Hlavní obsah

Terrier – Česká multikára nekousala, ale dlouho nepřežila

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejspíš ho ani neznáte. Já osobně jsem se s ním setkal jen jako s papírovým modelem. Reálně to ale bylo velmi užitečné a chytře vymyšlené auto, které by to asi dnes dotáhlo mnohem dál. Ovšem nepřišlo ve vhodnou dobu.

Článek

V devadesátých letech bylo v České republice uskutečněno několik pokusů o výrobu užitkového multifunkčního automobilu, který by byl vysoce variabilní a nahradil stárnoucí východoněmecké Multikáry. Možná se vám letmo vybaví vozítka Variant, Saurus, nebo Magma. Jeden z takových pokusů vzniknul i v továrně Avia v Kutné Hoře a dostal jméno Terrier.

Foto: Archiv Garáž.cz

Lehký užitkový automobil se dělal ve variantě 4x2 nebo s pohonem všech kol 4x4, který je ovšem bez redukce. Jako motor se používala atmosférická naftová devatenáctistovka s převodovkou od automobilky Peugeot. Motor je ale uložen podélně a místo poloos z něj vystupují kardany. Pohon všech kol tedy fungoval omezeným způsobem, absence mezinápravového diferenciálu zhoršovala chování na kluzkém povrchu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kabiny byly vlastní konstrukce a co nejjednodušší a nejrovnější. Díky tomu bylo možné snadno vyrábět prodloužené verze nebo dvojkabiny až pro pět pasažérů. Masivního úspěchu se však Terrier nedočkal a potkat dnes nějaký je malý zázrak. Přitom majitelé s ním jsou prý spokojení, protože jako pracant je dobrý. Máte jej vy nebo znáte někoho ve vašem okolí, kdo podobný vzácný kousek udržuje v provozu? Pokud ano, dejte mi vědět, docela rád bych to auto někdy viděl naživo.

Načítám