Hlavní obsah

Stop-start lze vypnout snadno a navždy. Trvá to pár sekund

Foto: Dalibor Žák

Systém stop-start mají všechna nová auta, téměř nikdo jej nechce

V dnešní době je prakticky nemožné koupit nový automobil, který by neměl systém pro automatické zhasnutí motoru při zastavení. Obvykle se mu říká start-stop, nebo logičtěji stop-start. Měla by to být pomůcka, která šetří emise, ve skutečnosti ale řidiče přivádí k nepříčetnosti a ničí i baterie.

Článek

Stop-start je funkce, která zhruba sekundu po zastavení automobilu vypne motor. Ne vždy - záleží na několika faktorech, jako je okolní teplota nebo požadavky klimatizace - ale většinou ano. Takže klidně krátce po vyjetí (když je motor zcela studený) nebo po rychlé jízdě na dálnici (když naopak přeplňované motory potřebují alespoň na pár desítek sekund dochladit). Při popojíždění v přeplněných městských ulicích klidně i pětkrát během minuty. Samozřejmě, že u většiny automobilů nechybí blízko řidičovy pravé ruky tlačítko, které stop-start vypne do dalšího nastartování. Jenže vy na to musíte pokaždé myslet a třeba ve Volvu, u PSA nebo u nové Octavie musíte tuhle vymoženost deaktivovat pomocí dotykové obrazovky, což není zrovna bezpečné ani pohodlné.

O nesmyslnosti stop-startu dnes již nikdo (snad kromě úředníků) nepochybuje. Je to věc, která ničí motory i akumulátory a v konečném důsledku je pro přírodu mnohem horší, než kdyby tento systém v autech nebyl. Jen si vzpomeňte, jak dlouho vám vydrží baterka u nového auta. Většinou to není déle než tři čtyři roky, kdežto na první Fabii to bylo klidně deset let. I za to systém stop-start může.

Stop-start lze trvale vypnout různými způsoby, většinou to ale něco stojí

„Energie, která se ušetří při zhasnutém motoru, se z velké míry spotřebuje pro jeho start a do baterie se musí zpět dodat. Při zhasnutí motoru je také neúčinné olejové čerpadlo a při opětovném nastartování dochází k polosuchému tření. To má za následek zrychlené opotřebení motoru, vyšší spotřebu oleje, větší zatěžování a opotřebení startéru a konečně i vlastního akumulátoru,“ řekl mi Zdeněk Janda, majitel firmy Cimbu Autosport, který se úpravami a zejména chiptunigem zabývá už od konce osmdesátých let.

Jak se otravného stop-startu zbavit natrvalo? Můžete si jej nechat vypnout za 200 – 500 korun přes diagnostiku, kdy se zadá vyšší minimální napětí baterie. Je to ale řešení, které – jak jsem si ověřil v praxi - nefunguje vždy a v případě mé Octavie třetí generace se motor třeba při jednom z deseti zastavení sám vypnul. Existují také firmy, které střílí na mouchu kanónem: za nějakých 800 korun nabízí modul s vodiči a mikroprocesorem, případně lze koupit relé, které se vloží pod tlačítko s deaktivací stop-start systému. Obojí po zapnutí zapalování „stiskne“ tlačítko pro vypnutí stop-startu. Všechno je to příliš složité, nebo to nefunguje. Přesto existuje jeden spolehlivý způsob, o kterém se ví jen relativně málo.

Vypnutí zadarmo za půl minuty

Než budete číst dále: Několik hodin po uveřejnění článku se ozvalo zastoupení tuzemské Škody, které k celé věci podalo následující vyjádření:

„Popsaným odpojením systém vozu ztrácí informaci o kapacitě nabití případně stavu baterie. Kromě toho, že důsledkem tohoto zákroku zákazník přichází o komfortní funkce, jakými jsou například nezávislé topení nebo aktualizace softwaru infotainmentu, ovlivňuje tento stav vozu i bezpečnost posádky. Kombinace staré, vybité nebo poškozené baterie a velkého zatížení palubní sítě „spotřebiči“ (klimatizace, dobíjení externích zařízení, využívání infotainmentu, elektronika řízení, asistenční systémy) může vést při případném vyhýbacím manévru vozu za podpory ABS a ESP ke skokovému zvýšení odběru proudu. Tím dojde k poklesu napětí v palubní síti a následovat může výpadek funkcí a komunikace mezi řídícími jednotkami,“ říká Pavel Jína, tiskový mluvčí Škoda Auto Česká republika.

