupné
Vojenské muzeum Králíky můžete navštívit i s celou rodinou mimo pondělky celoročně, a to od 9:00 do 16:00 hodin s výjimkou období od května do září. Tehdy se brány areálu zavírají až v 17:00 hodin.
Vstupné činí pro dospělé 130 Kč, pro studenty, děti a důchodce 90 Kč, rodinná vstupenka (2 dospělí + 1 až 3 děti) vyjde na 310 Kč.
Jestli vás zlákalo Vojenské muzeum Králíky, dejte vědět, až tam vyrazíte, jak se vám líbilo.