Hlavní obsah

Hatchback, liftback, sedan. Děláme pořádek v karoseriích

Foto: Škoda Auto

Ani sedan, ani hatchback. Co to tedy je za druh karoserie?

Kde jsou ty časy, kdy byl automobilový svět jednoduchý. Mohli jste si vybrat hatchback, sedan nebo kombi a tím to haslo. Ale dnes se všechny automobilky předhánějí v tom, kdo vymyslí bláznivější označení karoserie, tradiční názvy ustupují marketingovým obratům a slovíčkaření, a zákazníkům z toho jde hlava kolem. Tak si v tom základním označení karoserií pojďme udělat trochu pořádek…

Článek

Hatchback

Jde o dvouprostorovou karoserii (motor vyplňuje prostor vpředu, druhý prostor sdílí posádka se zavazadly) s výklopným zadním víkem, které umožňuje snadný přístup do kufru. Dnes jsou hatchbacky prakticky všechna auta od městských mrňousů až po nižší střední třídu (Golf, Focus, Scala). A ano, patří sem i Hyundai i30, i když se nám svého času snažili vnutit, že jde o liftback.

Foto: Volkswagen

Kompaktní dvouprostorová karoserie a svislé výklopné víko, takový je hatchback

Liftback

Liftback má stejně jako hatchback dvouprostorovou karoserii a výklopné zadní víko, jenže záď je splývavá, nikoli svislá (takže je přístup do kufru ještě pohodlnější než u hatchbacku). Pravým liftbackem je tak až verze i30 Fastback (fastback je vlastně jen jinak pojmenovaný liftback). A samozřejmě známá Škoda Octavia.

Foto: Škoda Auto

Octavia zvenku vypadá jako obyčejný sedan, ale velké výklopné víko kufru znamená karoserii typu liftback

Sedan

Typický sedan má tříprostorovou karoserii (motorový prostor, prostor pro posádku a oddělený zavazadelník) – v této podobě je známý od samotného počátku automobilismu (tehdy byl zavazadelník třeba jen prostým kufrem připevněným za prostor posádky). Výhodou je vyvážený vzhled, nevýhodou úzký přístupový prostor do kufru malým víkem. Často je vnímán jako volba konzervativců, proto se je automobilky snaží navrhovat spíše opatrně.

Foto: Mercedes-Benz

Z tohoto pohledu je jasně patrné, co je největší problém jinak pohledných sedanů

Kombi

Představte si krabici od bot. Máte to? A teď jí postavte na kola, dopředu dejte motor – a je tu kombi. Svou protaženou střechou a svislým výklopným víkem řeší prostorový a přístupový nedostatek sedanu, proto se stalo oblíbenou volbou rodin a prakticky uvažujících lidí. Jenže dnes už jen málokdo chce jezdit v krabici od bot, proto si lidé stále častěji pořizují SUV.

Foto: Ford

Dřív bylo kombi jasnou volbou rodin, dnes přesedají do módnějších SUV

MPV

Rodinný velkoprostorový vůz byl zpočátku jen dodávka se sedačkami pro větší počet pasažérů (5 až 7). Postupem času se ale MPV stala mnohem chytřejší a přišla s posuvnými, sklopnými, skládacími nebo vyjímatelnými sedadly, chytrými odkládacími prostorami a další šikovnými řešeními, které si rodiny s dětmi prostě zamilovaly. Těžko říct, proč místo nich začaly kupovat hloupější a méně praktická SUV…

Foto: Renault

Renault Espace, zakladatel rodu MPV, je i v nejnovější generaci prostorný a praktický, ale už nese i nádech SUV, aby zákazníkům nepřipadal usedlý

Off-road

Terénní auta jste dříve spolehlivě poznali podle toho, že měla velká kola s terénními pneumatikami, různé ochranné rámy a navijáky a bláto až na střeše. To ještě měla poctivý rámový podvozek a na něm karoserii, která se od původního kabrioletu (Willys) stále více podobala kombi. Off-roady se postupem doby stále více civilizovaly, aby se v nich dalo pohodlně jezdit i po silnici, a výsledkem byly vozy typu SUV.

