Hlavní obsah

140 let od narození Vincenza Lancii

Foto: Tomáš Hyan

Lancia Fulvia HF 1600, počátek úspěchů v mistrovství světa v automobilových soutěžích (1966–1970)

K nejslavnější italským automobilovým značkám patří Lancia, kterou založil závodník a podnikatel Vincenzo Lancia, od jehož narození dnes (24. srpna) uplyne přesně 140 let. Začínal s podporou Fiatu, jemuž nakonec jeho rodina automobilku prodala, ale slavné jméno Lancia dále žije, byť jen na malých vozech Ypsilon, určených pouze pro italský trh, kde však patří k nejoblíbenějším.

Článek

Poslední novinkou je Lancia Ypsilon Hybrid Ecochic, vyráběná v polské továrně Fiatu, ale v rámci nového sdružení Stellantis bylo rozhodnuto, že také Lancia dostane znovu šanci. Její podíl na přechodu k elektromobilitě proběhne pod heslem „The Most Elegant Way to Protect the Planet,“ tedy nejelegantnější cesta k záchraně planety, což vychází z luxusní noblesy někdejších automobilů Lancia ve spojení s novými alternativními pohony. Ostatně Lancia vyráběla první elektromobily už za druhé světové války…

Přichází Vincenzo Lancia

Vincenzo se narodil 24. srpna 1881 ve Fobellu (Val Sesia) jako čtvrté a poslední dítě v rodině muže, který byl velmi úspěšný v oboru potravinářských konzerv, takže trávil čas mezi rodinným domem ve Fobellu a průmyslovým Turínem. Cavalier Giuseppe Lancia rozhodl o budoucnosti svých dětí, z nejmladšího Vincenza chtěl mít právníka, jenže mladý Lancia byl sice chytrý, ale nedokázal se na školu nikdy soustředit, a to ani po změně otcova přání pro vyučení na knihkupce. Prostě záhy převládl zájem o motory, a tak Vincenzo nejprve pomáhal u Ceirana a pak nastoupil k Fiatu, s nímž historie značky Lancia začala a pokračuje vlastně dodnes.

Osmnáctiletý Vincenzo Lancia a osmnáctiletý Felice Nazzaro se nejprve stali testovacími jezdci Fiatu, později továrními závodními jezdci a záhy vyhráli nespočet závodů. Automobilka Ceirano se stala součástí Fiatu a její konstrukce základem prvního vozu nové značky už v roce 1899, Vincenzo tak přímo přešel od Ceirana k Fiatu a nakonec tam setrval až do roku 1906.

Foto: Tomáš Hyan

Vincenzo Lancia (1881–1937), závodník a zakladatel slavné italské značky

Úspěchy na závodech

Vincenzo Lancia sice pokračoval jako závodník výhradně na Fiatu až do roku 1908, ale už v listopadu 1906 s kolegou Claudio Fogolinem založil novou automobilku Lancia.

Foto: Tomáš Hyan

První byla Lancia Alfa 12 HP, čtyřválec 2,5 litru, prototyp dokončili v září 1907 (firma byla založena v listopadu 1906)

Ještě v roce 1907 obsadil druhé místo na slavném sicilském závodě Targa Florio za týmovým kolegou Felice Nazzarem (oba na čtyřválcích Fiat 28/40 HP Corsa s objemem válců 7,4 litru a řetězovým pohonem zadních kol), na osmilitrovém čtyřválci Fiat Corsa Taunus byl šestý v německé Kaiserpreis Imperial Trophy (vyhrál Nazzaro) a na největším čtyřválci 16,3 litru Fiat 130 HP Grand Prix Corsa se zúčastnil druhé Velké ceny Francie v historii!

Foto: Tomáš Hyan

Vincenzo Lancia s vozem Fiat 110 HP Corsa pro závody Gordon Bennet Cup, kde zajel nejrychlejší kolo průměrnou rychlostí 91,5 km/h (1905)

V roce 1908 zopakoval druhé místo na Targa Florio, ale také zajel okruh Bologna o délce 53 kilometrů neuvěřitelnou průměrnou rychlostí 132,4 km/h! Patřila mu i mnohá vítězství, třeba Coppa Fiorio 1904 v Brescii průměrnou rychlostí 115,8 km/h či vůbec první vítězství Fiatu (Torino Sassi-Superga 1902)…

