Článek
Marek Mašinda pracuje jako automechanik přes třicet let a sám podotýká, že je zastáncem pevných servisních intervalů. Podle něj by mělo auto, které umí jezdit vysokou rychlostí, absolvovat každý rok, respektive každých 15 až 20 tisíc ujetých kilometrů odbornou prohlídku.
„Jednou za dva roky doporučuji spojit pravidelný servis s přípravou vozu na stále se zpřísňující technickou kontrolu (STK). Dodržujte intervaly, evidujte si záznamy úkonů i použité díly na opravy. K tomu pomůže například servisní kniha nebo obyčejný papírový bloček,“ radí Mašinda.
Při dodržování pravidelných servisních intervalů by před plánovanou dovolenkovou prohlídkou neměly nastat výrazné problémy. Nejčastěji se podle východočeského specialisty objevují sporadické závady na elektroinstalaci vozidla, která zkrátka stárne.
„I když pravidelně navštěvujete odborné dílny, stejně radím nevynechat ani prohlídku před dovolenou. Samotná kontrola se liší i podle toho, jaké je roční období. My se tedy zaměříme na letní čas,“ vysvětluje majitel renomovaného neautorizovaného servisu.
Začněte historií
Některé úkony zvládnete dokonce sami, ovšem sofistikovaným diagnostickým přístrojem disponuje málokterá domácnost. A jelikož většinu moderních aut řídí převážně počítače, radíme diagnostiku absolvovat. Výhrou totiž není jen závadu načíst, ale také jí porozumět, což už nezvládne každý.
„Do servisu se objednejte alespoň tři týdny před odjezdem. Důvodem jsou možné čekací doby na opravu případných problémů, které odhalí kontrola. Někdy i samotný mechanik udělá chybu, takže několikadenní rezerva přijde opravdu vhod,“ zdůvodňuje termíny Mašinda.
Po příjezdu do servisu by se měl mechanik nebo přijímací pracovník seznámit se servisní knížkou vozidla, nebo alespoň s v minulosti provedenými úkony. Z toho důvodu je dobré všechny evidovat.
Odborník by se měl ve vašem vozidle projet. Ne proto, aby si ho soukromě vyzkoušel, ale kvůli prověření výkonu motoru, funkce převodovky, spojky, brzd, případně k odhalení nežádoucích hluků či vibrací. Při prohlídce se může přijít na opotřebovaná ložiska kol, vadné homokinetické klouby, poškozený výfukový systém, špatně vyvážená kola nebo na rozbité poloosy a kardanovou hřídel.
Zkontrolujte železo i počítač
Nutné je zkontrolovat též zmíněné řídicí jednotky pomocí sofistikované diagnostiky, která naváže spojení nejen s motorovou jednotkou, ale i s těmi, jež ovládají asistenční nebo komfortní systémy.
„Na podvozku si nechte alespoň pohledově zkontrolovat čepy řízení, tyčky stabilizátoru, tlumiče, stav brzdového potrubí, palivové soustavy, manžet čepů i manžet poloos. Věnujte pozornost únikům provozních kapalin a kondici výfukového potrubí. Nezapomeňte ani na prohlídku pneumatik, hloubku dezénu a jejich tlak. Ten vždy upravte podle předpisu výrobce a nevynechejte ani rezervní kolo,“ upřesňuje Mašinda.
„Pohledově je vhodné prověřit také pomocné řemeny a hlavně správnou funkci ventilátoru dochlazování. Na ten se totiž často zapomíná,“ dodal.
Klid za pár stovek
A co základy typu kontrola osvětlení, provozních kapalin nebo stav akumulátoru? Nezapomněli jste též prověřit povinnou výbavu nebo funkčnost klimatizace? A co výhled? Stěrače stírají? Opomenuté drobnosti mohou celou dovolenou jen znepříjemnit.
Prohlídka ve výše vypsaném rozsahu vyjde v neautorizovaném servisu asi na 300 korun (plus materiál) a trvá zhruba půl hodiny. Nicméně ceny se mohou u jednotlivých středisek lišit. V tomto případě však platí, že je lepší prevence za pár stovek než zkažená dovolená kvůli zanedbané přípravě, nemyslíte?