Článek
V devadesátých letech bylo v České republice uskutečněno několik pokusů o výrobu užitkového multifunkčního automobilu, který by byl vysoce variabilní a nahradil stárnoucí východoněmecké Multikáry. Možná se vám letmo vybaví vozítka Variant, Saurus, nebo Magma. Jeden z takových pokusů vzniknul i v továrně Avia v Kutné Hoře a dostal jméno Terrier.
Lehký užitkový automobil se dělal ve variantě 4x2 nebo s pohonem všech kol 4x4, který je ovšem bez redukce. Jako motor se používala atmosférická naftová devatenáctistovka s převodovkou od automobilky Peugeot. Motor je ale uložen podélně a místo poloos z něj vystupují kardany. Pohon všech kol tedy fungoval omezeným způsobem, absence mezinápravového diferenciálu zhoršovala chování na kluzkém povrchu.
Kabiny byly vlastní konstrukce a co nejjednodušší a nejrovnější. Díky tomu bylo možné snadno vyrábět prodloužené verze nebo dvojkabiny až pro pět pasažérů. Masivního úspěchu se však Terrier nedočkal a potkat dnes nějaký je malý zázrak. Přitom majitelé s ním jsou prý spokojení, protože jako pracant je dobrý. Máte jej vy nebo znáte někoho ve vašem okolí, kdo podobný vzácný kousek udržuje v provozu? Pokud ano, dejte mi vědět, docela rád bych to auto někdy viděl naživo.