Foto: Tomáš Hyan

Vincenzo Lancia (Circuito di Bologna 1908) na velkém čtyřválci Fiat 100 HP Corsa

Progresivní Lancia se prosazuje

Brzy se ukázalo, že Vincenzo Lancia má neobyčejný smysl pro technické inovace. Patentoval vidlicové motory s válci rozevřenými do úzkého V v úhlu kolem 14 stupňů (nejprve V8 pro Lancia Trikappa, pak V4 pro Lambdu a další, V8 do 24 stupňů pro Dilambdu, ale tento princip se uplatnil i po válce, hlavně pro populární Appii a Fulvii V4), zavedl elektrické osvětlení (už 1913, Lancia Theta), samonosnou karoserii (1922, Lancia Lambda) a nezávislé zavěšení kol (u Lambdy vpředu, u Aprilie na obou nápravách).

Foto: Tomáš Hyan

Lancia Lambda, průkopník samonosné karoserie a čtyřválcového motoru s válci do úzkého V v úhlu 14 stupňů (1922)

V roce 1922 se oženil se svou sekretářkou Adelou Miglietti a měli tři děti (Anna Maria, Gianni a Eleonora). Vincenzo byl mohutný bodrý muž, jenž měl rád dobré jídlo a víno, miloval operu (zejména Richarda Wagnera) a osobně asistoval při konstrukci a testování automobilů až do své náhlé smrti 15. února 1937 na zástavu srdce. Domníval se, že jde jen o nevolnost, nechtěl budit svou ženu a ráno už bylo pozdě. Málo je známé, že přispěl ke stavbě autodromu na Monze a byl spolu s dalšími pěti partnery spoluzakladatelem karosárny Pininfarina. Je pohřben v rodinné hrobce v rodném Fobellu.

Foto: Tomáš Hyan

Lancia Aprilia, průkopník samonosné konstrukce, čtyřválce do úzkého V a nezávislého zavěšení všech kol (1937)

Tradice pokračuje

Jediný syn Gianni (1924–2014) se pak stal Vincenzovým pokračovatelem, vystudoval na strojního inženýra a vedl automobilku Lancia až do roku 1955, kdy byla blízko bankrotu, neboť se rozhodl podpořit automobilový sport a postavil i vozy pro formuli 1. Lancia pokračovala v technických inovacích i po Vincenzově smrti, přišly motory V6 a převodovky transaxle (vzadu v bloku s rozvodovkou; Aurelia, Flaminia), vozy formule 1 (Lancia D50, která po předání Ferrarimu získala titul mistra světa 1956), pohon předních kol (Fulvia, Flavia), čtyřválce boxer (Flavia, Gamma), motory vzadu napříč (Stratos, Montecarlo) i podélně před zadní nápravou (037 Rally), přeplňování a pohon všech kol (Delta HF Integrale) atd.

Foto: Tomáš Hyan

Vyvrcholení úspěchů v rallye, tovární jezdec Miki Biasion s vozem Lancia Delta S4 (1986)

Na základě vozů Lancia vzniklo nepřeberné množství krásných karosářských kreací, které vytvořili Pininfarina, Zagato, Vignale, Giugiaro, Bertone, Viotti a další italští mistři. Méně známou součástí historie značky Lancia je produkce nákladních vozů, která probíhala šest desetiletí paralelně s výrobou známějších osobních typů.

Turbulentní vývoj

Součástí Lancie se v roce 1955 stala Autobianchi, jejíž konstrukce A112 položila základ malé řady vozů Ypsilon. Gianni Lancia byl mlád jen dvanáct let, když jeho otec Vincenzo zemřel; vládu nad automobilkou převzal po válce, podpořil sportovní aktivity, ale utratil příliš mnoho, a tak v roce 1956 přešla kontrola do rukou Carla Pesentiho, krále italských cementáren. Zrodily se Fulvia a Flavia, průkopnice předního pohonu, Flaminia se systémem transaxle, ale když o automobilku projevil zájem Ford, pospíšil si Fiat v roce 1969 s jejím převzetím. Pak vznikly především typy Beta, Gamma, Delta, Stratos, Dedra, 037 Rally, Thema, Lybra a Thesis, přičemž do světa MPV vstoupila Lancia typy Z, Phedra a Musa.

V rámci spojení FCA byly nové Theta a Voyager jen značkovou variantou Chrysleru, a do dnešních dnů přežil pouze Ypsilon, nyní v hybridní verzi. Podle nového majitele Stellantis (spojení FCA/PSA) však Lancia nekončí. A to je dobře.

Načítám