Hlavní obsah

20 nejdražších nových aut současnosti

Foto: Rolls-Royce

Je známo, že ceny starých a ceněných veteránů se nacházejí kdesi ve stratosféře. Ale jak jsou na tom ceny moderních rarit? Některé z těchto vozů jsou honosné, některé krásné, některé jednoduše šílené. Ale všechny mají něco společného – jejich automobilky se u jejich výroby pěkně nadřely.

Článek

Pokud čtete Garáž pravidelně, pak pro vás veterány v hodnotě několika milionů eur nejsou nic nového. Ale co kdybychom se podívali na zoubek moderním autům z obdobné cenové relace? Které z nich je vlastně nejdražší? A které z nich nejrychlejší?

20. McLaren Elva: 1,56 milionu eur (42 milionů korun)

McLaren Elva bude pravděpodobně jeden z nejdražších špatných kadeřníků v historii automobilového průmyslu. S výkonem 800 koní a nízkou hmotností vystřelí z klidu na 200 km/h dokonce rychleji než McLaren Senna. Ovšem bez střechy…

Pokud se domníváte, že je Elva poctou modelům ze šedesátých let, domníváte se správně. Model Elva se inspiroval závodním typem Elva M1A, který měl na svou dobu velmi slušný výkon 310 koní a přitom vážil pouhých 800 kilogramů. Moderní Elva vznikla ve čtyřiceti kusech.

19. Ferrari Monza SP1 a SP2: 1,6 milionu eur (43 milionů korun)

Monza SP1, potažmo dvoumístná verze SP2 pochází z oddělení Special Projects a představeny byly zároveň. Bylo také oznámeno, že vznikne dohromady jen 499 kusů.

I když je Monza nechutně drahá, je příjemné vidět moderní auto postavené k poctě sporťákům ze staré školy. Dokonce i přes relativně vysoký počet kusů se po nich zaprášilo dříve, než byste stačili říct „espresso doppio“. K pohonu tu slouží rovněž tak trochu „old-schoolový“ motor, atmosférický V12 z Ferrari 812 Superfast. Což je v pořádku. Tedy, až na tu cenu…

18. Koenigsegg Gemera: 1,7 milionu eur (45 milionů korun)

Christian von Koenigsegg vytrvale vyráží dech odborné i laické veřejnosti téměř s každým novým modelem. Když představil motor, kterému u nich v Ängelholmu přezdívají „Malý přátelský obr“ – tříválcový dvoulitr twin-turbo, který sám o sobě produkuje 600 koní výkonu, mysleli jsme si, že musel spadnout z višně.

Jako by to nestačilo, Koenigsegg přidal k „Malému Obrovi“ v Gemeře ještě hybridní systém na přední i zadní nápravě, díky čemuž je kombinovaný výkon 1 700 koní. Korunu tomu všemu nasadil fakt, že z takového hypersportu při představení vystoupil Christian osobně, jeho manželka a oba dva synové, načež si ze zavazadlového prostoru nonšalantně vytáhli zavazadla. Budoucnost je teď.

17. McLaren Speedtail: 1,96 milionu eur (52 milionů korun)

Speedtail je velmi zajímavý počin automobilky z Wokingu. V McLarenu nám dlouhá léta říkali, že model P1 ve skutečnosti není tak úplně duchovním nástupcem božské F1 – je to Speedtail.

A v takovém duchu je zcela nekompromisně postaven – má dokonale aerodynamický tvar, který nenarušuje žádný zlom ani hrana, a vlastně i díky tomu měří přes pět metrů. Dokonce i zpětná zrcátka musela pryč... Stejně jako stará F1 má třísedadlové uspořádání a dost možná by mohl potrápit i Bugatti Chiron. Ve skutečnosti i přes nevýhodu pouze zadního pohonu zrychlí na stovku za stejnou dobu, ovšem na rychlost 300 km/h zrychlí za 12,8 vteřiny, tedy o 0,3 vteřiny rychleji. A přitom mu stačí výkon „jen“ 1 050 koní…

16. Lamborghini Centenario Roadster: 2 miliony eur (53 milionů korun)

Lamborghini Centenario ve skutečnosti vzniklo ve dvou variantách – kupé a roadster. Kupé je však o něco levněj… ehm, méně drahé, a tak se v našem žebříčku umístila verze Roadster.

