Hlavní obsah

Kdy vyhodit pneumatiky? To poznáte snadno

Foto: Continental

Nejstarší pneumatiky v ČR - Barum OR 37

Přemýšlíte, kdy je na čase vyhodit opotřebované pneumatiky a koupit nové? Nerozhodujte se jen podle hloubky dezénu, někdy může být určujícím faktorem také jejich stáří.

Článek

Když vám v servisu řeknou, že byste měli vyměnit pneumatiky, nelze nad tím jen mávnout rukou s tím, že z vás chtějí dostat dalších deset tisíc za nové gumy a práci za přezutí. Pneumatiky jsou spotřební věc, která podléhá běžnému opotřebení, a rozhodně s nimi nelze počítat na celou životnost provozu auta.

Takže kdy nastane ten správný okamžik k jejich výměně? Těch faktorů, které přispívají k degradaci vlastností pneumatik, je několik. A sledovat je zapotřebí všechny. Pneumatiky jsou totiž to jediné, co vás drží na silnici a při krizové situaci, jako je třeba vyhýbací manévr nebo nouzové brzdění, budete každý kousek zbývajících vlastností pneumatik potřebovat.

Ubývající vzorek není jediný signál

Asi nejsledovanější hodnotou je hloubka dezénu, nebo chcete-li vzorku. Každá pneumatika se ojíždí jinak a záleží samozřejmě hlavně na stylu jízdy, správném huštění a zatížení auta. Asi víte, že zákonná minimální hloubka dezénu letních pneumatik je u nás 1,6 mm, ale to už je hodně hraniční hodnota, aspoň pokud jde o schopnost pneumatik odvádět vodu. Například v Německu a Rakousku je doporučená minimální hloubka 3 mm, byť minimální zůstává stejná, jako u nás. U všech vozů s výkonnými motory je navíc nutné vždy počítat s rychlejším opotřebením pneumatik.

Cokoli pod 3 mm už je velmi málo a pneumatika pak ztratí především schopnost rychle se „proříznout“ vodou. Když pak na silnici ve vysoké rychlosti trefíte louži, můžete mít veliký problém a ztratit snadno kontrolu nad autem i v momentě, kdy by hlubší dezén ještě vodu odvedl. Samozřejmě nelze jednoduše říci, že se vás aquaplaning na nové pneumatice netýká, ale čím hlubší dezén, tím více pneumatika na vodě zvládne a taky urychlí znovuzískání přilnavosti.

Myslete také na to, že některá auta pneumatiky nesjíždí rovnoměrně. Třeba u sportovních aut se více ojíždějí vnitřky pneumatik kvůli velkým negativním odklonům kol a čím agresivnější má vůz geometrii, tím se tento jev urychluje a zesiluje. Ale na vině může být také mechanická závada. Rozhozená geometrie a vada na podvozku může způsobit, že si za jednu sezónu zničíte úplně nové pneumatiky.

Sledujte také stáří pneumatik

Schopnosti pneumatik významně ovlivňuje také způsob skladování a jejich stáří. Můžete mít sice stále dostatečný vzorek, nebo dokonce i „novou“ pneumatiku, ale pokud je třeba osm nebo deset let vystavována výrazně odlišným teplotám, už prostě nebude fungovat tak dobře. Stárnoucí směs puchří a už není tak „lepivá“ a poddajná jako kdysi. Staré pneumatiky se chovají doslova jako hokejové puky.

Zatímco hloubka dezénu ovlivňuje především vlastnosti na mokru, stáří pneumatiky bude znát vždy. Auto se bude hůř chovat i na suchu. Pneumatikáři vám budou říkat, že čtyři roky jsou maximum, ale dejme tomu, že po šesti letech si ještě nějaké slušné vlastnosti pneumatika uchová. Podle nás je ale hraniční stáří osm let.

Pokud toho najezdíte za rok hodně, pravděpodobně se takového stáří ani vaše pneumatiky nedožijí, ale někteří sváteční jezdci klidně mohou mít ještě po osmi letech na pneumatikách dost vzorku. Všímejte si toho také na ojetině. Každá pneumatika má na boku čtyřmístné číslo DOT, které značí kalendářní týden a rok výroby. Číslo 3108 pak znamená, že pneumatika byla vyrobena v 31. týdnu roku 2008. A takovou stlačenou tmu už na autě opravdu nechcete.

Měňte je po mechanickém poškození

Dalším faktorem, který vás může donutit „předčasně“ vyměnit pneumatiky, je jejich mechanické poškození. Nejčastěji dochází k defektům, a i když lze pneumatiku zalepit, má tohle řešení svoje úskalí a někteří výrobci ho přímo nedoporučují. V zásadě jsou průrazy pneumatik a jejich následná opravitelnost dány místem a velikostí poškození. Zároveň není možné opravovat pneumatiku opakovaně, pokud jsou místa příliš blízko u sebe, nebo opravovat starou pneumatiku, která už je příliš tvrdá a nový materiál se vulkanizací nespojí se stávající gumou. A třeba motocyklové pneumatiky by se neměly opravovat vůbec.

Někdy se vlivem vnějšího poškození může na pneumatice vytvořit boule. S tím rozhodně nejezděte! Koledujete si o malér a takovou pneumatiku ihned vyměňte.

Vyměňte obě gumy na nápravě

Pokud je potřeba jednu pneumatiku vyměnit, nejlepší je rovnou vyměnit obě na konkrétní nápravě. Samozřejmě, že pokud jste na nich ujeli pár tisíc kilometrů, bude stačit vyměnit jednu, ale jakmile má za sebou druhá pneumatika už celou sezónu nebo více, je lepší vyměnit obě, ať máte na obou stranách stejný vzorek a pneumatiky mají stejné vlastnosti.

A pokud k defektu nebo neopravitelnému poškození došlo po delší době, zvažte, jestli už by nestálo za to vyměnit celou sadu. Mají-li už zbývající pneumatiky třeba jen 4 mm vzorku a jsou pět let staré, snad bude lepší je zahodit a prostě si koupit úplně nové na celé auto, které budou mít výrazně lepší vlastnosti.

V pořádku musí být i podvozek

Pamatujte ale také na jednu důležitou věc. Kvalitní pneumatiky fungují správně jen tehdy, když máte v pořádku podvozek. Už jsme to nakousli výše, ale znovu připomínáme, že rozhozená geometrie a opotřebované tlumiče a pružiny se podílí nejen na rychlejším opotřebení pneumatik, ale také na tom, že auto nebude na silnici dobře sedět a pneumatiky nebudou mít potřebný kontakt s vozovkou. Seřízení geometrie by mělo být pravidelně jednou za dva roky kontrolováno, předejde se tak zbytečným problémům.

A samozřejmě myslete také na správné huštění. Jen se přiznejte, kdy jste naposledy kontrolovali tlak pneumatik? Před týdnem? Před měsícem? Že už ani nevíte? A děláte aspoň to, že před jízdou auto obejdete, jestli není náhodou jedna pneumatika příliš prázdná? Na indikátor tlaku v pneumatikách se nespoléhejte.

Související témata:
Načítám