Článek
Atentát spáchaný v roce 1963 na tehdejšího prezidenta USA Johna Fitzgeralda Kennedyho vlastně změnil severoamerický automobilový průmysl z hlediska specifikací vládních vozidel, kdy se mocní namísto otevřené jízdy v reprezentativních kabrioletech začali schovávat za pláty pancéřových pojízdných pevností.
Po útoku se tedy dostala do popředí bezpečnost, a tajné služby tak nutily automobilky používat čím dál silnější pancíř, což mělo za následek, že těžkým upraveným autům mnohdy selhávaly brzdy nebo převodovky. Vše změnila v roce 2001 automobilka General Motors, která představila jako první v historii USA čistokrevný prezidentský speciál, který se díky modernizacím používá dodnes.
Nejnovější z nich, Cadillac One přezdívaný Bestie, nastoupil do služby v září roku 2018. Poprvé byl spatřen v akci v New Yorku, kam se prezident Trump vydal na oficiální návštěvu. O autě samotném se mnoho věcí tají, nicméně několik zajímavostí jsme pro vás vypátrali. Věděli jste například, že tenhle Cadillac ve skutečnosti není Cadillac?
Nejde o Cadillac
Prezidentská limuzína sice sdílí některé základní komponenty se sériovými cadillacy, nicméně podvozek, motor a převodovka pochází z nákladních automobilů koncernu General Motors. Zvenčí tedy vypadá jako dlouhá limuzína prestižní značky Cadillac, ale vnitřnosti jsou zcela odlišné.
Má vlastní letadlo
Pokud má nějaký boháč svůj vlastní tryskáč, není se čemu divit, ale věděli jste, že i Trumpovo vozidlo má vlastní letoun? Tajná služba vlády USA ho přepravuje pomocí speciálu C-17 Globemaster a spolu s ním veze také obrněný Chevrolet Suburban. Tento stroj, který je nazývaný Roadrunner, slouží jako doprovodné a komunikační vozidlo.
Je plně obrněný
Na světě existuje jen málo aut, která by se z hlediska ochrany vyrovnala Cadillacu One. Jen samotné pláty ve dveřích jsou široké přes 20 centimetrů, neprůstřelná skla dosahují tloušťky skoro 13 centimetrů a jedny dveře váží více než ty, které má dopravní letoun Boeing 737.
Obří pneumatiky typu runflat od značky Goodyear mají ještě kevlarovou výztuhu. Interiér je od okolního světa kompletně odizolován a neprodyšně uzavřen, to kvůli chemickým útokům.
Je také dobře vybavený
V kufru vozu najdete prý vše, co potřebujete pro kteroukoli situaci. Ať už jde o automatické brokovnice, granátomety, hasicí přístroje, kyslíkové nádrže, krevní konzervy ve stejné skupině, jakou má prezident, nebo kanystry se slzným plynem.
Nabídne sedm míst
Cadillac One nabídne sedm míst k sezení. Mimo samotného prezidenta mají uvnitř svoji stálou pozici řidič a velitel ochranky. Zbylá místa jsou určena pro hosty nebo nejbližší personál a uvnitř najdete také sklopný stolek. Prezidentova sedačka není čalouněná kůží, ale tmavě modrou látkou. Bezpečnostní pás nejdůležitějšího postu se zacvakává do horního rohu, tedy přesně opačně, než je tomu u běžných aut.
Nikdy není sám
Tajná služba má k dispozici více těchto bestií, ovšem už nevíme, zdali jsou stejně vybavené. Některé z nich připomínají sériový Cadillac CT6, jiné nikoli. Tyto vozy jsou určeny pro převoz důležitých hostů a návštěv. Pokud je potřeba odvézt více lidí najednou, nastupuje do akce Ground Force One, což je autobus v hodnotě přes 25 milionů korun.
Spaluje naftu
Čekali byste, že pod kapotou Trumpova speciálu bude pracovat nějaký gigantický benzin spalující dvanáctiválec se 36 turbodmychadly? Jste na omylu! Rytmus života zde udává naftový agregát Duramax z pick-upů od Chevroletu a GMC. Proč diesel? Jde o prevenci rizika exploze paliva, motor navíc umí pracovat i s vysoce nekvalitní naftou.
Řídí ho profesionál
Vůz se sice jmenuje Bestie, ale řídí se tak trochu jako školní autobus. Profesionálně vyškolení šoféři (armádou a inženýry GM) však s limuzínou umí praktické otočky a další policejní fígle.
Výkonem neoslní
Vybavený pancéřový speciál s nákladem na palubě váží asi devět tun, což je na osobní auto opravdu hodně. Maximální rychlost se tedy pohybuje do sta kilometrů za hodinu a spotřeba nafty nebude nižší než 24 litrů na sto kilometrů.
Ale je zcela nový
Donald Trump měl to privilegium, že se mohl vozit ve starém modelu po Baracku Obamovi a poté přesedlat v roce 2018 do zbrusu nového kočáru. Co zůstává stejné, je registrační značka DC 800-002. Tu mají prezidentské speciály už od dob vlády Billa Clintona, který byl ve funkci od 20. ledna 1993 do 20. ledna roku 2001.
Až limuzína jednou doslouží, určitě se neobjeví nikde na prodej. Podle dohody bude vyřazený vůz podroben náročným testům z různých typů zbraní – od pistolí po raketomety nebo bomby. Jde tedy o trochu explozivní odpis, ale vyzbrojená pojízdná pevnost zkrátka není pro každého.