Článek
1. Audi e-Tron/BMW iX3/Mercedes EQC
Prémiovým německým automobilkám trochu ujel elektrický vlak – po letech sledování úspěchů Tesly jim loni vypálil rybník Jaguar se svým I-Pacem. Celý svět se teď dívá směrem k Audi, BMW a Mercedesu a čeká, jak automobiloví giganti odpoví svými prvními plně elektrickými crossovery. Audi už stihlo představit model e-Tron (360 koní, dojezd přes 400 km) a Mercedes vyrukoval s EQC (408 koní, dojezd přes 400 km), obě auta se letos poperou na trhu o své zákazníky. Na začátku roku 2020 se k nim pak připojí i BMW s modelem iX3 (dojezd přes 400 km), který se v průběhu letošního roku alespoň ukáže v sériové podobě. Pokud máte pocit, že elektrické crossovery jsou na okraji zájmu, tak se hluboce mýlíte – všichni tři výrobci do nich nasypali spoustu peněz a na úspěchu těchto tří pionýrů hodně závisí důvěra tradičních automobilek v elektromobilitu.
2. BMW řady 3
I přes stále rostoucí popularitu crossoverů a SUV je trojková řada pro BMW stále naprosto klíčové auto, bestseller, o nějž se opírá ekonomika celé automobilky (ročně jich vyrobí přes 400 tisíc). BMW proto neponechalo nic náhodě a novou generaci G20 napěchovali efektivními motory, komfortními prvky a moderními technologiemi, bez kterých to už dnes nejde. Vývojáři se ale zároveň chlubí, že se jim podařilo nové auto odlehčit, z čehož mají profitovat dynamičtější jízdní parametry a zábavnější jízdní zážitek. Právě trojková řada vždy nejlépe reprezentovala motto BMW „Freude am Fahren“ (Radost z jízdy), tak snad se tohoto étosu bude držet i dál.
3. Land Rover Defender
Legenda se vrací! Jenže v jaké podobě? S tím si lámali hlavu designéři a konstruktéři (o marketingovém oddělení ani nemluvě) Land Roveru celé roky. Defík byl vždy striktně utilitárním autem, pravým čtyřkolovým pracantem do lesa a na pastviny, do lomu i do hor, takže fanoušci touží po podobně laděném nástupci. Jenže trh si žádá něco civilizovanějšího… něco, co nejezdí jako traktor a nevytřese z vás na delší cestě duši. Obrovské dilema pro Land Rover, jakou cestou se vydat. Ale zkusíme si zavěštit z křišťálové koule: očekávejte krabicový funky design, prostornější interiér s nezbytnými moderními hračkami (ale zase ne moc luxusní) a bezprecedentní schopnosti v terénu, bez kterých by nic s názvem Defender nemohlo vyjet na silnici (a hlavně sjet mimo ni). Mercedesu se to s Géčkem podařilo trefit naprosto dokonale, snad se pochlapí i Land Rover. Nemůžeme se dočkat!
4. Mazda3
Nová trojková Mazda přijíždí s inovativním motorem, který slibuje velké věci. Dvoulitr SKY-X je přeplňovaný kompresorem pro vysoký výkon (190 koní a 230 Nm), zároveň však pracuje s vysokou kompresí odpovídající dieselům a asistuje mu 24voltový mild-hybrid, což by mělo přinést nižší spotřebu – podle Mazdy o 20-30 % podle režimu jízdy!
Kromě toho je nová trojka moc hezké a dobře vybavené auto s atraktivní cenovou politikou. Doufáme taky, že si udrží to správné nadšení z jízdy, které z ní vždy bylo cítit. Očekávání jsou tedy velmi vysoká, takže žádný tlak, Mazdo…
5. Nissan Juke
Zakladatel segmentu městských crossoverů si svým neotřelým designem moc fanoušků nezískal, zákazníků však ulovil hodně. Jako že opravdu hodně. Konkrétně se ho od roku 2010 vyrobilo přes milion kusů! Pro jeho nástupce bude ale situace mnohem komplikovanější, protože konkurence nespala a vychrlila do segmentu spoustu svých vlastních nadějných aut. Čím se pokusí nový Juke zaujmout? Ještě bláznivějším designem? Uvidíme už v létě.
