Článek
1000 mil československých je závod, který má velkou tradici. Je jednou ze tří největších legend meziválečného československého automobilového sportu. V letech 1933, 1934 a 1935 ho na silnici mezi Prahou a Bratislavou, stejně jako závod do vrchu Zbraslav-Jíloviště i Velkou cenu na Masarykově okruhu, uspořádal Autoklub Republiky Československé.
Tehdy závodníci skutečně ujeli až 1 600 kilometrů, což odpovídá tisíci mílím. Organizátoři se jednoznačně inspirovali u nejslavnějších závodů Evropy, jmenovitě bláznivého závodu napříč Itálií mezi Brescií a Římem zvaný Mille Miglia. V podstatě jde o tutéž vzdálenost, kterou soutěžící během závodu museli absolvovat.
Na stránkách organizátoru současné „revivalové“ akce popisují autoři vznik závodu z dobových pramenů následujícím způsobem: „Po předběžných zprávách v klubových novinách oznámil Autoklub Republiky Československé záměr uspořádat 10. a 11. června 1933 soutěž 1000 mil pro cestovní automobily, včetně základních propozic soutěže a podmínek účasti.“ Zpráva proběhla v jejich časopise Auto v únoru 1933.
Podnik byl postaven jako jízda na trati Praha – Brno – Bratislava – Brno – Praha s tím, že tato trať byla bez přerušení absolvovaná hned dvakrát. Dohromady tedy zhruba 1 600 kilometrů jízdy bez přestávky, ztížených navíc tím, že soutěž byla odstartována odpoledne. Významná část tak probíhala přes noc. Podnik byl deklarován jako soutěž, ale z propozic bylo okamžitě jasné, že ve skutečnosti šlo o rychlostní závod na otevřených silnicích, takže bylo třeba rozumět, že trať soutěže nebyla uzavřena pro ostatní účastníky silničního provozu. Provoz byl tehdy malý, zcela jiný a panovala jiná doba, kterou si už těžko dnes dovedeme představit.
Ještě dnes se jezdí za plného provozu, ale největší průměrná rychlost o vítězství nerozhoduje. Jezdci nyní vzdávají hold svým předkům a názorně ukazují veřejnosti, že i více než devadesát let stará auta dokážou zdolat dálkovou soutěž. Národní technické muzeum navíc slaví jubileum a ze svých sbírek připravilo ke startu dvě auta. Jedním z nich je český automobil Aero 50 z roku 1938 s čtyřválcovým dvoutaktním dvoulitrovým motorem. Národní technické muzeum má ve své sbírce tři auta tohoto typu.
V souvislosti s těmito nejrychlejšími Aerovkami všech dob říkají následující: „Jedno z vystavených Aero 50 používali za války v Anglii manželé Benešovi, to máme ve stálé expozici. A pak vlastníme také dvousedadlový roadster, se kterým pojedou účastníci do Bratislavy.“ Informace sdělil pro ČTK kurátor automobilové sbírky muzea Petr Kožíšek. Vůz pražské firmy Aero dosahoval rychlosti až 125 km/h a neměl mezi československými lehkými sportovními vozy výkonového přemožitele.
Druhým autem ze sbírek muzea je Vauxhall 25 GY, který vyráběla britská automobilka Vauxhall Motors od roku 1935 do roku 1940. Auto, které bylo upraveno pro pravostranný provoz, je součástí sbírek NTM od roku 1989 a pohání jej třílitrový řadový šestiválcový motor. „Jde o atraktivní vozy, ale nejde o největší perly našich sbírek, protože to bychom si v úctě a vědomí odpovědnosti nedovolili riskovat,“ vysvětlil Kožíšek. Automobily z expozic NTM se závodu účastní pravidelně. Loni na závodě posádky muzea řídily vedle temně modrého Aera 50 HP také auto Jawa Minor.
A Jawa Minor bude startovat i v letošním ročníku. Škoda-Auto muzeum přiveze na start Superba z roku 1939, chybět nebudou Populary Roadster, ale účast Rapidu Monte Carlo ročníku 1937 se zajímavým žebrováním krytů hlavních světlometů, který se zde objevil loni, nečekejte. Účastní se však i vzácná Zetka, kterou kdysi používal s oblibou český slavný herec Vlasta Burian, nebude chybět několik vzácných vozů značky Walter a současně i mnohé krásné Pragovky.
Tatra bude zastoupena modely 97, ale především dvojicí úchvatných a na svou dobu nesmírně pokrokových proudnicových modelů 87. Potkáte ale i ryze konzervativní „Hadimršky“, Tatry 57. A to vůbec nezmiňuji bezpočet krásných veteránů zahraničních značek, z nichž mi nejvíc rozbuší srdce pohled na sportovní řadové šestiválce BMW anebo lehké roadstery britské značky MG, případně legendární francouzské sportovní vozy Bugatti, kterých se závodu účastní zrovna hned několik.
A kde bude možné historické automobily vidět? Dnes se bude konat technická přejímka během odpoledne před budovou Autoklubu v Opletalově ulici. Začíná ve 13 hodin a během celého odpoledne budou vozy vystaveny, může si je tak jít prohlédnout i veřejnost. Start proběhne zítra, tedy ve čtvrtek 13. 8. v 6 hodin ráno na stejném místě. Auta budou projíždět po „staré“ kolínské silnici směr Čáslav, Havlíčkův Brod a časová kontrola je čeká v Polné na Vysočině. Přes Křižanov a Velkou Bíteš dojedou do další časové kontroly v Ostrovačicích a budou absolvovat zvláštní zkoušku pravidelnosti v Brně-Bosonohách.
Poté se stroje vydají přes zámek Lednice směrem k hranicím se Slovenskem a den zakončí v Bratislavě, kde je i cíl etapy. V pátek účastníky čeká vložený závod do vrchu na pravidelnost na proslulé Pezinské Babě a dojedou do cíle, který je opět Bratislava. Poslední den pojedou zpět do Prahy, jen mírně pozměněnou trasou přes Jižní Moravu a Vysočinu. Detaily najdete na stránkách organizátorů. Pojďte soutěžící podpořit a přijďte se na ně podívat. Fanděme „dědečkům automobilům“ všichni společně, zaslouží si to.