Článek
1. Opel Corsa
Corsa je tu s námi už nějakou tu dobu a za ni slušně povyrostla, takže dnes už jde i o poměrně pohodlné auto. Navíc díky vzhledu, malým motorům a skvělým cenám je mezi nováčky docela oblíbená.
Na výběr je třeba 1,3l diesel, se kterým uděláte slušný dojezd, nejpřátelštější volbou ale pro většinu nejspíš bude benzinová 1,2. S oběma se potom se spotřebou krásně vejdete do šesti litrů na sto kilometrů. Právě „jedna-dvojka“ se dá se slušným nájezdem sehnat i za 70 tisíc, a když budete chtít, tak klidně za padesát. Mějte ale na paměti, že levně placené je často dvakrát placené.
2. Kia Rio
Nemusí být zrovna nejoblíbenější, má však jedno eso v rukávu, které byste jinde hledali marně, a tím je „SEDM“. Ano, sedmiletá záruka je slušné lákadlo.
Takové „lákadlo“ samozřejmě řadě ojetin drží cenu trochu výš, měly by to však být dobře uložené peníze. Uveďme si příklad. Řekněme, že se rozhodnete pro benzinovou 1,2 a a budete chtít, aby nebyla až tak nová, ale zároveň pořád byla v záruce. Tím pádem by nám vycházel ročník 2013, u kterého se s trochou štěstí vejdete i do 150 tisíc. Avšak ani se starším vozem nešlápnete vedle. Občas se může stát, že starší, avšak zachovalejší kousek splní svůj účel lépe než novější, kterému už ale taková péče věnována nebyla.
3. Škoda Citigo
Citigo je skvělé auto do města. Obratné, skladné a s malým litrovým motůrkem - za něj bude i pojistka ještě o něco nižší. Je taky velmi lehké, takže malý motor nemá s jeho muší váhou žádný problém, umí tak být i relativně živé. Nikoli však rychlé. S nízkou hmotností jdou taky ruku v ruce směšné provozní náklady. A to nejen spotřeba paliva, která pravděpodobně nepřesáhne pět litrů. Jde taky o „spotřebu“ pneumatik, brzdových destiček a dalších materiálů, které k provozování automobilu patří. Takže Citigo se dá jen doporučit.
Drtivá většina z nich stojí jen lehce přes sto tisíc, Ale když budete chtít, najdete kousek i lehce pod stotisícovou hranicí. A nenechte se odradit malými rozměry. Za ty peníze pořád dostanete auto s automatickou klimatizací a okny v „elektrice“.
4. Fiat 500
„Nojó, fiátek, o tom se bude psát hezky“ – tuhle roztomilou malou věc jsem nemohl přehlédnout. „Pětistovku“ nebo taky Cinquecento, jestli jezdíte na dovolenou do Itálie, snad nejde nemilovat. Sice se to nezdá, ale moderní generace pětistovky tu s námi je už od roku 2007 a díky průběžným modernizacím se stále líbí. A stále se taky vyrábí. Ano, už jedenáct let.
Fiat 500 v sobě má prostě něco, co kupce táhne. A že jich je. S přehledem je nejprodávanějším modelem Fiatu.
U pětistovky počítejte s velmi podobnými cenami jako u Škody Citigo, spíš se pohybujeme v oblasti 100.000 a výše. Za svoje peníze ale většinou dostanete panoramatickou střechu, parkovací senzory, Bluetooth a klidně i asistent rozjezdu do kopce. Doporučili bychom benzinovou 1,2, dá se ale taky připlatit za 1,4 „Sport“. Každopádně platí, že spotřeba se bude pohybovat mezi pěti a šesti litry na sto.
Jo a schválil by vám ho i náš šéf Honza.
5. Renault Clio
Clio je další nestárnoucí klasika, která je tu s námi už celé dekády. Přívětivé ceny, slušný podvozek a živé motory mu hrají do karet. Na silnici ho potkáte sice často, to však ale má svůj důvod.
Když budete chtít, najdete Clio i za třicet tisíc, to už se ale bavíme o kouscích starých třeba patnáct let i víc. Dvakrát se však stalo evropským Autem roku.
Novější kousky z let cca 2008-2010 už seženete za pořád velmi přijatelných padesát tisíc. Benzinový motor s objemem 1,2 litru pak slibuje pěknou pojistku, kdo má ale v plánu delší trasy, může sáhnout po 1,5litrovém dieselu. A nezapomeňte, že nafťáky Francouzi umějí.
6. Audi A1
„To jsou sice pěkný auta, co tady nabízíte, ale co takhle něco prémiovějšího, hm?“ – není problém. Pokud k rozumné spotřebě a kompaktním rozměrům potřebujete i jistou dávku prestiže, pak je volbou pro vás Audi A1. Jen je poněkud logické, že provoz a pochopitelně i samotná koupě nebudou tak přátelské k vaší peněžence jako ostatní z našeho výběru.
S cenami „ájedniček“ se sice těžko vejdeme pod dvě stě tisíc, za své peníze však dostanete styl, komfort a prestiž ne nepodobnou větším německým sedanům. Je to vlastně taková A4, kterou jste nechali máchat trochu déle v pračce a scvrkla se.
