Hlavní obsah

10 nejdůležitějších sportovních aut roku 2019

Foto: Archiv redakce

Ani v roce 2019 nebudeme trpět nedostatkem sportovních aut. Některá budou dokonce tak rychlá, až to hlava nebere...

Kašlete na praktičnost, kašlete na prostornost, kašlete na spotřebu a emise, kašlete na digitalizaci a autonomii. Máme pro vás ta nejvýkonnější a nejrychlejší auta, za jejichž volantem se budete v letošním roce skutečně bavit. A v některých případech dokonce až bát! Pohodlně se usaďte a přitáhněte si pásy, startujeme!

Článek

1. Aston Martin Valkyrie

Ultimativní hypersport Valkyrie vznikl spoluprací automobilky Aston Martin, závodního týmu Red Bull Racing a motorářských expertů Cosworth – šéfdesignér Astonu Marek Reichmann oblékl vizi závodního auta pro silnici z hlavy Adriana Neweyho, závodního inženýra Red Bullu, a Cosworth jí dal srdce. A jaké srdce!

Atmosférický 6,5 V12 dává přes 1 000 koní, točí až 11 000 otáček a ječí u toho, jako závodní auto. K tomu si připočtěte elektrický doping, nízkou hmotnost (kolem tuny) a propracovanou aerodynamiku, a máte před sebou skutečné závodní auto, na které se nějakou záhadou přimotala silniční značka. Valkyrie tak má potenciál redefinovat pravidla hypersportů…

2. Mercedes-AMG One

Pokud to dřív neudělá konkurenční projekt Mercedesu. Zadání má naprosto stejné, ale využije k tomu motor z monopostu Formule 1 (se dvěma elektromotory rekuperujícími energii kinetickou a tepelnou) doplněný plug-in hybridním pohonem se dvěma elektromotory na přední nápravě. Výsledkem tak má být výkon kolem 1 200 koní na hmotnost kolem 1,2 tuny a charakter závodního auta pro silnici. Na vývoji se dokonce podílí i pětinásobný šampion Lewis Hamilton. Pro Mercedes je to příležitost, jak zúročit svou dominanci v šampionátu posledních pět sezón. Pro nás je to příležitost obdivovat další neuvěřitelný posun rychlostní laťky hypersportů. Jsme nadmíru zvědaví, jak se One a Valkyrie poperou na silnici a na okruhu.

3. BMW řady 8

BMW se po 20 letech vrací k osmičce v názvu své řady GT, tedy sportovně-cestovního auta. První osmičková řada (v produkci 1990-1999) si získala spoustu fanoušku kombinací elegantního designu, moderních technologií a sportovní jízdy, novinka na ni chce plně navázat (akorát bez mrkaček).

Podle prvních ohlasů to vypadá, že se BMW trefilo do černého. Nabídku kupé brzy rozšíří neméně elegantní kabriolet a čtyřdveřové GranCoupe.

4. Corvette Zora

O Corvette s motorem uprostřed snili vývojáři Chevroletu už od samého počátku, nyní konečně dostali šanci ji postavit. Motor uprostřed totiž neznamená jen lepší vyvážení auta, víc obratnosti a možnost dalšího zvyšování výkonu – jde i o to, že posune Corvette mezi skutečně supersportovní smetánku (Ferrari, Lamborghini, McLaren).

Chevrolet si žárlivé střeží všechny detaily, takže zatím víme jen to, že by C8 měla být našlapaná technikou. Podle posledních drbů ale dolaďování 48V techniky způsobilo opoždění projektu a uvedení se očekává v létě.

Foto: ACS Composite

O Corvette s motorem uprostřed sní tým vývojářů spolu s fanoušky už půl století. Konečně si ten sen mohli splnit... Internet je plný špionážních fotek a odvozených renderů, už se nemůžeme dočkat sériového auta!

5. Ford Mustang GT500

Na vrcholnou verzi Mustangu čekáme už hezkých pár let, ale letos by měla skutečně dorazit – s kompresorovým V8 a výkonem vysoko přes 700 koní. Jak vysoko? No, to je právě ta otázka. Rozhodně dost vysoko na překonání Challengeru Hellcat (717 koní), ale přiblíží se Challengeru Demon (808 koní)? Nebo ho dokonce překoná a stane se novým králem muscle carů? Zjistíme již brzy!

Foto: Ford

Podoba GT500 je zatím stále zahalena rouškou tajemství, ale už teď z něj jde strach. Bude to nejsilnější Mustang všech dob!