Celý proces popsaný v následujících řádcích je tedy pouze informativní a lze ho provádět pouze na vlastní nebezpečí. Pokud monitorování stavu baterie skutečně odpojíte, je nutné věnovat zvýšenou pozornost stavu baterie i celého systému dobíjení. Zároveň se také jedná o proces, který je funkční pouze u konvenčních benzinových a naftových motorů. Nelze jej aplikovat u žádného auta s mild-hybridním nebo jiným obdobným pohonem.

Nelze přesně určit, kdo na tuto fintu přišel jako první. Zdeněk Janda říká, že spolupracuje se zhruba devadesáti značkovými i nezávislými autoservisy a někdo mu prý tuto fintu poradil. Postup je velice jednoduchý a zvládne jej každý. Stačí otevřít kapotu a u autobaterie najít malý konektor, hlídající napětí baterie. Nachází se obvykle u záporného (minus) pólu baterie. Jde o malý konektor velikosti malíčku, nikoliv o hlavní kabel, který je přidělán k zápornému a kladnému pólu baterie. Stačí jej vyndat – jen se připravte, že to může jít trochu ztuha. A to je vše. Ideální je vyjmutý konektor obalit izolepou, aby se do vodičů nedostala vlhkost - sice to postrádá profesionální estetiku, ale funguje to.

Foto: Martin Žemlička

Stačí vyndat malý kabel, který hlídá napětí autobaterie. Na obrázku je to černý konektor, vedoucí dolů od místa s bílou samolepkou

Foto: Martin Žemlička

Kabel je dobré po vyjmutí na konci omotat izolepou.

Nyní se systém stop-start už nikdy neaktivuje, vždy se jenom rozsvítí symbol, že systém není aktivní, motor ale nezhasne. Tento postup funguje u většiny modelů od koncernu Volkswagen, ale vzhledem k tomu, že systém pro prakticky všechny automobilky dodává jen několik hlavních dodavatelů, měl by být funkční i u ostatních modelů mimo koncern Volkswagen (napište nám své zkušenosti do diskuze).

Já osobně mám tímto způsobem deaktivovaný stop-start na své Octavii III zhruba rok a zatím vše funguje, jak má. Nemusíte se ani bát kontrol na STK (odpojený kabel sice generuje hlášku o sporadické chybě, nikdo to ale na STK neověřuje) nebo nouzového nabíjení druhého auta pomocí kabelů. Navíc vypojený kabel lze kdykoliv zapojit zpět a stop-start bude opět fungovat. Jediný problém může toto odpojení způsobí, pakliže máte v autě nezávislé vytápění. Nebude nadále funkční.

Vlivem trvale vypnutého stop-startu se také vaše autobaterie bude lépe (tj. neustále) dobíjet a vydrží déle. Standardně se akumulátorová baterie v posledních letech dobíjí nekonstantně, a v některých situacích stoupá nabíjecí napětí až na 16,5 V.

„Takzvané plynovací, a tedy maximální vhodné napětí nabíjení, je u 12 V systému 14,2 V,“ upozorňuje Zdeněk Janda. „Běžné napětí u vozidel s aktivním inteligentním nabíjením je maximálně 12,2 V, baterie je tedy vystavena permanentní sulfataci, kterou nahodile střídá přebíjení. To je důvod, proč u současných nových aut vydrží baterie cca 3 roky místo dříve obvyklých 10 let. Manželčino auto s pravidelně kontrolovaným alternátorem vydrželo s původní baterií 15 let,“ uzavírá Janda.

Související témata:
Načítám