Oproti většímu bratrovi však disponuje kompaktními rozměry a skvělou spotřebou. S naftovou 1,6 dokonce výrobce udává spotřebu kolem čtyř litrů, o čemž se může A4 jen zdát. Počítejte, že reálně se bude pohybovat někde kolem pěti. Jen pozor na oděrky, u ostatních by to nebyl problém, ale tady to bude bolet.
7. Ford Ka
Kdybyste chtěli, sehnali byste Ka klidně za třicet tisíc i méně, pokud jste ale nepřeskočili první odstavec tohoto článku, víte proč to není ideální volba.
Moderní Ka vypadá k světu a s benzinovou dvanáctistovkou navíc zřídkakdy překročíte spotřebu 6 litrů na 100 km. Slušné kousky, které ještě nejsou ani deset let staré (třeba 2009), seženete už od sedmdesáti tisíc, nájezdy takových aut jsou potom v rozmezí 100 až 150 tisíc kilometrů. Takže dobrý poměr cena/hodnota.
8. Mini
Asi vám bylo jasné, že když se tu objevil Fiat 500, musela přijít řada taky na „miníka“. Je velmi oblíbený hlavně u mladé klientely pro svůj stylový, líbivý vzhled a částečně taky motokárový podvozek. Vlastně trochu jde o takovou kombinaci mezi Fiatem 500 a Audi A1 – nezapomeňte, že Mini vlastní prémiová značka BMW.
Ceny moderních miníků z prvních let výroby se drží hluboko pod stotisícovou hranicí, avšak tam už může být problémem spolehlivost. Zlatou střední cestou by tak mohly být kousky druhé novodobé generace, tedy od roku 2006 a dále. Třeba takový Mini One z roku 2008 a s nájezdem okolo sto tisíc se dá sehnat za přijatelných 120.000 korun. Nevýhody? Není zrovna nejpraktičtější a pojistka se bude blížit spíš té u Audi A1, ale málokteré malé auto má tolik šarmu jako Mini.
9. Suzuki Swift
Možná že je „svišťák“ jeden z těch méně výrazných, zato to ale vynahrazuje japonskou poctivostí a slušnou spolehlivostí. A jelikož jde o Suzuki, nemusíte se bát přemrštěné pojistky. Navíc je na tom řidičsky velmi slušně a je i překvapivě praktický.
Přijatelné kusy, zhruba 10 až 11 let staré, mají na cenovce částku 70 tisíc korun a výše, to vše s nájezdy okolo sto tisíc, plus minus. Sem tam se objeví i kousek za padesát tisíc, ale ten nemůžeme doporučit. Opravdu pěkné už oscilují kolem stotisícové částky a pozor – když přihodíte ještě zhruba dvacet, třicet tisíc, můžete dosáhnout i na Swift Sport se skvělými sedačkami, potentním motorem a výborným podvozkem, jejich ceny teď klesly snad na absolutní dno.
10. Ford Fiesta
Řekli bychom, že Fiesta řadu z vás napadla už někde na začátku, my jsme si ji však nechali až na závěr. Fiesta je zajímavá už jen tím, že je opravdu oblíbená a jezdí jich mraky, přesto si však svoji cenu drží velmi slušně.
Starší verze seženete klidně za pytel sušených švestek, nás ale budou zajímat kousky ze sedmé generace, která vtrhla do showroomů v roce 2008. Designově vychází z velmi povedeného konceptu Verve, od něhož se liší de facto jen drobnými detaily a má díky tomu slušivý vzhled, který se hned tak neokouká. Modely z počátku výroby stojí i méně než sto tisíc, doporučili bychom ale něco málo přihodit.
A na závěr…
Jinak o ojetinách obecně platí pár důležitých zásad. Často vám je řeknou i lidé, kteří už s nimi zkušenost mají, protože se sami spálili. Nebo někdo z jejich okolí.
1. Nespěchejte. Pečlivě vybírejte, neskočte hned po prvním kousku, který se vám zalíbí. Může to sice nakonec být ten pravý, zaručené to ale není.
2. Svezte se s ním. Jak jinak zjistit, jestli vám vyhovuje, než si ho osobně vyzkoušet. Pozorujte, jestli nic nevrže, není příliš „vychozená“ kulisa řadicí páky, ošoupaná sedadla a tak dále. Měli byste z auta mít dobrý pocit. Budete v něm přece trávit celé dny, měsíce a roky.
3. Podívejte se na něj s někým, kdo tomu rozumí. Tohle je velmi důležitá věc. Můžete si přečíst tuny materiálů na fórech, názory kamarádů a doporučení, ale stav auta nakonec stejně nejlépe dokáže odhadnout odborník. Pokud máte známého/kamaráda/švagra mechanika, vezměte ho s sebou. Ví, kam se má podívat, co má slyšet, na co se ptát prodávajícího. Když tak mu pak dáte na pivo. Věřte, že se těch pár stovek vyplatí.