Článek
Jestli jste někdy viděli Harrisova videa, tak víte, že tenhle chlap opravdu umí řídit. Nemá problém poslat smykem Porsche 911 GT3 RS ani Pagani Huyara, pravidelně ho můžete vidět v závodní kombinéze u týmu Aston Martin ve vytrvalostních závodech, a vlastně všechno působí u tohoto sympaťáka tak nějak přirozeně.
Jasně, že člověka napadne, která auta tak Harris v průběhu let mohl vlastnit. Často a rád vzpomíná na oblíbené Porsche 911 nebo na céčkový kombík od AMG, který prý milovali i jeho psi, ale v garáži se mu vystřídala i spousta jiných aut, o kterých zase až tak často nemluví. A příslovečné osypky mu nenaskakují ani z elektromobilů. Tohle je seznam 10 Harrisových aut, u nichž je jistota, že je opravdu vlastnil. A že je ten seznam náramně rozmanitý…
Najdete v něm Citroën i Land Rover, pár BMW a Porsche, ale taky několik Ferrari. A to měl přitom Harris s touto italskou automobilkou problém poté, co ji obvinil, že auta do novinářských testů účelově upravuje.
Když si tuhle vybranou desítku projdete, uvědomíte si jedno – všechno to jsou řidičská auta, prostě stroje, které je radost řídit. Bez ohledu na cenu, výkon nebo kategorii.
Ferrari 599 GTB
Přesně to auto, které Ferrari nechtělo Harrisovi půjčit po zmiňované aférce. Jenže touha po svezení byla silnější, a tak si ho Harris jednoduše koupil.
Tohle velké Gran Coupé pohání dvanáctiválec 6,0 s výkonem 620 koní a s točivým momentem 608 Nm. Na stovku se rozjede za 3,7 s a ručička tachometru se zastaví až na 330 km/h.
Citroën 2CV
Nejspíš by vás to nenapadlo, ale i „Kachna“ byla součástí garáže Chrise Harrise. A co na tom, že výkonově neměla s ničím jiným srovnání. Jeho 2CV byla z roku 1957 a šlo o provedení AZLM, které se od běžných modelů liší kovovým víkem zavazadlového prostoru na zádi auta.
Miniaturní motůrek o obejmu 0,4 l má výkon 15 koní a maximální rychlost auta je 85 km/h.
Ferrari FF
Chris Harris měl v garáži i Ferrari FF, přičemž zkratka auta odkazuje na Ferrari Four, nebo-li čtyři místa v interiéru a pohon všech (čtyř) kol. Je to vůbec první čtyřkolka z Maranella, a jestli jste s ní někdy jeli, tak víte, že se Italům zatraceně povedla.
I tohle auto pohání dvanáctiválec, ale má objem 6,2 l a výkon 660 koní. Převodovka je uložená vzadu u diferenciálu, a to v zájmu lepšího vyvážení vozu.
Land Rover Range Rover Classic
Říká se, že každý slušný člověk by měl kromě Porsche vlastnit i Range Rover, takže vás asi nepřekvapí, že Harris jednoho taky měl. A podle všeho jej ještě pořád má. První generace už je dnes opravdovou klasikou.
Peugeot 205 Rallye
Všichni básní o silnějším bráškovi 205 GTI, ale když najdete na prodej pěkný kus, stojí stejně jako nová Octavia. Provedení 205 Rallye je ovšem stejně horké zboží, jen o kus levnější. A slabší, samozřejmě. Třináctistovka s výkonem 103 koní asi není důvodem k tomu, abyste hned běželi prodat ledvinu, ALE…Peugeot 205 Rallye byl odlehčený o nějakých dalších padesát kilo, měl jinak nastavený podvozek, a hlavně ten motor byl tak hladový po otáčkách, že se vám o tom u dnešních aut ani nezdá! Ideální hračka na okresky a provokaci mnohem silnějších nových aut.
BMW M3 E30 Evolution
Ikonický model BMW M3 se vyráběl v letech 1985 až 1992 a Chris Harris navíc neměl „obyčejnou emtrojku“, ale homologační speciál Evolution! Nese označení EVO 3 a pohání ho motor s objemem 2,46 l a s výkonem 238 koní.
Na první pohled ji poznáte podle většího zadního křídla i podle toho, že má místo předních mlhovek kanály k přívodu vzduchu k brzdám. Těchto aut bylo vyrobeno cca 600 kusů a jeho aktuální cena je více než 6 milionů korun…
BMW M5 E28
Vypadá nenápadně, co? Ale tohle auto odstartovalo hlad po superrychlých sedanech a dnes již patří do zlatého fondu kultovních aut.
Jeho srdcem je řadový šestiválec o objemu 3,4 l s výkonem 286 koní a s točivým momentem 340 Nm. V roce 1985 to byla neuvěřitelná čísla. A protože první M5 jela 245 km/h a sprint na stovku zvládla za 6,5 sekundy, není se čemu divit, že majitelé sportovních aut tuhle velkou limuzínu ze srdce nenáviděli.
Bylo vyrobeno pouhých 2 241 exemplářů a Harris na tohoto bavoráka často a rád vzpomíná.
Ferrari 512 TR
Chris Harris a jeho Ferrari, díl třetí… A podle mě zdaleka ten nejzajímavější. Pamatuji si totiž na video, kde Harris tohle konkrétní auto řídí po večírku s trapnou záminkou, že musí dojet pro chleba k snídani.
Ale ona Testarossa sama o sobě je úžasným kusem auta. A Harris má opět něco extra! Model TR má totiž několik drobných estetických, ale hlavně mechanických vylepšení, které z něj dělají hodně žhavé svezení.
Dvanáctiválec s objemem 4,9 l má 422 koní a propůjčuje autu zrychlení na stovku za 4,8 s a maximální rychlost 314 km/h.
Porsche 911 GT3 RS 4.0
V roce 2011 bylo Porsche 911 GT3 RS 4.0 tím nejlepším Porsche, které jste si mohli koupit. Stály se na něj fronty a mluvilo se o něm jako o budoucí ikoně. Čtyřlitrový atmosférický motor s výkonem 500 koní v 8 250 otáčkách a 460 Nm v 5 750 ot./min. měl projevem i zvukem zatraceně blízko k závodním speciálům, manuální převodovka z něj pak dělala auto pro opravdové řidiče. Sprint na stovku zvládlo za 3,5 sekundy… A navíc se jich vyrobilo pouhých 600 kusů!
Chris Harris tohle auto vlastnil něco přes rok, ale pak ho prodal, prý kvůli abnormálně vysokým provozním nákladům, do kterých zahrnoval nejen pneumatiky a brzdy, ale taky havarijní pojištění. Jednoho ale napadá, jestli se ho nezbavil i kvůli tomu, že Porsche nakonec vyslechlo hlas lidu a další verze modelů GT3 měly ten samý motor a v nabídce zůstala i ta opěvovaná manuální převodovka.
Porsche 911 993 GT2
Dalším raritním kouskem v Harrisově garáži je (nebo snad bylo?) Porsche 911 993 GT2. Šlo o homologační speciál, který vznikl v pouhých 57 kusech a jejich aktuální cena přesahuje 25 milionů korun.
Vyrábělo se v roce 1995 a jeho dvakrát přeplňovaný šestiválec byl vyladěný na 430 koní, což z něj dělalo nejsilnější Porsche své doby. Stovka za 3,9 s a maximální rychlost 295 km/h jsou fascinující čísla i po těch letech, jen s tím rozdílem, že na rozdíl od dnešních aut nemělo tohle auto stabilizaci ani kontrolu trakce…