Foto: Jeep

Poctivý off-road se pořád nejlépe cítí mimo silnici

SUV

Asi nejjednodušší dělení off-roadů a SUV (sportovně-užitkový vůz) spočívá v tom, že off-road má obvykle žebřinový rám, na němž je namontovaná karoserie, zatímco SUV má karoserii samonosnou. Některá SUV jsou přesto v terénu stále velmi schopná, takže byste je mohli vnímat jako civilizovaný off-road, ale většině se roztřesou kolena, když uvidí výmol na silnici (zvlášť na velkých kolech s nízkoprofilovými pneumatikami). Jsou nicméně stejně praktická jako kombi a vypadají o poznání lépe, proto si je lidé hojně kupují. Často jako vyjádření touhy po dobrodružnějším životě, zatímco stojí v zácpě cestou do práce.

Foto: Honda

Civilizovaný off-road nebo jen lehce zvýšené kombi? Smysl SUV je stále nejasný, ale těší se čím dál větší popularitě

Pick-up

V podstatě jde o terénní auta, která vyměnila prostor pro posádku za korbu pro náklad. Jsou skvělá na převážení těžkých, špinavých a rozměrných věcí nebo i na tahání přívěsů, zkrátka jsou to ideální pracovní nástroje. Dnes už jsou ale tak pohodlné a vybavené, že se s nimi dá jet i na dovolenou.

Foto: Ford

Poctivý pick-up je drsňák, který se nebojí tvrdé práce ani náročného terénu

Kupé

Definice kupé říká: dvoudveřové, sportovně laděné auto. Ale praxe ukazuje, že může mít také nespočet podob – může být luxusní, sportovní nebo intergalakticky rychlé, motor může mít vpředu, uprostřed nebo vzadu. Zahrnuje vše od elegantních korábů (Mercedes S-Coupe) až po kompaktní auta, která jsou spíše třídveřovým hatchbackem (minulá generace Renaultu Megane RS), od sportovního Subaru BRZ až po hypersportovní Bugatti Chiron. Výběr je široký, ale počet těch dostupných bohužel klesá (jejich teritorium totiž zabraly lacinější hot hatche, tedy rychlé verze hatchbacků). Kupé může mít i odnímatelný střešní díl, pak se mu říká targa. Jinak spíše stísněný interiér je pak rozhodně vzdušnější, ale nenabídne vám tolik svobody jako…

Foto: Aston Martin

Jeden pár dveří, elegantní linie a sportovní geny. Kupé si s ničím jiným nespletete

Kabriolet a roadster

Takto jsou označována auta se skládací střechou, ať už látkovou nebo plechovou. Kabriolet má obecně více než dvě sedadla (čtyři plnohodnotná nebo konfigurace 2 + 2), roadster je čistě dvoumístný. Některé automobilky ještě označují své supersporty bez střechy jako Spider (Ferrari) nebo Spyder (Lamborghini), Porsche zase občas postaví nějaký Speedster (kabriolet s nižší střechou a seříznutým čelním sklem).

Foto: Mazda

Nízká a drobná karoserie, dvě sedadla, látková skládací střecha. Miata je dokonalý příklad roadsteru, tedy auta zrozeného čistě pro radost z řízení

Takové je tedy základní dělení, ale marketingová oddělení automobilek rády míchají věci dohromady a vytvářejí nové kombinace. Třeba jako čtyřdveřové kupé (sedan či liftback s elegantnější zádí), shooting brake (kombi s elegantnější zádí), crossover (většinou jde o malé hatchbacky s mírně zvýšeným podvozkem, robustním oplastováním a patřičně nafouklou cenovkou), SAV (Sport Activity Vehicle, s nímž přišlo BMW u X6), super-SUV (nesmyslně rychlá SUV) a pod.

Foto: Škoda Auto

Systém Twindoor u dvojkového Superbu. Ze sedanu liftback a naopak stiskem jediného tlačítka

Dalším příkladem jsou „výjimky z výjimek“, např. taková Škoda Superb druhé generace. Ta měla víko kufru Twindoor a stiskem jednoho či druhého tlačítka pod lištou jste mohli otevřít buď jen plechové víko (jako u sedanu), případně celou výklopnou záď i s oknem (jako u liftbacku). Takže se nebojte, že by vás odteď už nic nepřekvapilo. Na to je svět automobilů a automobilového marketingu až moc členitý.

Načítám