Hlavní obsah

10 sci-fi aut s tvarem klínu, která vešla do historie

Foto: Mercedes - Benz/ Lancia/ Aston Martin/ Lotus

Svérázný design nové Tesly Cybertruck vzbudil spoustu emocí, ale zdaleka nejde o průkopníka automobilového sci-fi s klínovitým profilem. Striktně geometrický tvar fascinoval návrháře aut už od konce 60.let, kdy se obliny a kudrlinky trochu omrzely a dozrál čas na radikální řez. Jen málokterý klínovitý experiment se dostal do sériové produkce, našlo se však i dost takových, které to dokázaly.

Článek

Tvary Tesly Cabertruck silně polarizují celý automobilový svět – část ohromeně zírá a tleská Muskově odvaze, ta druhá při spatření prvních fotek spadla pod stůl a od té doby se nepřestala smát. Odvážné a vizionářské, nebo ubohé a směšné? Názor si udělejte sami. Ale jisté je, že nový výtvor Tesly rozhodně není první auto ve tvaru klínu, které o dekády předběhlo svou dobu a šokovalo svět…

KONCEPTY

Designéři rádi experimentují a koncepty jsou tak pro ně ideálním zkušebním prostorem. Vznikají totiž v jediném exempláři, často nepojízdném, který se jen ukáže na pár výstavách a obvykle zase schová zpátky do ateliéru, takže na něm mohou svou fantazii pustit zcela z otěží a do sytosti se na jejich tvarech vyřádit: zkusí si nové směry, otestují nové myšlenky a ověří nové postupy. A pokud se nic z toho neujme, aspoň ohromí diváky a strhnou ke své značce pozornost. Podívejte se na pětici nejodvážnějších designových idejí:

Lancia Stratos HF Zero (1970)

Nuccio Bertone za svůj život vysochal celou řadu čtyřkolových krásek, ale koncept HF Zero mezi nimi vyniká úžasnou architektonickou čistotou. Působil neskutečně, když ho v roce 1970 odhalili a vypadá jako sci-fi i dnes, skoro o půl století později. Traduje se, že když s ním po vlastní ose přijel do továrny Lancie, zaměstnanci vyšli ven a tleskali mu. To auto bylo tak nízké, že klidně mohlo projet pod příjezdovou závorou! Sériová verze nakonec nějakou tu oblinu měla, ale vypadala také báječně – to je však jiná historie.

Ferrari 512S Modulo (1970)

Jen si vedle sebe představte ladné tvary Daytony a roztomilého Dina a vedle nich koncept Modulo. Paolo Martin od Pininfariny svým designem hleděl do budoucnosti a možná i do alternativní reality. Na šasi závodního 512S připevnil dřevěnou konstrukci klínovitého tvaru, která měla integrovaná obdélníková světla a jen mírně prohnutý tvar, ze kterého vystupovala kola. Nic podobného nebylo jinde k vidění. Jediný existující exemplář nyní vlastní James Glickenhaus, který ho nedávno nechal důkladně zrenovovat a zprovoznit. Hrdina!

Maserati Boomerang (1972)

Giorgetto Giugiaro se stal hrdým otcem celé řady významných vozů klínovitého tvaru, ale všechno to začalo u odvážného konceptu Maserati Boomerang. I přes ostré linie a rafinované zářezy působí neobyčejně ladně, částečně i díky velké ploše prosklení. Pokud vám jeho tvar přijde povědomý, tak jen proto, že se tímto pokrokovým stylingem spousta designérů nechala později inspirovat. Zvláštní kapitolou v interiéru byl volant integrovaný do širokého sloupku řízení s přístrojovým panelem uprostřed – ten se naštěstí nikdy nerealizoval.

Aston Martin Bulldog (1979)

Pokud byly předchozí klínovité koncepty svým způsobem krásné, Bulldog je ryzí designový brutalismus, ze kterého nám padá čelist i dnes, čtyři dekády po jeho představení. Rovné plochy spojené ostrými hranami, o které jste se mohli pořezat, vpředu pětice světel v řadě vedle sebe, která se odkryla sklopením panelu před nimi, velké dveře vyklápěné vzhůru a vzadu v té době tolik oblíbené žaluzie. Aston Martin se odvážně podíval do budoucnosti už o tři roky dříve sériovou Lagondou, brutální Bulldog se však výroby nedočkal.