Osvědčená technika původem z Aventadoru stačila na výkon 760 koní a maximální rychlost 350 km/h. Název omezené modelové řady Centenario (vždy po 20 kusech) znamená „Století“ a v roce představení, tedy 2016, oslavovala 100 let od narození zakladatele, Feruccia Lamborghiniho.

15. Koenigsegg CCXR Trevita: 2,2 milionu eur (59 milionů korun)

Ne že by automobilka Koenigsegg vyráběla zrovna tuctová auta, ale sluší se říct, že model Trevita byl jednou z vůbec nejlimitovanějších edic, které kdy švédská automobilka poslala do světa.

Částečně je to kvůli tomu, že karoserie Trevity je z takzvaného bílého karbonu – do struktury jsou implatnovány miliony maličkých bílých diamantů, které se na slunečním svitu třpytí. Původně byly v plánu tři kusy, ale výroba onoho „bílého karbonu“ je tak nákladná a pracná, že se Christian von Koenigsegg rozhodl zůstat pouze u dvou kusů.

Kromě toho byla Trevita až vulgárně rychlá díky 4,8l V8 twin-turbo vlastní výroby, který při spalování paliva E85 dával výkon 1018 koní. Zrychlení na stovku podle automobilky trvalo 2,9 vteřiny, maximální rychlost údajně byla přes 410 km/h.

14. Aston Martin Valkyrie: 2,5 milionu eur (67 milionů korun)

Aston Martin Valkyrie by mohlo být přelomovým supersportem – navrhoval jej totiž geniální konstruktér Adrian Newey, který stojí za řadou úspěšných monopostů F1.

Uprostřed jeho karbonové karoserie sídlí speciálně vyvinutý atmosférický V12 od Cosworthu o výkonu 1 000 koní. Přidejte si k tomu magickou aerodynamiku a máte recept na opravdu velký bolehlav pro konkurenta Mercedes-AMG One. LaFerrari, Porsche 918 a McLaren P1? Zapomeňte na ně, sám designér Adrian Newey by vám řekl, v porovnání s „Valkýrou“ jsou tyto hybridní hypersporty „vskutku velké, nemotorné a těžké“.

13. Mercedes-AMG One: 2,5 milionu eur (67 milionů korun)

Jak by to vypadalo, kdyby mohl monopost Lewise Hamiltona mohl dostat registrační značku? „Přesně takhle!“ říkají v Mercedesu. Mercedes-AMG One bude nejrychlejším Mercedesem své doby, a možná i nejrychlejším vůbec.

Teď už však beze srandy, Mercedes-AMG One je opravdu ve velkém inspirován světem Formule 1 – dokonce i samotný motor 1,6 V6 s hybridním systémem je přímo odvozen od monopostu W06, se kterým jezdili právě Lewis Hamilton a Nico Rosberg. Nemůžeme se dočkat, až změří síly se svým britským protějškem.

12. Pinifarina Battista: 2,6 milionu eur (69 milionů korun)

Battista je velmi pozoruhodný hypersport. Tento pohledný elektromobil nese jméno odkazující na samotného zakladatele designového studia, Giovanni Battistu „Pinin“ Farinu. Vznikne pouze 150 kusů – 50 pro Evropu, 50 pro Ameriku a 50 pro Blízký východ.

Možná si říkáte, že je to na elektromobil pohledný vůz, ale je i rychlý? Odpověď zní: Velmi. Používá totiž techniku chorvatské společnosti Rimac, díky čemuž disponuje výkonem těžko uvěřitelných 1900 koní. Zrychlení na stovku by mělo trvat méně než dvě sekundy a na plné nabití by Battista měl ujet až 480 kilometrů.

