Článek
Hatchback
Jde o dvouprostorovou karoserii (motor vyplňuje prostor vpředu, druhý prostor sdílí posádka se zavazadly) s výklopným zadním víkem, které umožňuje snadný přístup do kufru. Dnes jsou hatchbacky prakticky všechna auta od městských mrňousů až po nižší střední třídu (Golf, Focus, Scala). A ano, patří sem i Hyundai i30, i když se nám svého času snažili vnutit, že jde o liftback.
Liftback
Liftback má stejně jako hatchback dvouprostorovou karoserii a výklopné zadní víko, jenže záď je splývavá, nikoli svislá (takže je přístup do kufru ještě pohodlnější než u hatchbacku). Pravým liftbackem je tak až verze i30 Fastback (fastback je vlastně jen jinak pojmenovaný liftback). A samozřejmě známá Škoda Octavia.
Sedan
Typický sedan má tříprostorovou karoserii (motorový prostor, prostor pro posádku a oddělený zavazadelník) – v této podobě je známý od samotného počátku automobilismu (tehdy byl zavazadelník třeba jen prostým kufrem připevněným za prostor posádky). Výhodou je vyvážený vzhled, nevýhodou úzký přístupový prostor do kufru malým víkem. Často je vnímán jako volba konzervativců, proto se je automobilky snaží navrhovat spíše opatrně.
Kombi
Představte si krabici od bot. Máte to? A teď jí postavte na kola, dopředu dejte motor – a je tu kombi. Svou protaženou střechou a svislým výklopným víkem řeší prostorový a přístupový nedostatek sedanu, proto se stalo oblíbenou volbou rodin a prakticky uvažujících lidí. Jenže dnes už jen málokdo chce jezdit v krabici od bot, proto si lidé stále častěji pořizují SUV.
MPV
Rodinný velkoprostorový vůz byl zpočátku jen dodávka se sedačkami pro větší počet pasažérů (5 až 7). Postupem času se ale MPV stala mnohem chytřejší a přišla s posuvnými, sklopnými, skládacími nebo vyjímatelnými sedadly, chytrými odkládacími prostorami a další šikovnými řešeními, které si rodiny s dětmi prostě zamilovaly. Těžko říct, proč místo nich začaly kupovat hloupější a méně praktická SUV…
Off-road
Terénní auta jste dříve spolehlivě poznali podle toho, že měla velká kola s terénními pneumatikami, různé ochranné rámy a navijáky a bláto až na střeše. To ještě měla poctivý rámový podvozek a na něm karoserii, která se od původního kabrioletu (Willys) stále více podobala kombi. Off-roady se postupem doby stále více civilizovaly, aby se v nich dalo pohodlně jezdit i po silnici, a výsledkem byly vozy typu SUV.
SUV
Asi nejjednodušší dělení off-roadů a SUV (sportovně-užitkový vůz) spočívá v tom, že off-road má obvykle žebřinový rám, na němž je namontovaná karoserie, zatímco SUV má karoserii samonosnou. Některá SUV jsou přesto v terénu stále velmi schopná, takže byste je mohli vnímat jako civilizovaný off-road, ale většině se roztřesou kolena, když uvidí výmol na silnici (zvlášť na velkých kolech s nízkoprofilovými pneumatikami). Jsou nicméně stejně praktická jako kombi a vypadají o poznání lépe, proto si je lidé hojně kupují. Často jako vyjádření touhy po dobrodružnějším životě, zatímco stojí v zácpě cestou do práce.
Pick-up
V podstatě jde o terénní auta, která vyměnila prostor pro posádku za korbu pro náklad. Jsou skvělá na převážení těžkých, špinavých a rozměrných věcí nebo i na tahání přívěsů, zkrátka jsou to ideální pracovní nástroje. Dnes už jsou ale tak pohodlné a vybavené, že se s nimi dá jet i na dovolenou.
Kupé
Definice kupé říká: dvoudveřové, sportovně laděné auto. Ale praxe ukazuje, že může mít také nespočet podob – může být luxusní, sportovní nebo intergalakticky rychlé, motor může mít vpředu, uprostřed nebo vzadu. Zahrnuje vše od elegantních korábů (Mercedes S-Coupe) až po kompaktní auta, která jsou spíše třídveřovým hatchbackem (minulá generace Renaultu Megane RS), od sportovního Subaru BRZ až po hypersportovní Bugatti Chiron. Výběr je široký, ale počet těch dostupných bohužel klesá (jejich teritorium totiž zabraly lacinější hot hatche, tedy rychlé verze hatchbacků). Kupé může mít i odnímatelný střešní díl, pak se mu říká targa. Jinak spíše stísněný interiér je pak rozhodně vzdušnější, ale nenabídne vám tolik svobody jako…
Kabriolet a roadster
Takto jsou označována auta se skládací střechou, ať už látkovou nebo plechovou. Kabriolet má obecně více než dvě sedadla (čtyři plnohodnotná nebo konfigurace 2 + 2), roadster je čistě dvoumístný. Některé automobilky ještě označují své supersporty bez střechy jako Spider (Ferrari) nebo Spyder (Lamborghini), Porsche zase občas postaví nějaký Speedster (kabriolet s nižší střechou a seříznutým čelním sklem).
Takové je tedy základní dělení, ale marketingová oddělení automobilek rády míchají věci dohromady a vytvářejí nové kombinace. Třeba jako čtyřdveřové kupé (sedan či liftback s elegantnější zádí), shooting brake (kombi s elegantnější zádí), crossover (většinou jde o malé hatchbacky s mírně zvýšeným podvozkem, robustním oplastováním a patřičně nafouklou cenovkou), SAV (Sport Activity Vehicle, s nímž přišlo BMW u X6), super-SUV (nesmyslně rychlá SUV) a pod.
Dalším příkladem jsou „výjimky z výjimek“, např. taková Škoda Superb druhé generace. Ta měla víko kufru Twindoor a stiskem jednoho či druhého tlačítka pod lištou jste mohli otevřít buď jen plechové víko (jako u sedanu), případně celou výklopnou záď i s oknem (jako u liftbacku). Takže se nebojte, že by vás odteď už nic nepřekvapilo. Na to je svět automobilů a automobilového marketingu až moc členitý.