Článek
První věty příběhu motoristického výrobce se vlastně začaly psát už v roce 1909, kdy Michio Suzuki vybudoval dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Je vám tahle historka povědomá? Stejným způsobem odstartovala svoji kariéru i Toyota. Michio rovněž neváhal využít obchodní potenciál a o 11 let později (1920) založil akciovou společnost Suzuki Loom Manufacturing Company. Jelikož jeho výrobky dosahovaly špičkové kvality a spolehlivosti, firma začala výrazně expandovat.
Prototypy dopravních prostředků začaly z linek společnosti Suzuki sjíždět už před druhou světovou válkou. Například první studie osobních automobilů spatřily světlo světa už v roce 1937, nicméně na příkaz japonské vlády byly později všechny aktivity přesměrovány do armádního segmentu.
Výrobce na své know-how navázal až v 50. letech a demonstroval jej bicyklem Power Free s dvoutaktním spalovacím motorem nebo motorkami Diamond Free či Colleda. V roce 1955 se veřejnost dočkala osobního automobilu Suzulight a Michio udělal zásadní kroky – přejmenoval firmu na Suzuki Motor Corporation, představil ikonické logo (S) a předal vedení firmy svému synovi jménem Shunzo.
V 60. letech se společnost zapojovala do motocyklových závodů a kromě jednostopých strojů vyráběla i kompaktní vozy a další techniku. V rámci milníků vzpomeňme na rok 1962 a vítězství Ernsta Degnera v kategorii strojů do objemu motoru 50 cm3 na závodech Isle of Man TT. V letech 1963 a 1964 exceloval ve stejné kategorii Hugh Anderson a v roce 1966 a 1969 na jeho úspěchy navázal Němec Hans Georg Anscheidt.
Značce se však dařilo i ve vyšších kubaturách, a díky tomu se výrobce probojoval až do královské třídy, kde rovněž nasbíral několik titulů. Na základě úspěchů se do prodeje dostaly rovněž sportovní motorky, například T20 Super Six (1965) nebo GS750 s výkonným čtyřválcem (1976). Rok 1970 se důležitě zapsal do automobilové historie značky, protože vzniklo první Suzuki s pohonem všech čtyř kol – Jimny LJ10.
Zrod lidových i rychlých legend
V 80. letech se narodil cenově dostupný Swift a vznikla populární Vitara. Oba modely se evolučně přizpůsobují době, a proto se vyrábí dodnes. Premiérově jste také mohli slyšet jména Katana nebo GSX-R. Druhý jmenovaný byl jedním z prvních supersportovních motocyklů na světě. Typ GSX-R750 prokázal své nabyté schopnosti například při závodu 24 hodin Le Mans, ze kterého si odnesl dvojité vítězství.
Stroj byl postupně inovován a posléze nahrazen modelem R1000. Z rodiny GSX ale pochází i legendární GSX-R1300 Hayabusa – první sériově vyráběný motocykl s maximální rychlostí překračující 300 kilometrů za hodinu. Konkrétně se jednalo o 312 km/h a zajímavostí je, že prvenství v rychlosti vydrželo Hayabuse i tehdy, když už byla vlastně překonána. Proč tenhle paradox nastal, se dočtete ve starším článku, pojednávajícím o konci výroby Hayabusy.
V roce 1992 vstoupila značka na československý trh a je na něm dodnes. Od začátku existence samostatné České republiky až dosud zde bylo prvně zaregistrováno podle statistik Svazu dovozců automobilů přes 59 tisíc vozů s logem Suzuki.
Stálicí je také cestovní enduro V-Strom, poprvé představené v roce 2002. Tato řada se stala nejprodávanějším motocyklem svého druhu a v provedení V-Strom 650 ABS přinesla do nabídky Suzuki v roce 2012 protiblokovací systém kol a o dva roky později v provedení V-Strom 1000 také kontrolu trakce.
Je to už 14 let, co se na nás poprvé usmálo Suzuki SX4 – dnes jedno z nejspolehlivějších kompaktních aut na trhu. Jako nové se sice už koupit nedá, nicméně o přízeň trhu bojuje po boku Vitary a Ignisu jeho přímý pokračovatel – model S-Cross.
Legendární Katana se vrátila v roce 2018 jako povedená reinkarnace původního modelu. Vedle toho Suzuki dlouhodobě nabízí také motocykly kategorií motokros a off-road i terénní čtyřkolky ATV. No a nesmíme zapomenout též na lodní motory (od roku 1965), sněžné skútry a další produkty.
Přátelství s Toyotou
Společnost dnes vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně a je jedenáctou největší automobilkou světa. V rámci Evropy se značce nejvíce daří v Maďarsku, kde se rodí Vitara a S-Cross. Nadpoloviční tržní podíl si Suzuki drží v Indii, Pákistánu a Myanmaru. Producentovi se rovněž vede v kategorii kei miniaut v Japonsku a o jeho výrobky je zájem taktéž v dalších východoasijských státech.
Motocykly Suzuki se v současné době rodí nejen v Japonsku, ale i v USA a v mnoha dalších rozvíjejících se zemích: v Číně, Indii, Indonésii, Kolumbii, Pákistánu, Thajsku, na Filipínách a na Tchaj-wanu.
Vlajkovou motorkou je GSX-S1100 Katana, kterou firma prodává celosvětově. Mezi bestsellery nicméně patří skútr Access 125 nabízený v regionu Asie-Pacifik. Ročně se tahle mašina prodá více než 500tisíckrát.
Současný a nepříliš šťastný rok 2020 znamená pro automobilovou divizi kompletní mikro-hybridní elektrifikaci s výjimkou Jimnyho. Ten měl sice namále kvůli emisím, ale kulantní oklikou se vrátil zpět jako nákladní automobil. Korporace Suzuki se rovněž dala do paktu s Toyotou (od 2016) a nedávno ukázala Evropanům, jak vypadá RAV4 Plug-in hybrid (Across) nebo Corolla (Swace) pod taktovkou japonského S.
Auto/moto milníky Suzuki | |
---|---|
1955 kei car Suzulight | 1952 bicykl Power Free |
1970 off-road LJ10 Jimny | 1962 vítězství v Isle of Man TT |
1983 cenově dostupný Swift | 1984 výroba GSX-R |
1988 příchod Vitary | 1999 zrod modelu Hayabusa |
2006 úspěšná SX4 | 2002 cestovní enduro V-Strom |
2016 první mikro-hybrid (Baleno) | 2018 comeback motocyklu Katana |
K jubilejnímu stému výročí výrobci rozhodně blahopřejeme, jde totiž o velmi významný milník. Rovněž členům českému zastoupení a jejich spolupracovníkům putuje uznání a poděkování za 28leté působení na našem trhu. Suzuki sice není prémiová značka, ale možná právě proto stále nabízí cenově dostupné vozy určené pro širokou veřejnost. Tak vše nejlepší do dalšího století!