Článek
Pojďme si to ujasnit. Původní Fiat 500 z konce 50. let je naprostou ikonou automobilového designu – je praktický, jednoduše elegantní a jako správné malé auto také roztomilý. Skutečně mistrovské dílo Danteho Giacosy, které po zásluze získalo své místo v mnoha galeriích moderního umění. Bella! Bellissima!
Jeho novodobá reinkarnace má taky obrovské kouzlo. Je skrz naskrz moderní (vždyť má kompletně překopanou konstrukci s koncepcí „všechno vpředu“), a i když se poněkud přifouklo, má pořád správné proporce a velký kus šarmu obdivovaného originálu. Také proto si ho zákazníci tolik zamilovali a kupují ho pořád dokola, i když už má třináct křížků na krku.
A to je pro Fiat dar z nebe…, který se změnil v to nejhorší prokletí. Není totiž žádným tajemstvím, že je Fiat poslední roky dost bezradný – nemá moc peněz na vývoj a málokterému modelu se na trhu v konkurenci modernějších, propracovanějších aut daří. Jen ta pětistovka pořád září. A proto se manažeři italské automobilky před pár lety zbláznili a udělali pětistovku ze všeho. Crossover 500X vypadal ještě docela pěkně, ale kompaktní MPV 500L už podstatně méně a definitivně to zabila jeho sedmimístná verze 500L Living. Jen se na ni podívejte…
Roztomilý čumák pětistovky se roztáhl do absurdních rozměrů, vysoké boky s nižším prosklením jsou zoufale nevyvážené a uměle protažená záď je prostě tragická. Vážně si mysleli, že ta naroubovaná tvář modelu 500 bude fungovat i na autě o dvě čísla větším? No, každopádně se spletli. Kdyby mě rodiče chtěli v tomhle autě vozit do školy, raději bych utekl k cirkusu.
Obvykle se mi daří i na těch nejošklivějších autech najít něco zajímavého, co jim dodá smysl. Ale v tomhle případě ne. Fiat 500L Living (loni kreativně přejmenovaný na „Wagon“) je prostě hanebnost na kolech a její tvůrce za ni shoří v pekle. Naštěstí ho stejně nikdo nekupuje. Lidstvo má ještě naději.