11. Aspark Owl: 2,9 milionu eur (78 milionů korun)

Máme trochu problém s tím, kam elektrický hypersport Aspark Owl zařadit, co se týká vzhledu. Snad by se dal přirovnat ke speciálu Skupiny C z budoucnosti…

Tato elektrická placka je vyvíjena japonskou společností Aspark, výroba však bude probíhat v Itálii v Manifattura Automobili Torino. Čísla? I přes poměrně tučnou hmotnost 1 900 kg nám slibují karbonové šasi vážící jen 120 kg, zrychlení na stovku pod dvě vteřiny a maximálku až 400 km/h díky celkovému výkonu 2 000 koní. Nechme se překvapit…

10. Lamborghini Sian: okolo 3 milionů eur (80 milionů korun)

Sian začíná úplně novou kapitolu pro automobilku ze Sant’Agathy Bolognese. Sian je totiž v celé historii Lamborghini úplně první hybridní hypersport. A možná právě proto se vyprodal jako teplé housky na krámě.

Sian používá motor z Aventadoru SVJ naladěný na 780 koní, tomu však pomáhá ještě hybridní startér-generátor přidávající dalších 30 koní, který vyhlazuje „hluchá místa“ atmosférického motoru během řazení. A ekologové se na něj díky tomu o něco méně mračí.

9. Koenigsegg Jesko Absolut: přes 3 miliony eur (přes 80 milionů korun)

Nikdo nepochybuje, že Jesko (což je mimochodem křestní jméno otce zakladatele automobilky) ve verzi Absolut bude přelomovým autem. Nejenže půjde o absolutně nejrychlejší Koenigsegg, ale vzhledem k tomu, že řada výrobců začíná pomalu ale jistě dávat od honby za rychlostí ruce pryč, mohlo by jít také o nejrychlejší auto se spalovacím motorem.

Technicky je Jesko Absolut shodné s „běžným“ Jeskem – změny hledejte v aerodynamice a nastavení podvozku. Díky značně sníženému přítlaku pro snížení odporu a tím pádem vyšší rychlosti má Absolut také o něco měkčí tlumení, čímž kompenzuje právě onen chybějící přítlak. Nebude však samozřejmě tak rychlý v zatáčkách, jako jeho okřídlený sourozenec.

8. Pagani Huayra BC Roadster: 3,7 milionu eur (98 milionů korun)

Pokud by se některá auta dala chápat jako pojízdné umění, rozhodně by k nim patřily výtvory automobilky Pagani. Je na nich velmi patrná filozofie, kterou razí sám Horacio Pagani, že „Věda a umění by měly jít ruku v ruce“.

Není se co divit. Huayru BC Roadster pohání jeden z nejsilnějších spalovacích motorů, které se dnes vyrábějí. V tomto případě má necelých 800 koní a k tomu točivý moment, ze kterého vás rozbolí za krkem (1050 Nm). K naší smůle neexistuje příliš oficiálních čísel, natož zajeté časy na okruhu, ale tohle auto za konkurencí zaostávat nebude –  i díky faktu, že je celé vyrobeno z materiálu kombinujícího karbon a titan, tedy tzv. karbotania, váží jen anorektických 1 250 kg.

7. Bugatti Chiron Super Sport 300: 4,2 milionu eur (112 milionů korun)

Ruku na srdce, v tomto výběru jsme asi všichni čekali prozatímní nejrychlejší silniční auto na světě. Aby Chiron mohl vstoupit do síně slávy, musel dostat mírně prodlouženou záď , přepracovanou přední masku a musel přijít o zadní výsuvné křídlo.

Jeho ikonická strojovna, 8,0l W16 se čtyřmi turbodmychadly, umí vyšší výkon, konkrétně 1 600 koní. Při rekordní jízdě (kde v jednom směru bylo dosaženo rychlosti dokonce 490 km/h, tedy 304 mph) seděl za volantem mazák Andy Wallace – který na té samé trati Ehra-Lessien dosáhl světového rekordu s McLarenem F1. Je skoro k nevíře, že svůj předešlý rekord překonal o téměř 100 km/h…

6. Bugatti Divo: 5 milionů eur (133 milionů korun)

Model Divo má bohužel jednu malou chybičku. Oproti maximální rychlosti 420 km/h modelu Chiron, na kterém je Divo založen, dokáže vyvinout rychlost pouze mrzutých 380 km/h. Tady ovšem všechna negativa končí – jinak je to Bugatti každým coulem.