6. Renault Clio
Clio patří dlouhodobě mezi nejprodávanější auta Evropy (obvykle se pere o druhou příčku s Polem v závěsu za prvním Golfem), a je tak největším tahounem celého Renaultu. Není proto divu, že si na jeho páté generaci dali hodně záležet. Motory s úsporným mild-hybrid systémem, asistenty podporující poloautonomní jízdu (radarový tempomat a udržování jízdy v pruhu) a hodně propracovaný interiér, kterému bude vévodit velký dotykový displej infotainmentu ve stylu Tesly. Podle šéfdesignéra Laurense van Den Ackera to má být nejlepší Clio, jaké kdy udělali.
7. Seat Leon
Seat vkládá velké naděje do čerstvého SUV Tarraco, ale bude to právě Leon, který ukáže, co Seat umí. Má totiž představit nový koncept kokpitu s velmi propracovaným infotainmentem, který Matthias Rabe, šéf vývoje Seatu, označil jako „fantastickou technologii s úžasným uživatelským prostředím“. Šéf Seatu Luca de Meo doplnil: „Poslední dva roky jsme pracovali na něčem, co se stane nejlepším infotainmentem na trhu.“ Díky solidnímu základu v podobě koncernové MQB platformy doplněné 48V mild-hybrid technologií by Leon taky mohl být slušným autem. Doufejme.
8. Škoda Scala/crossover
Škodu čeká divoký rok – blíží se facelift Superbu a elektrické Citigo následované elektrickým SUV (nejspíš až na začátku roku 2020), v intenzivní přípravě je také nová generace oblíbené Octavie (premiéra na přelomu 2019 a 2020). Hlavní hvězdou letoška však bude nedávno představená Scala s technicky spřízněným crossoverem. Scala je větším a vylepšeným nástupcem oblíbeného Spacebacku, který si chce nově vyšlápnout na zavedené firmy v podobě Golfu, Focusu, Méganu a ostatních.
Proto má atraktivní design, kvalitní interiér a spoustu výbavy z koncernového koše, které mnozí soupeři nedokáží konkurovat (10“ virtuální kokpit, 9,2“ infotainment, elektrické víko kufru nebo elektricky odjistitelné tažné zařízení). Přitom by ale měla mít také rozumnou cenovku. Podobný recept můžeme očekávat i u dosud nepojmenovaného crossoveru, který bude designově vycházet z konceptu Vision X. Předpoklady mají oba sourozenci vynikající, takže jsme velmi zvědaví, jak se jim bude na trhu dařit.
9. Toyota Corolla
Návrat slavného jména můžeme oslavovat, bude se za ním však skrývat povedené auto? Ne, že by Auris byl vyloženě mizerný, ale rozhodně byl nemastný-neslaný a ničím nevybočoval z řady. Nová Corolla má výraznější design, hezčí interiér, modernější výbavu, efektivnější motory (včetně hybridu) a hned tři karosářské varianty… takže už jen, aby taky dobře jezdila a mohlo by být vyhráno.
10. Volkswagen Golf
Sedm generací, 44 let ve výrobě a skoro 35 milionů prodaných aut – Golf se stal opravdovou legendou. Na dveře však klepe generace osmá, která chce udržet pozici hvězdy segmentu, takže očekávejte rozsáhlá vylepšení: více prostoru všemi směry, špičkovou úroveň digitalizace a konektivity pro snadné používání (předpokládáme nasazení podobného infotainmentu jako u Seatu Leon), jízdní asistenty pro pohodlnější a bezpečnější jízdu a 48V mild-hybridní technologii pro nižší spotřebu a emise. Nejspíš bude taky slušně jezdit, zvlášť v případě sportovních verzí typu GTI a R. Golf je zkrátka sázka na jistotu.