Článek
Koupit opravdu bezpečné auto se snadno řekne, ale hůře udělá. Zvláště tehdy, pokud máte velmi omezený rozpočet. Sice platí, že moderní auta jsou stále bezpečnější a posádku v případě nehody ochrání obvykle lépe než srovnatelná starší auta, ale pro někoho jsou zkrátka nedostupná a pak těžko můžete někoho, kdo má na auto maximálně sto tisíc, přesvědčovat, aby si koupil nové za půl milionu.
Proto se teď podíváme na slušné ojetiny za rozumné peníze, které mají i z dnešního pohledu opravdu slušnou úroveň pasivní bezpečnosti, tedy že chrání posádku v případě nárazu. Vybíráme ale hlavně auta, která nejen že jsou bezpečná, ale mají i další výhody, například slušnou spolehlivost a dostupný servis. Začneme nejprve auty do padesáti tisíc korun.
Nejbezpečnější ojetiny do 50 000 Kč
Renault Clio III
Třetí generace Renaultu Clio v nějaké skromné výbavě a základním motorem se dá rovněž koupit do 50 000 korun. Musíte se ale smířit s atmosférickou dvanáctistovkou, i když do města to stačit bude. Navíc je to docela spolehlivý a jednoduchý motor bez velkých servisních nároků.
Třetí generace Renaultu Clio má velice dobré hodnocení od EuroNCAP, tedy evropské organizace hodnotící bezpečnost aut podle stanovených požadavků. Je to jedno z prvních aut ve své kategorii, které dostalo pětihvězdičkové hodnocení a velice dobře chrání posádku. Velice dobře hodnocená je i ochrana dětí, Clio má vzadu standardně úchyty ISOfix. Většina aut má dva čelní a boční airbagy. Dejte si ale při koupi pozor, jestli už nekupujete špatně opravenou bouračku, ta už nemusí fungovat tak dobře.
Protokol z hodnocení od EuroNCAP najdete zde.
Škoda Fabia I. generace
První generace Škody Fabia už s cenou dávno spadla pod 50 tisíc. Nejlevnější pojízdné kusy se dají sehnat za dvacet až třicet tisíc. Do padesáti ale stále koupíte akceptovatelný kus bez známek masivní koroze. A to je jedna ze zásadních věcí. Pokud není Fabia prohnilá na kost, poskytuje stále vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Od Euro NCAP dostala Fabia čtyři hvězdičky za ochranu cestujících, jedno z nejlepších hodnocení v té době v její kategorii.
Po letech se už podařilo vyřešit bolesti tříválcových motorů 1.2 HTP a servisy s nimi umí pracovat. Stále slušný je motor 1.4 MPi ještě s rozvodem OHV, k zahození není ani slabší verze jednotky 1.4 16V, i když u ní je těch rizik docela dost a záleží, jaký má za sebou život. Fabia měla airbag řidiče v základu ve verzi Classic, ale pozdější modely ve vyšší výbavě mají často i airbag u spolujezdce a boční airbagy. Především má ale tohle auto velmi pevnou konstrukci a je opravdu bezpečné. Pro někoho, kdo nemá na auto víc než 50 tisíc, je tak tahle škodovka opravdu dobrá koupě.
Protokol z hodnocení od EuroNCAP najdete zde.
Nejbezpečnější ojetiny do 100 000 Kč
Ford Focus II. generace
V cenové kategorii do 100 000 korun je už lepší výběr a klidně můžeme doporučit druhou generaci Fordu Focus, zejména pak vozy po faceliftu. Focus dostal od EuroNCAP také pět hvězdiček, za ochranu dětí čtyři hvězdičky. Jenom úchyty ISOfix nebyly standardem ve všech verzích. Na druhou stranu většina dvojkových focusů má boční i hlavové airbagy. Focus také docela dobře chrání chodce.
Naprostou jistotou je motor 1.6 16V, který je léty prověřený a opravdu spolehlivý. Úplně bychom nezakazovali ani další benzinové motory, případně diesel 1,8 l. Vyhnuli bychom se ale naftové šestnáctistovce, která už bývá po letech hodně unavená. Leda by se jednalo o verzi bez částicového filtru s naprosto jasnou servisní historií, ale pochybujeme, že takový kus najdete. Do sta tisíc se dá sehnat i modernější a bezpečnější Focus třetí generace, ale ten bude mít opravdu hodně najeto a moc perspektivní ojetina to už nebude.
Protokol z hodnocení od EuroNCAP najdete zde.