Citroën Karin (1980)

Protože se v Egyptě nevyrábějí žádná auta, mohl to být jedině Citroën, koho mohlo napadnout, že bychom měli jezdit v prosklené pyramidě. Právě tu nejvíc připomíná koncept Karin podle návrhu šéfdesignéra automobilky Trevora Fioreho. Neobvyklé bylo i usazení tří členů posádky vedle sebe (se stejným rozložením přišla ve stejné době i sériová Matra Murena) a kokpit řidiče tvořený tlustým sloupkem volantu s integrovanými displeji a tlačítky a na něj nalepeným volantem s tlačítky připomínajícími kalkulačku. Prostě excentrický Citroën v nejlepší (čti nejbláznivější) formě.

PRODUKČNÍ VOZY

Občas ale nějaká automobilka sebere dost odvahy a bláznivý koncept pustí do sériové výroby – to se podařilo této pětici fascinujících aut, která samozřejmě ve své době způsobila pořádný poprask. Důkazem kvality jejich nadčasového designu je však to, že působí moderně a pokrokově i dnes, kdy se na jejich tehdejší konkurenty už dávno zapomnělo.

Mercedes C111 (1969)

Šestnáct vyrobených kusů můžeme jen stěží považovat za sériovou produkci, ale Mercedesu to tentokrát uznáme, protože dokázal, že umí hledět i hodně daleko do budoucnosti. C111 navrhl Bruno Sacco, a protože šlo o experimentální vůz, mohl si dovolit opravdu hodně – ostrá příď s průduchy zdůrazněnými černým lakem, mrkačky, racčí dveře a opticky odlehčená záď. Umění je to, že se mu vše podařilo spojit do kompaktního a aerodynamicky velmi účinného celku, který mohl Mercedes klidně vyrábět v daleko větším počtu. Místo toho byl využit jen na otestování technologií, jako bylo víceprvkové zadní zavěšení nebo Wankelův motor. Škoda…

Lamborghini Countach (1974)

Lamborghini se na životní dráhu plnou šokujícího designu vydalo záhy po svém založení. Miura ohromila koncepcí s motorem uprostřed napříč, ale měla ještě elegantní a oblé tvary. To Countach – překvapivě také z pera geniálního Marcella Gandiniho jako Miura – vsadil na ostré hrany a tvar klínu, díky čemuž se stal hrdinou z plakátů pro celé generace fanoušků aut. Byl prostě ohromující! Většina zná až okřídlené a přeplácané poslední generace, kdy mu Lambo uměle prodlužovalo život, ale první verze mají tvary čisté a hladké… prostě dokonalé.

Lotus Esprit (1975)

Tehdejší šéfdesignér Lotusu Oliver Winterbottom přesvědčil Colina Chapmana, aby pro návrh nového typu supersportu s motorem uprostřed najal slavný Italdesign v čele se samotným Giugiarem – a toho požádal, aby jako základ použil nádherný koncept Boomerang. Tvary jsou trochu zjednodušené, ale působí stále stejně moderně a elegantně. Natolik, že Espritu získaly roli auta Jamese Bonda. Traduje se, že ještě před oficiálním představením vozu jezdili lidé z Lotusu novým Espritem kolem filmového studia v době obědové pauzy, a jakmile ho filmaři zpozorovali, okamžitě se do něj zamilovali. Jako my všichni…

DeLorean DMC-12 (1981)

Historie DeLoreanu je více než pohnutá a svou roli v neúspěchu modelu DMC-12 hraje i to, že jeho konvenční technika ani zdaleka neodpovídala futuristickému vzhledu karoserie z nerezové oceli, kterou má na svědomí znovu maestro Giugiaro. Naprostou ikoničnost mu pak zajistila role v příznačně pojmenovaném filmu Návrat do budoucnosti.

Vector W2 (1978)

Historie americké automobilky Vector sahá až do druhé poloviny 70. let, kdy ji založil Gerald Wiegert. Právě on navrhl první koncept W2, dvoumístnou raketu poháněnou dvakrát přeplňovaným V8 s brutálně ostře řezanou karoserií z karbonu a kevlaru. Inspirace Giugiarovým Boomerangem a Gandiniho Countachem je celkem zřejmá, ale Wiegert kromě pravítka při navrhování používal zjevně i žiletku. W2 se postupem času proměnil na o chloupek umírněnější W8, který se dočkal sériové výroby, ale žádnou díru do světa s ním Vector neudělal.

Jak sami vidíte, design nové Tesly není ani zdaleka takovým úletem, jak se vám možná zdá – automobilová historie zažila podobných šoků mnohem víc. A řada z nich se navždy zapsala do historie designu zlatým písmem, i když se jim veřejnost v době jejich představení posmívala a ťukala si na hlavu. Až čas ukáže, jestli jsou tvary Tesly Cybertruck hitem, nebo výstřel mimo…

Načítám