6. Aston Martin DBX

Když už i Maserati, Bentley, Rolls-Royce a Lamborghini naskočili na vlnu SUV, Aston Martin nesmí zůstat pozadu. Vždyť o peníze jde především! Vývoj nového crossoveru DBX už pomalu finišuje, a i když Aston Martin zatím neprozradil žádné detaily, můžete se těšit na směs luxusu a dynamické jízdy v trochu přizvednutém a nafouklém, ale bezpochyby vkusném podání.

A pokud vás nezaujme Aston ani žádný z jeho dosud uvedených konkurentů, vyhlížejte podobná auta od Lotusu (v prodeji v roce 2022) a dokonce i Ferrari (také 2022). Jediný, kdo pořád zatvrzele odmítá SUV, je McLaren.

7. McLaren Speedtail

Speedtail má po dvou dekádách převzít štafetu nejrychlejšího McLarenu od legendárního F1. Má jet přes 400 km/h, ale zase ne tolik, aby ohrozil Bugatti Chiron a ostatní. Promeškaná příležitost?

Kdepak, na vyšší rychlost by Speedtail potřeboval odolnější pneumatiky, které by pokazily jízdní komfort. Chytrý hybrid s výkonem 1 050 koní a propracovaná aerodynamika mu i přes výkonový deficit a pohon pouze zadních kol umožní zrychlit na 300 km/h rychleji než Chiron. Taky má kabinu s centrální řidičskou pozicí (pro dokonalý výhled a propojení s vozem) a dvěma sedadly pro spolujezdce. Tohle bude prostě mimořádně promyšlené auto a závidíme těm 106 vyvoleným budoucím majitelům, že si s ním budou moci užívat.

8. Porsche Taycan

Klíčovou letošní novinkou Porsche je 911 generace 992, o které jsme už napsali vše, co šlo – tedy kromě toho, jak jezdí, ale to se snad dozvíme již brzy. Neméně důležitý je však model Taycan, první plně elektrické Porsche. Očekávání jsou totiž obrovská. Bude skutečně sportovní? Potvrdí, že elektrické auto může být řidičsky zábavné? Bude použitelné pro běžné ježdění? A budou ho lidé opravdu kupovat?

9. Toyota Supra

Dlouhých 17 let už čekáme na nástupce legendární čtvrté generace Supry – a letos už to konečně klapne! Supra byla postavena na základech roadsteru BMW Z4 (aby měla přeplňovaný řadový šestiválec a nestála nesmysl), ale vývoj obou aut probíhal zcela nezávisle.

Supra tak má kašlat na praktičnost i komfort a má se zaměřit na rychlost, ovladatelnost a radost z jízdy. Alespoň to tvrdí šéfinženýr Tetsuya Tada, který byl zodpovědný také za vývoj ryze řidičské GT86. Nepochybujeme, že svůj úkol zvládl na jedničku. A nemůžeme se dočkat, až se svezeme!

10. Zástup dostupných hot hatchů

Mercedes A45 AMG – přes 400 koní v kapesním balení a čtyřkolka, které nevadí driftování. AMG A45 má ty nejlepší předpoklady stát se novým králem hot hatchů!

Ford Focus ST – základní Focus ve své čtvrté generaci jezdí skvěle, svižná varianta ST bude mít místo tříválce rovnou foukaný čtyřválec z Mustangu s výkonem kolem 270 koní. To bude jízda!

Volkswagen Golf GTI – konkurenční i30 N porazil Golf GTI v jeho vlastní hře. Vzali si z toho vývojáři VW ponaučení a dají GTI trochu ostřejší charakter?

Toyota Corolla GRMN – Yaris GRMN byl obrovským překvapením, ale jen pro pár stovek vybraných zákazníků. Corolla by měla být první masovkou upravenou od Gazoo – zachová si divoký charakter Yarise?

Cupra Ibiza – identita značky Cupra je zatím trochu nečitelná, poodhalí ho ostrá Ibiza s výkonem kolem 200 koní? A bude to skutečně zábavný hot hatch?

Na jaké sportovní auto se v roce 2019 těšíte nejvíc?
Aston Martin Valkyrie
7 %
Mercedes-AMG One
11,1 %
BMW řady 8
7,5 %
Corvette "Zora"
6,6 %
Ford Mustang GT500
28 %
Aston Martin DBX
1,2 %
McLaren Speedtail
2,1 %
Porsche Taycan
7,3 %
Toyota Supra
26,4 %
Mercedes-Benz A45 AMG
2,8 %
Celkem hlasovalo 1969 čtenářů.
Načítám