To, co Divo brzdí v rozletu, jsou především úpravy, které ho dělají použitelnějším v zatáčkách – zejména zvýšení přítlaku. Pro jistotu však ve Francii ubrali ještě nějakých 40 kg na hmotnosti. Jde o poctu významnému závodníkovi Albertu Divovi, současníkovi Elišky Junkové. Vzniklo jen 40 kusů a ano – krátce po představení byly všechny prodány.

5. Aston Martin DBZ Centenary Edition: 6 milionů eur (160 milionů korun)

Tady je třeba uvést věci na pravou míru. V tomto případě jste za své peníze dostali vlastně dvě auta – zbrusu novou limitovanou edici Aston Mastin DBS GT Zagato s twin-turbo V12 o výkonu 760 koní, a klasický Aston Martin DB4 GT Zagato, který se dodnes řadí k jedněm z nejkrásnějších aut historie.

Edice má oslavovat vydařenou spolupráci mezi výrobcem jedněch z nejkrásnějších aut v branži a italské karosárny, která… vyrobila karoserie jedněch z nejkrásnějších aut v branži. Skvělý způsob jak oslavit šedesátiletou spolupráci.

4. Bugatti Centodieci: 9 milionů eur (240 milionů korun)

Model Centodieci (tedy Sto deset) je evidentně poklonou ikonickému supersportu Bugatti z devadesátých let – modelu EB 110 SS. Samotný model EB 110 byl koneckonců představen při příležitosti 110. narozenin zakladatele automobilky Ettore Bugattiho.

Centodieci je samozřejmě založeno na modelu Chiron, ale blíže má spíš k modelu Divo, samotný design pak jasně evokuje právě slavnou EB 110. Centodieci je o 20 kg lehčí a výkon má zvýšený na 1 600 koní. Na stovku tedy zrychlí za 2,4 vteřiny, na dvě stě za 6,1 a tři sta letíte už za 13,1 vteřiny. Maximálka je však omezena na 380 km/h. Jenom? Škoda…

3. Bugatti La Voiture Noire: 12 milionů eur (320 milionů korun)

Je zajímavé, jak některé názvy v původních jazycích zní hned barvitěji. Tak například Ferrari LaFerrari je „Ferrari ToFerrari“, nebo třeba lascivně znějící název Pagani Zonda Cinque je vlastně „Pagani Zonda Pět“, což odkazuje na počet vyrobených kusů.

Poměrně dost podobné je to s hyperexkluzivním Bugatti La Voiture Noire – věřili byste, že La Voiture Noire vlastně znamená „To Černé Auto“? Pokud je to jen lakonický název, nebo se v tom skrývá určitý smysl pro humor, to nám zůstává záhadou. No uznejte sami, kdybyste kamarádovi v hospodě řekli, že jste si právě koupili prostě „Černé auto“ – asi bylo hodně co vysvětlovat…

2. Rolls-Royce Sweptail: 12,8 milionu eur (342 milionů korun)

Sweptail je založen na opulentním a okázalém Phatnomu Coupé a odkazuje na vozy Rolls-Royce ze dvacátých let minulého století.

Příď jako taková jasně odkazuje na současné „Rollsy“ avšak vertikálně (a částečně i horizontálně) svažující se záď dává vzpomenout na starou klasiku. Jinak jde víceméně o klasický Rolls-Royce – nepřehlédnutelná mřížka chladiče (vůbec největší na sériovém autě) a v zadní části paluby se objeví láhev šampaňského po stisknutí tlačítka. Inu, tohle je opravdová silniční jachta. Tomu koneckonců odpovídá také cena…

1. Pagani Zonda HP Barchetta: 15 milionů eur (400 milionů korun)

Kdo by neznal Zondu. Je tu s námi od konce devadesátých let a do důchodu se odebrala teprve nedávno…A právě HP Barchetta byla tou úplně poslední fanfárou slavného a dnes už ikonického italského sporťáku.

Zonda vznikla v průběhu let v tak nepřeberném množství variant, že jsme si už mysleli, že Mistr Horacio musel vystřílet náboje. Jenže to jsme se šeredně spletli – dámy a pánové, takto nějak by vypadala Zonda, kdyby vznikla ve věku létajících aut. Nebo da Vinciho

Načítám