Renault Scenic 2003
Druhá generace Renaultu Scenic je stále slušné auto pro početnější rodinu. Dá se sehnat do 100 tisíc korun a pasivní bezpečnost nabízí opravdu dobrou. Od EuroNCAP dostal Scenic v roce 2003 plný počet pěti hvězdiček, za ochranu dětí tři hvězdičky. Ne všechna auta mají dětské úchyty ISOfix, boční a hlavové airbagy vpředu ale byly v základní výbavě. Nejspolehlivější jsou auta s jednoduchou výbavou, ale pokud všechno funguje teď u ojetiny, bude už to zřejmě fungovat vždy.
Z motorů můžeme doporučit klasickou atmosférickou šestnáctistovku, která je jednoduchá a poměrně spolehlivá, pokud dostává pravidelný servis. Občas jen zazlobí proměnné časování ventilů a zapalování, ale to především u špatně servisovaných aut. Ujde i benzinový dvoulitr, který se dělal i s turbem. S naftovými motory to bude horší a dnes už za sebou budou mít těžký život. Jistotu na stáří představuje u Scenicu benzinový motor.
Protokol z hodnocení od EuroNCAP najdete zde.
Volvo XC90
Ano, už i tohle Volvo se dá koupit za sto tisíc, i když si nejsme jisti, jaký potenciál v takové ojetině zůstal. Pravděpodobně totiž bude vyžadovat velké investice, takže to u té kupní ceny určitě neskončí. Ale určitě si ho můžeme připomenout, protože v roce 2003 dostala první generace XC90 od organizace EuroNCAP pětihvězdičkové hodnocení za ochranu posádky. Ve standardní výbavě jsou hlavové a boční airbagy, úchyty ISOfix mají všechna auta. Zajímavostí je možnost třetí řady sedadel a tedy sedmimístné provedení.
Nejlevnější auta mají pod kapotou pětiválcový diesel 2,4 l. Ten po letech už bude mít za sebou dost, ale pokud dostane včas nové rozvody (nejen pohon vaček, ale také nové řemeny pohonu příslušenství) a bude to verze bez filtru pevných částic, vlastně by měl ještě fungovat při dodržování servisních zásad. Počítejte ale s tím, že pohon všech kol už bude zřejmě po smrti, takže Volvo bude jen hrabat předními koly. A po vysokých nájezdech už mívá hodně unavenou převodovku (a to jak manuální, tak hlavně automatickou).
Protokol z hodnocení od EuroNCAP najdete zde.
Toyota Auris
První generace Toyoty Auris se dá také koupit už pod sto tisíc, i když spíše jen s nepopulárními a trochu rizikovými motory. Občas lze ale narazit na zanedbané auto se spolehlivou benzinovou šestnáctistovkou, která je nezmar a Aurise přežije. Auris dostal od EuroNCAP pět hvězdiček za ochranu dospělých a čtyři za ochranu dětí. Dokonce má i airbag pro kolena řidiče.
Pozor na unavené diesely a raději chtějte benzinový motor. V této cenové relaci se ale smiřte s tím, že to opravdu nebude žádná voňavka, protože slušné Aurisy jsou stále tak o padesáti tisíc dražší. Zakázat tuhle Toyotu ale nemůžeme, protože se správným servisem to umí být opravdu spolehlivé a slušné auto. Jen s dostupností některých dílů to bude trochu horší, ale zas je nebudete potřebovat tak často.
Protokol z hodnocení od EuroNCAP najdete zde.
Peugeot 308
První generace Peugeotu 308 prošla hodnocením EuroNCAP v roce 2007 a dosáhla velice dobrých výsledků. Například při hodnocení bočního nárazu či nárazu na sloup dopadla snad nejlépe ze všech vozů ve své kategorii. Za ochranu dospělých dostal Peugeot pět hvězdiček (může mít i airbag pro kolena řidiče), za ochranu dětí čtyři (pozor, ISOfix nemají všechna auta). Peugeot také dobře chrání chodce.
Pod 100 000 Kč je už slušný výběr, ale rozhodujte se podle celkového stavu. Tyhle peugeoty normálně nereznou, takže auto s puchýřky značí, že ho už někdo opravoval, ale neodvedl dobrou práci. Opatrně s diesely 1.6 HDI, budou toho mít za sebou hodně. Jakkoli nejsou benzinové čtrnáctistovky a šestnáctistovky zcela bez rizika, budou asi bezpečnější volbou. Diesel vyloženě nezakazujeme, ale opravdu důkladně ho prověřte. Nemusí, ale také by mohl vyžadovat velice vysoké investice.
Protokol z hodnocení od EuroNCAP najdete zde.